Modes d'engagement : comprendre les transactions entre professeurs et ressources curriculaires en mathématiques - Archive ouverte HAL Accéder directement au contenu
Chapitre D'ouvrage Année : 2010

Modes d'engagement : comprendre les transactions entre professeurs et ressources curriculaires en mathématiques

Janine Remillard
  • Fonction : Auteur
  • PersonId : 872869

Résumé

This chapter considers the relationships teachers develop with curriculum resources and how they come to be. I argue that frequently teachers are positioned by and through their encounters with curriculum materials as a passive users and that this positioning results from how these resources are framed in commonly used discourse, how they are presented by publishers, how they are taken up by teachers. This chapter explores how this positioning happens as well as its implications for teachers and for the prospect of reform in mathematics education. The overarching aim of the chapter is to reframe the teacher-curriculum relationship such that teachers are positioned as partners and collaborators with curriculum resources. This repositioning is necessary in order for materials to contribute to improvement of mathematics teaching and learning. I introduce the notion of mode of address, to capture who the curriculum material designers think the audience is, what they want, and how they read. Curriculum materials are written with particular teachers (readers) in mind. They are written to both appeal to those readers' needs and desires and to affirm them in order to keep the text-teacher relationship intact. In my analyses of teachers using curriculum materials, I have come to appreciate the significance of form and look. I argue that when it comes to curriculum materials, form takes on its own existence and meaning. This is because a number of conventions (primarily market driven) exist regarding the look and feel of curriculum materials that, to a large extent shape the mode of address and how the materials are engaged by teachers. These texts have a particular form, look, and collection of resources that comprise how they, or the means through which they, address teachers. The form of address is what teachers actually see when looking at a curriculum resource. In my examinations of mathematics curricula and my studies of teachers using these resources, I have found that the large number of characteristics that make up the form of address can be loosely classified into four categories: look, structure, voice, and genre. Modes of engagement refer to how teachers engage with or meet the forms of address of the text. My thinking about this idea has been influenced by Rosenblatt's (1980) theory of transacting with text—that readers not only interpret visual signs, but they infuse meaning into them. This stance focuses the reader's attention. The mode of engagement refers to what teachers do as they transact with a text. It is supported by and reflects the stance. This section will provide examples of modes of engagement from previous research. I see the domain of modes of engagement, how teachers engage and read curriculum materials, to be a fruitful place for learning to take place. At this point, we understand little about the processes through which teachers might learn to engage with curriculum resources in substantially new and unfamiliar ways.
Ce chapitre considère les relations que les professeurs développent avec les ressources curriculaires, et la manière dont celles-ci se constituent. Nous montrons que les professeurs se positionnent fréquemment, à travers et par leurs rencontres avec des supports curriculaires, comme des utilisateurs passifs, et que ce positionnement résulte du discours généralement tenu à propos de ces ressources, de la façon dont elles sont présentées par les éditeurs, de la façon dont elles sont adoptées par les professeurs. Ce chapitre explore comment un tel positionnement advient, ainsi que ses implications pour les professeurs et pour les renouvellements potentiels de l'enseignement des mathématiques. L'objectif est de renouveler l'approche de la relation entre les professeurs et le curriculum, de manière à les situer comme partenaires, acteurs, des ressources curriculaires. Ce repositionnement est nous semble nécessaire pour que les supports curriculaires puissent contribuer à l'amélioration de l'enseignement et de l'apprentissage des mathématiques. Nous introduisons la notion de mode de destination pour souligner le fait que les supports curriculaires sont écrits avec des professeurs (lecteurs) particuliers visés. Ils sont écrits à la fois pour faire appel aux besoins et aux désirs de ces lecteurs, et pour renforcer ceux-ci, afin de conserver intacte la relation entre le texte et les professeurs. Dans mes analyses des enseignants utilisant des supports curriculaires, j'en suis venue à considérer la forme et l'aspect de ces supports comme significatifs. La forme de destination est ce que les enseignants voient effectivement quand ils regardent une ressource curriculaire. Dans mes analyses du curriculum mathématique et mes études des enseignants utilisant ces ressources, j'ai observé que les nombreuses caractéristiques qui constituent la forme de destination peuvent être classées en quatre catégories : aspect, structure, voix, et genre. J'introduis aussi la notion de mode d'engagement, qui se réfère à la manière dont les enseignants rencontrent et développent une relation avec les formes de destination du texte. Le lecteur n'interprète pas seulement des signes visuels, ceux-ci influencent aussi le sens qu'il construit. Le domaine des modes d'engagement, la manière dont les professeurs intègrent et lisent les supports curriculaires, est propice à l'apprentissage. Les modes d'engagement peuvent évoluer, nous le montrons à travers l'étude d'exemples de professeurs des écoles intégrant de nouveaux manuels scolaires suite à une réforme.
Fichier non déposé

Dates et versions

hal-00497309 , version 1 (03-07-2010)

Identifiants

  • HAL Id : hal-00497309 , version 1

Citer

Janine Remillard. Modes d'engagement : comprendre les transactions entre professeurs et ressources curriculaires en mathématiques. Ghislaine Gueudet et Luc Trouche. Ressources vives. Le travail documentaire des professeurs en mathématiques., Presses Universitaires de Rennes et INRP, pp.201-216, 2010, Paideia. ⟨hal-00497309⟩

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