A qualitative analysis of the determinants in the choice of a French journal reviewing procedures - Archive ouverte HAL Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue Cultural Studies of Science Education Année : 2015

A qualitative analysis of the determinants in the choice of a French journal reviewing procedures

Résumé

Between 1993 and 2010, two French journals (Aster and Didaskalia) coming from different backgrounds but belonging to the same institution used to publish papers on research in science and technology education. The merging of these journals made it necessary for them to compare the different reviewing procedures used by each. This merging occurred at a time when research is becoming increasingly international which partly determines some of the reviewing procedure choices. In order for a francophone international journal to survive, it needs to take this internationalization into account in a reasoned manner. The author of this article, as a chief editor of RDST (Recherches en Didactique des Sciences et des Technologies)--the journal resulting from the merging- taking part in this merger, analyses the social, cultural and pragmatic determinants which impacted the choices made in reviewing procedures. This paper describes how these diversity of factors leads us to drop the idea of a standard reviewing procedure which would be valid for all journals.
Entre 1993 et 2010, deux revues françaises (Aster et Didaskalia) ayant une histoire différente, mais appartenant à la même institution, publient des articles de recherche en didactique des sciences et des technologies. La fusion des deux revues a rendu nécessaire la comparaison des procédures d'expertise des deux revues. La fusion s'est effectuée dans une période où l'évaluation des laboratoires, des chercheurs et des revues s'est accentuée dans un contexte de comparaisons internationales, ce qui a interféré dans certains choix de procédure d'expertise. Ce contexte a été pris en compte de manière raisonnée pour permettre à une revue française de didactique des sciences et technologies de continuer à vivre. L'auteur de cet article, en tant que co-rédacteur-en-chef de la revue RDST (Recherches en Didactiques des Sciences et des Technologies journal résultant de la fusion), prenant part à la fusion, analyse les déterminants culturels, sociaux et pragmatiques qui impactent les choix de procédures d'expertise. Cet article décrit comment la diversité de ces déterminants amène à abandonner l'idée d'une procédure standard qui serait valide pour toutes les revues.

Domaines

Education
Fichier non déposé

Dates et versions

hal-01010684 , version 1 (20-06-2014)

Identifiants

Citer

Ludovic Morge. A qualitative analysis of the determinants in the choice of a French journal reviewing procedures. Cultural Studies of Science Education, 2015, 10 (4), pp.999-1015. ⟨10.1007/s11422-013-9549-9⟩. ⟨hal-01010684⟩
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