Taxes and subsidies to change eating habits when information is not enough: an application to fish consumption - Archive ouverte HAL Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue Journal of Regulatory Economics Année : 2008

Taxes and subsidies to change eating habits when information is not enough: an application to fish consumption

Résumé

A calibrated model is used to determine the welfare impacts of various regulatory instruments for improving health. The results of a lab experiment are integrated in a partial equilibrium model representing demands for two kinds of fish, one with higher nutritional benefits (canned sardines) and one with higher contamination risks (canned tuna) in France. In the laboratory, information about health effects leads to a statistically significant decrease (increase) in the willingness to pay for tuna (sardines). Simulations with the laboratory results show that, for most cases, a per-unit tax on tuna and a per-unit subsidy on sardines without any information revealed to consumers lead to the highest welfare, because both the tax and subsidy directly internalize health characteristics. The information policy combined with a per-unit tax on tuna and a per-unit subsidy on sardines is socially profitable only if a large proportion of consumers (greater than 95%) receives health information.
Ce texte s’intéresse aux choix réglementaires concernant l’exposition des consommateurs au méthyle-mercure et aux omégas 3. Des réactions liées à la révélation d’information et mesurées en laboratoire ont été intégrées dans un modèle calibré représentant la demande de certains poissons en France. Différents scénarios réglementaires ont été comparés en vue de maximiser le bien-être collectif. En particulier, une diffusion d’information à destination des consommateurs sur les risques et bénéfices du poisson, une taxe sur les poissons contaminés en mercure et/ou une subvention sur les poissons riches en oméga-3 ont été calculées. Le mécanisme de taxation/subvention apparaît généralement plus efficace que la diffusion d’information liée à la consommation de poisson.

Dates et versions

hal-01172882 , version 1 (07-07-2015)

Identifiants

Citer

Stephan Marette, Jutta Roosen, Sandrine Blanchemanche. Taxes and subsidies to change eating habits when information is not enough: an application to fish consumption. Journal of Regulatory Economics, 2008, 34 (2), pp.119-143. ⟨10.1007/s11149-008-9057-0⟩. ⟨hal-01172882⟩
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