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Article Dans Une Revue Skholê : cahiers de la recherche et du développement Année : 2014

Les sciences historiques, parent pauvre de l'enseignement des sciences du vivant

Résumé

The theory of evolution is the current scientific basis of the sciences of the Living. For it searches in one hand to piece together the history of the living beings from their origins and in another hand to explain the working biological mechanisms in this process. It is from this point in tension between two scientific poles which differ in their reasoning. Thus the patterns of evolution are studied in the framework of an historical science and the process in the one of an experimental science. In this article, we will try to know how the scholar institution integrates these different focuses. The analysis of the programs of studied subjects in Biology and Geology for Secondary School puts light on the epistemological positions of the scholar institution on the nature of the Sciences of the Living as well as its implication in the proposed processings of teaching. We will see if these modes of the experimental sciences are approved in these programs, those of the historical sciences appearing only veiled and in the form of a didactical avoidance. This institutional position does not allow a lot of room to a thorough didactical reflection on the necessary links between the scientific nature of a knowledge and the teaching of this knowledge.
La théorie de l'évolution est le socle scientifique actuel des sciences du vivant. En tant qu'elle cherche à reconstituer l'histoire des êtres vivants depuis leur origine commune et à expliquer les mécanismes biologiques à l'œuvre dans ce processus elle est en tension entre deux pôles scientifiques - fonctionnaliste et historique - qui différent par leurs modes de raisonnement et leurs modalités de validation. Dans cet article, nous analysons les programmes des sciences de la vie et de la Terre des classes du lycée, pour étudier comment cette polarisation est prise en compte dans le discours sur la nature des sciences et dans les démarches d'enseignement préconisées. Nous montrons que si les modalités des sciences fonctionnalistes sont explicitées dans ces textes, celles des sciences historiques n'apparaissent qu'en filigrane.

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hal-00989695 , version 1 (12-05-2014)

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  • HAL Id : hal-00989695 , version 1

Citer

Fabienne Paulin, Eric Triquet. Les sciences historiques, parent pauvre de l'enseignement des sciences du vivant. Skholê : cahiers de la recherche et du développement, 2014, 18 (2), pp.63. ⟨hal-00989695⟩
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