Les sciences du social et leur demande : le cas du marketing
Résumé
In order to question the inevitability of “science finalization” in the case of social sciences, we propose to study the history of marketing as a discipline. The history of this management science shows that 1) working for non-profit organizations rather than for business does not make a different science; 2) paradoxically, the more applied the science is, the more independent the research becomes; 3) since sciences cannot escape being applied, it is of crucial importance to examine the relation between science and its audience: this examination could reveal the existence of an alternative policy of “ supply side science ” far beyond the classical “ social demands ” addressed to scientists.
Nous examinons ici l'éventuelle fatalité de l'application des sciences, et plus particulièrement le cas du marketing. L'histoire de cette science montre 1) qu'agir pour le public plutôt que pour le privé ne fait pas une science différente ; 2) qu'un certain paradoxe veut que l'on soit d'autant plus libre que l'on agit dans une science appliquée ; 3) que puisque que les sciences n'échappent pas à leur “ performation ”, il est crucial de s'interroger sur le sens de la relation entre la science et son public : on aurait ainsi une chance de percevoir, derrière la “ demande sociale ”, la possibilité alternative d'une politique d' “ offre scientifique ”, l'éventualité d'un passage de la “ science appliquée ” à la “ science applicable ”.
Domaines
Sociologie
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