Collective Reputation and Market Structure: Regulating the Quality vs Quantity Trade-of - Archive ouverte HAL Accéder directement au contenu
Pré-Publication, Document De Travail Année : 2007

Collective Reputation and Market Structure: Regulating the Quality vs Quantity Trade-of

Résumé

Between market unraveling and individual reputation building, markets for experience goods often exhibit intermediate patterns. This paper explores the situation in which consumers know the average quality offered by a set of producers, but not the quality of one given product. A first issue is how such an aggregate signal shapes competition when strategic variables are quantity and quality. The equilibrium welfare function is convex in the number of competing firms as a consequence of decreasing quality and increasing quantity. A second issue is regulation. It is possible to trade-off quantity against quality through a number of regulatory tools. Among one-instrument policies, entry and quantity regulation perform better than price-based regulation. Policy implications for professional regulation in service markets and producers' organisations in agriculture are briefly discussed.
Les marchés de biens d'expérience ont souvent un fonctionnement intermédiaire entre l'échec de marché et la construction de réputations individuelles. Ce papier explore la situation dans laquelle les consommateurs connaissent la qualité moyenne proposée par un ensemble de producteurs, mais pas la qualité d'un produit donné. La première question est de comprendre comment un tel signal agrégé sur la qualité structure la concurrence quand les variables stratégiques des firmes sont la quantité et la qualité. En particulier, le surplus social à l'équilibre est une fonction convexe du nombre de firmes du fait des quantités croissantes mais de la qualité décroissante. Une deuxième question est celle de la régulation. Il est possible à l'aide d'instruments de régulation de réduire les quantités produites pour obtenir une qualité supérieure. Parmi les politiques utilisant un instrument, la régulation de l'entrée et la régulation en quantité sont plus efficaces que les outils basés sur le contrôle des prix. Ces résultats donnent des indications pour la régulation par les professionnels sur certains marchés de service et les syndicats de producteurs sur les marchés agricoles.
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Origine : Fichiers produits par l'(les) auteur(s)
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Dates et versions

hal-00243080 , version 1 (06-02-2008)

Identifiants

  • HAL Id : hal-00243080 , version 1

Citer

Pierre Fleckinger. Collective Reputation and Market Structure: Regulating the Quality vs Quantity Trade-of. 2007. ⟨hal-00243080⟩
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