New York Writing: Urban Art in Don DeLillo's Underworld - Archive ouverte HAL Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue Anglophonia, French Journal of English Studies Année : 2009

New York Writing: Urban Art in Don DeLillo's Underworld

Wendy Harding
  • Fonction : Auteur
  • PersonId : 926896

Résumé

Through the ekphrastic descriptions occurring in Underworld, Don DeLillo meditates on the place and nature of art in postmodern American society and, at the same time, represents his own art of fiction. In the postmodern metropolis public space has become saturated with the signs and systems of commercial activity. The novel's artist figures have to win back an audience and to impose their own forms of communication. They have to reappropriate available surfaces and superscript them with their own images and colors. In exploring the aesthetics of these fictional artists, and of the graffiti writer Ismael Muñoz in particular, DeLillo produces his own aesthetic manifesto. His novel suggests that the role of the late twentieth century American artist is to respond to the visual and intellectual assault that the media have mounted against the public, first by placing dominant productions at an ironic distance, and then by transforming discredited modes of expression into new cultural forms. The novel embraces and even adopts the urban graffiti impulse while adding other dimensions not available to the visual arts. It brings together the fragmented and disjunctive images of city life into a narrative, adding a temporal as well as spatial dimension. From the detritus of contemporary capitalism Underworld creates new myths that restore humanity to a culture dehumanized by its own technology.
A travers les descriptions ekphrastiques de Underworld, Don DeLillo définit la place et la nature de l'art dans la société américaine post moderne tout en affirmant son art du roman. Dans la métropole post moderne l'espace public est saturé par les signes et les systèmes de l'activité mercantile. Les artistes représentés dans le roman doivent regagner l'attention du public et proposer leur propre forme de communication. Ils doivent se réapproprier les surfaces disponibles et y superposer leurs images et leurs couleurs. En explorant l'esthétique de ces artistes de fiction et du graphiste Ismael Muñoz en particulier, DeLillo nous livre son propre manifeste esthétique. Son roman laisse entendre qu'à la fin du XXème siècle, le rôle de l'artiste est de répondre aux sollicitations visuelles et intellectuelles que les médias font subir au public, d'abord en plaçant les productions dominantes sous un jour ironique, et en transformant ensuite ces modes d'expression discrédités en de nouvelles formes culturelles. Le roman accueille et même adopte l'impulsion des graffitis urbains tout en leur donnant certaines dimensions inaccesibles aux arts visuels. Ainsi se trouvent rassemblés, dans un récit à la fois temporel et spatial, les images fragmentaires et éparpillées de la ville. A partir des détritus du capitalisme contemporain Underworld crée de nouveaux mythes qui réhumanisent une culture déshumanisée par sa propre technologie.
Fichier principal
Vignette du fichier
DeLillo_W._Harding.pdf (215.38 Ko) Télécharger le fichier
Origine : Accord explicite pour ce dépôt

Dates et versions

hal-00769206 , version 1 (29-12-2012)

Identifiants

  • HAL Id : hal-00769206 , version 1

Citer

Wendy Harding. New York Writing: Urban Art in Don DeLillo's Underworld. Anglophonia, French Journal of English Studies, 2009, 25, pp.467-478. ⟨hal-00769206⟩
161 Consultations
1259 Téléchargements

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More