C. Aldrich, The Complete Guide to Simulations and Serious Games, 2009.

A. «. Beguin, Entre interactivité et médiation : quelques interrogations sur les usages des nouveaux médias dans l'enseignement ». La Revue interacadémique des TICE, p.13, 2000.

S. Björk and J. Holopainen, Patterns In Game Design, Cengage Learning, 2004.

P. A. Caron, « Le jeu des faces: objet pédagogique pour la conception de serious game

É. Charlier, Planifier un cours c'est prendre des décisions, 1989.

M. Csikszentmihalyi, Flow., 1990.
DOI : 10.1037/10518-188

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01470857

A. R. Damasio, Descartes' Error: Emotion, Reason, and the Human Brain, 1995.

S. Daniel, R. Harrap, and M. Power, Getting Into Position: Serious Gaming in Geomatics, World Conference on E-Learning in Corporate, Government, Healthcare, and Higher Education, pp.213-219, 2009.

J. V. Dempsey and R. B. Johnson, « The development of an ARCS Gaming Scale », Journal of Instructional Psychology, vol.25, issue.4, pp.215-221, 1998.

P. «. Dessus, La planification de s??quences d'enseignement, objet de description ou de prescription?, Revue fran??aise de p??dagogie, vol.133, issue.1, pp.1-101, 2000.
DOI : 10.3406/rfp.2000.1024

D. Djaouti, Serious Game Design -Considérations théoriques et techniques sur la création de jeux vidéo à vocation utilitaire. Doctorat d'Informatique, 2011.

M. J. Dondlinger, « Educational video game design: A review of the literature », Journal of Applied Educational Technology, vol.4, pp.1-21, 2007.

R. E. Ferdig, Handbook of Research on Effective Electronic Gaming in Education, 2008.
DOI : 10.4018/978-1-59904-808-6

F. Fritz, A. Susperregui, and M. T. Linaza, « Enhancing Cultural Tourism experiences with Augmented Reality Technologies, International Symposium on Virtuel Reality, Archaeololy and Cultural Heritage, VAST. Pise, Italie, 2005.

S. George, D. Titon, and P. Prévot, « Simulateur de comportements d'apprenants dans le cadre de jeux d'entreprise ». In : Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain, EIAH, pp.389-394, 2005.

S. George, Interactions et communications contextuelles dans les environnements informatiques pour l'apprentissage humain. Habilitation à diriger des recherches, p.245, 2010.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/tel-00557182

J. Habgood and M. Overmars, The Game Maker's Apprentice: Game Development for Beginners, APress, 2006.
DOI : 10.1007/978-1-4302-0159-5

M. P. Habgood, Zombie Division: Evaluating principles of intrinsic integration. ». In : Serious Games Summit, 2007.

J. Huizenga, W. Admiraal, and S. Akkerman, Ten Dam G. « Learning History by Playing a Mobile City Game, European Conference on Game-Based Learning, ECGBL. Paisley, Scotland, pp.127-134, 2007.

J. Kirriemuir and A. Mcfarlane, Literature Review in Games and Learning, 2004.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00190453

N. Lazzaro, Why We Play Games: Four Keys to More Emotion Without Story, 2004.

M. R. Lepper and T. W. Malone, « Intrinsic motivation and instructional effectiveness in computer-based education, Aptitude, learning, and instruction. Hillsdale, NJ : Erlbaum, pp.255-286, 1987.

N. Manin, S. George, and P. Prévôt, Using Virtual Learners??? Behaviours to Help the Development of Educational Business Games, European Conference on Technology Enhanced Learning, pp.287-301, 2006.
DOI : 10.1007/11876663_23

I. Marfisi-schottman, A. Sghaier, S. Georges, and P. Patrick, Tarpin-Bernard F. « Vers une industrialisation de la conception et de la production de Serious Games, Environnements Informatiques pour l'Apprentissage, pp.75-84, 2009.

B. Marne, W. John, B. Huynh-kim-bang, and J. Labat, The Six Facets of Serious Game Design: A Methodology Enhanced by Our Design Pattern Library, European Conference on Technology Enhanced Learning, pp.2012-208
DOI : 10.1007/978-3-642-33263-0_17

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00739124

M. J. Mayo, Games for science and engineering education, Communications of the ACM, vol.50, issue.7, pp.30-35, 2007.
DOI : 10.1145/1272516.1272536

L. Michaud, Serious Games. IDATE, consulting and research, 2008.

J. «. Millet, Êtes-vous sûr du type de jeu que vous avez choisi pour votre Serious Game ? ». In : Serious Game Expo National Research Council. How People Learn: Brain, Mind, Experience, and School: Expanded Edition, 2000.

C. Orliac, C. Michel, and S. George, An Authoring Tool to Assist the Design of Mixed Reality Learning Games, European Conference on Technology Enhanced Learning
DOI : 10.1007/978-3-642-33263-0_40

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00905202

N. Thalmann and D. Thalmann, « Immersive VR decision training: telling interactive stories featuring advanced virtual human simulation technologies, Proceedings of the workshop on Virtual environments, pp.97-106, 2003.

T. «. Reeves, Can Educational Research Be Both Rigorous and Relevant?, Journal of the International Society for Design and Development in Education, p.4, 2011.

R. M. Ryan and E. L. Deci, Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being., American Psychologist, vol.55, issue.1, pp.1-68, 2000.
DOI : 10.1037/0003-066X.55.1.68

E. Sanchez, Key criteria for Game Design. A Framework
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01233471

B. «. Sawyer, Serious Games: Improving Public Policy Through Game-Based Learning and Simulation ». In : Science and Technology Innovation Program, 2002.

B. Shneiderman, Sparks of Innovation in Human-Computer Interaction, Intellect Books, vol.404, 1993.

N. Szilas and D. «. Sutter-widmer, Mieux comprendre la notion d'intégration entre l'apprentissage et le jeu, Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain, EIAH, Workshop Serious Games, pp.27-40, 2009.

M. «. Zyda, From visual simulation to virtual reality to games, Computer, vol.38, issue.9, pp.25-32, 2005.
DOI : 10.1109/MC.2005.297