Rhétorique du menu gastronomique - Archive ouverte HAL Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue Communication & langages Année : 2009

Rhétorique du menu gastronomique

Résumé

The elaboration of a restaurant menu as a text aiming at seducing and at convincing visitors, infers that it does not merely enumerates various dishes among which we are to choose from, but that it is a rhetorical production whose processes need to be analysed and whose function needs to be understood. The corpus being studied consists of gourmet menus selected from about twenty fine restaurants. It certainly enables us to observe the main figures of speech (metaphors, metonymies); above all, it reveals the great variety of the rhetorical gear in use : analogies, transgressions, systems of values are as many means of creating the "genuine" flavour of food.
Concevoir le menu de restaurant comme un texte qui cherche à plaire et à convaincre, c'est suggérer qu'il n'est pas la simple énumération de mets entre lesquels choisir, mais une production rhétorique dont on souhaite ici analyser les procédés et comprendre la fonction. Le corpus choisi, constitué des menus qu'affichent une vingtaine de restaurants gastronomiques, nous permet certes d'observer les principales figures du discours (métaphores, métonymies, etc.) ; il révèle surtout la variété de l'arsenal rhétorique utilisé : analogies, transgressions, système de valeurs sont autant de moyens de créer le « vrai » goût des choses.
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Origine : Fichiers produits par l'(les) auteur(s)
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Dates et versions

hal-00448759 , version 1 (02-02-2016)

Identifiants

  • HAL Id : hal-00448759 , version 1

Citer

Jean-Philippe Dupuy. Rhétorique du menu gastronomique. Communication & langages, 2009, 160, pp.19-33. ⟨hal-00448759⟩
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