Perceptual cooperation in circus art: performance and emotion - Archive ouverte HAL Accéder directement au contenu
Pré-Publication, Document De Travail Année : 2005

Perceptual cooperation in circus art: performance and emotion

La coopération perceptive dans les arts du cirque : performance et émotion

Résumé

The aim of the pre-project was to start theoretical and experimental studies on the role played by visual, vestibular, and somato-sensory information in the control of complex skills such as those encountered in circus (Washington trapeze, juggling). The originality of the project stood on 1) the construction of a specific apparatus allowing the manipulation of sensory congruence in circus skills, and 2) the long-term union of expertise from the field of movement sciences and Choreography, in order to jointly start the study of performance and emotion. The project was stopped after one year and many of the scheduled activities could not be performed. During the pre-project, the activities performed were (i) a theoretical work between CRESS researchers and choreographs from the Fondation Royaumont, (ii), data acquisition on the Washington trapeze (inverted balance) and on a stabilometer (erected balance); (iii) the initiation of collaborative exchanges with the Centre National des Arts du Cirque, (iv) the construction of a temporary experimental apparatus allowing the perturbation of sensorial inputs, (v) the modelling of the inertia tensor, involved in the perception and control of spatial orientation, together with the realisation of three experiments manipulating the properties of the inertia tensor. The results obtained in these studies have suggested different sensori-motor strategies for the control of orientation.
L'objectif de ce préprojet était de débuter l'étude du rôle conjoint des informations visuelles, vestibulaires, et somato-sensorielles dans la régulation d'habiletés complexes telles celles issues des activités circassiennes (trapèze Washington). L' originalité du projet reposait sur la construction d'un dispositif expérimental permettant de manipuler conjointement les différentes entrées sensorielles. Elle consistait également à rapprocher chercheurs et chorégraphes autour d'un thème commun : celui des liens entre la performance et l'émotion. Les actions entreprises pendant la durée du projet concernaient (1) un travail théorique entre les chercheurs du CRESS et les chorégraphes de la fondation Royaumont, (2) l'acquisition de données expérimentales au trapèze Washington, et sur stabilomètre, (3) le développement de collaborations scientifiques avec le Centre National des Arts du Cirque, (4) la réalisation d'un dispositif expérimental de perturbation des entrées sensorielles, (5) la modélisation du tenseur d'inertie, responsable du contrôle de l'orientation posturale, et la réalisation de trois expériences manipulant les propriétés du tenseur d'inertie. Les résultats obtenus dans ces expériences révèlent des mécanismes différenciés de contrôle de l'orientation spatiale.
Fichier principal
Vignette du fichier
Bardy_A_118.pdf (479.34 Ko) Télécharger le fichier

Dates et versions

hal-00003689 , version 1 (20-01-2005)

Identifiants

  • HAL Id : hal-00003689 , version 1

Citer

Benoît Bardy. Perceptual cooperation in circus art: performance and emotion. 2005. ⟨hal-00003689⟩
67 Consultations
131 Téléchargements

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More