The Complete Guide to Simulations and Serious Games, 2009. ,
Entre interactivité et médiation : quelques interrogations sur les usages des nouveaux médias dans l'enseignement ». La Revue interacadémique des TICE, p.13, 2000. ,
Patterns In Game Design, Cengage Learning, 2004. ,
« Le jeu des faces: objet pédagogique pour la conception de serious game ,
Planifier un cours c'est prendre des décisions, 1989. ,
Flow., 1990. ,
DOI : 10.1037/10518-188
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01470857
Descartes' Error: Emotion, Reason, and the Human Brain, 1995. ,
Getting Into Position: Serious Gaming in Geomatics, World Conference on E-Learning in Corporate, Government, Healthcare, and Higher Education, pp.213-219, 2009. ,
« The development of an ARCS Gaming Scale », Journal of Instructional Psychology, vol.25, issue.4, pp.215-221, 1998. ,
La planification de s??quences d'enseignement, objet de description ou de prescription?, Revue fran??aise de p??dagogie, vol.133, issue.1, pp.1-101, 2000. ,
DOI : 10.3406/rfp.2000.1024
Serious Game Design -Considérations théoriques et techniques sur la création de jeux vidéo à vocation utilitaire. Doctorat d'Informatique, 2011. ,
« Educational video game design: A review of the literature », Journal of Applied Educational Technology, vol.4, pp.1-21, 2007. ,
Handbook of Research on Effective Electronic Gaming in Education, 2008. ,
DOI : 10.4018/978-1-59904-808-6
« Enhancing Cultural Tourism experiences with Augmented Reality Technologies, International Symposium on Virtuel Reality, Archaeololy and Cultural Heritage, VAST. Pise, Italie, 2005. ,
« Simulateur de comportements d'apprenants dans le cadre de jeux d'entreprise ». In : Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain, EIAH, pp.389-394, 2005. ,
Interactions et communications contextuelles dans les environnements informatiques pour l'apprentissage humain. Habilitation à diriger des recherches, p.245, 2010. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/tel-00557182
The Game Maker's Apprentice: Game Development for Beginners, APress, 2006. ,
DOI : 10.1007/978-1-4302-0159-5
Zombie Division: Evaluating principles of intrinsic integration. ». In : Serious Games Summit, 2007. ,
Ten Dam G. « Learning History by Playing a Mobile City Game, European Conference on Game-Based Learning, ECGBL. Paisley, Scotland, pp.127-134, 2007. ,
Literature Review in Games and Learning, 2004. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00190453
Why We Play Games: Four Keys to More Emotion Without Story, 2004. ,
« Intrinsic motivation and instructional effectiveness in computer-based education, Aptitude, learning, and instruction. Hillsdale, NJ : Erlbaum, pp.255-286, 1987. ,
Using Virtual Learners??? Behaviours to Help the Development of Educational Business Games, European Conference on Technology Enhanced Learning, pp.287-301, 2006. ,
DOI : 10.1007/11876663_23
Tarpin-Bernard F. « Vers une industrialisation de la conception et de la production de Serious Games, Environnements Informatiques pour l'Apprentissage, pp.75-84, 2009. ,
The Six Facets of Serious Game Design: A Methodology Enhanced by Our Design Pattern Library, European Conference on Technology Enhanced Learning, pp.2012-208 ,
DOI : 10.1007/978-3-642-33263-0_17
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00739124
Games for science and engineering education, Communications of the ACM, vol.50, issue.7, pp.30-35, 2007. ,
DOI : 10.1145/1272516.1272536
Serious Games. IDATE, consulting and research, 2008. ,
Êtes-vous sûr du type de jeu que vous avez choisi pour votre Serious Game ? ». In : Serious Game Expo National Research Council. How People Learn: Brain, Mind, Experience, and School: Expanded Edition, 2000. ,
An Authoring Tool to Assist the Design of Mixed Reality Learning Games, European Conference on Technology Enhanced Learning ,
DOI : 10.1007/978-3-642-33263-0_40
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00905202
« Immersive VR decision training: telling interactive stories featuring advanced virtual human simulation technologies, Proceedings of the workshop on Virtual environments, pp.97-106, 2003. ,
Can Educational Research Be Both Rigorous and Relevant?, Journal of the International Society for Design and Development in Education, p.4, 2011. ,
Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being., American Psychologist, vol.55, issue.1, pp.1-68, 2000. ,
DOI : 10.1037/0003-066X.55.1.68
Key criteria for Game Design. A Framework ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01233471
Serious Games: Improving Public Policy Through Game-Based Learning and Simulation ». In : Science and Technology Innovation Program, 2002. ,
Sparks of Innovation in Human-Computer Interaction, Intellect Books, vol.404, 1993. ,
Mieux comprendre la notion d'intégration entre l'apprentissage et le jeu, Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain, EIAH, Workshop Serious Games, pp.27-40, 2009. ,
From visual simulation to virtual reality to games, Computer, vol.38, issue.9, pp.25-32, 2005. ,
DOI : 10.1109/MC.2005.297