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Hdr Année : 2021

Communication et Interculturation

Résumé

Interpersonal communication brings together individuals who try to make sense of one another in a given context. In this ongoing intersubjective process, they use culturally-structured knowledge and references to conjure up figures and styles rooted in identity-play. Whether in organisations, in the media, or in our open, cosmopolitan, liquid societies of late modernity, identities appear ever more present, ever more pressing. They are linked to the cultural traits that people use to “perform” and make sense of themselves and others in different social situations. The forms, figures and styles in circulation are mediated and updated through these everyday symbolic interactions, within a social sphere that has been deterritorialized then reterritorialized, notably by digital media and open state borders. How can we understand the links between communication, cultures and identities in the light of globalisation, where mediatization is present in all spheres of social life? This book builds on research published in French and English linking communication and interculturality, to then take into consideration the process of “interculturation” in the global social sphere. Through the “semiopragmatics” approach, combining micro, meso and macro-social perspectives, it sheds light on the dialectical relationship linking the cultural and identity-based dynamics of interpersonal interactions, and the communication-based circulation of cultures and identities.
La communication interpersonnelle met en relation des acteurs sociaux qui, en contexte, cherchent à « faire sens » les uns des autres. Ce processus intersubjectif émergent mobilise, en les « performant », des figures, des styles, ancrés dans des postures identitaires et fondés sur des connaissances et des références culturellement structurées. Dans les organisations, dans les médias, dans les sociétés ouvertes et cosmopolites de la modernité tardive, liquide, les revendications identitaires se font toujours plus pressantes. Elles sont assorties de traits culturels projetés ou assumés par des individus qui cherchent à « s’interpréter » soi-même et autrui, selon la situation. Par la médiation des interactions symboliques, les formes, les figures et les styles s’actualisent et circulent désormais au sein d’un espace social déterritorialisé, reterritorialisé par le numérique et par la porosité des frontières étatiques. Comment penser les liens entre communication, cultures et identités à la lumière de la mondialisation et de la médiatisation omniprésente dans la vie sociale ? Cet ouvrage puise dans la littérature scientifique francophone et anglophone traitant des liens entre la communication et l’interculturel, pour ouvrir le regard sur le processus « d’interculturation », de circulation des traits culturels et identitaires dans l’espace social globalisé. À travers l’approche « sémiopragmatique », articulant les échelles micro, méso et macro-sociales, il met en relief, d’une part, la relation dialectique entre les dynamiques culturelles et identitaires de nos interactions interpersonnelles et, d’autre part, la circulation des cultures et des identités, via la communication.
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Dates et versions

tel-03502816 , version 1 (26-12-2021)

Identifiants

  • HAL Id : tel-03502816 , version 1

Citer

Alexander Frame. Communication et Interculturation. Sciences de l'information et de la communication. Université de Bourgogne Franche-Comté, 2021. ⟨tel-03502816⟩

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