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Thèse Année : 2016

How are adult skills acquired? Three comparative essays based on PIAAC

Comment s'acquièrent les compétences des adultes ? Trois essais comparatifs basés sur PIAAC

Résumé

The present work intends to provide a complex picture of both the configuration of skills outcomes and their acquisition with the inclusion of a plurality of social factors in order to consider the lifelong path of skills acquisition. The overall approach of the thesis to the issue of skills acquisition is based, first, on a theoretical and complex perspective of a process which is inherently social. Second, it is guided by an analytical interest in examining and demonstrating how this social process is conceived and how a plurality of social factors contribute to it. Third, it draws on an ethical point of view which aims at analysing the differentiation which prevents equal access to skills. This is closely connected to Amartya Sen capability approach (Sen 1992). This work analyses adult skills as they were measured in the Programme for the International Assessment of Adult Competencies (PIAAC) as a final result of a complex process which is not exclusively produced within the education system. The overall approach goes deeper into different aspects of inequality. As one of its main objectives, this research contributes to the existing literature about the sources of adult skills inequalities between social groups. The purpose of this thesis does not focus on the ways in which skills are individually acquired; rather it explores the formation of skills in different social contexts by examining the differences between social groups. The analysis does not seek any causal relationship for two reasons. First, because the objective is to provide an analysis of the social groups and every interpretation of the results should be read in this sense. Second, no experiment nor manipulation was made and it is rather pretentious to claim causality without having pursued those steps (Bollen & Pearl 2013; Pearl 1998). The analysis is based on a plurality of theoretical approaches and it is constituted by a sequence of pieces that have an internal coherence. I trace the internal coherence of the sequential pieces of the thesis in section 9, where the overall structure of the document is presented. Furthermore, the work applies diverse statistical techniques ranging from cluster analysis to structural equation modelling (SEM). This study adopts an analytical and comparative approach, which assumes the existence of diverse variants of a single phenomenon (e.g. electoral systems, economy structure, etc.) and its possible comparability. Comparing active labour force population over some proxies of adult skills could be considered a way to measure “human capital”. This is one of the motivations of such types of international assessments. One of the consequences of using these broad parameters to compare, or rank, one country to another is that this can lead to controversial and misleading interpretations. (Espeland & Sauder 2007; Porter 1996).
Le présent travail vise à fournir une image complexe à la fois de la configuration des résultats des compétences et de leur acquisition avec l'inclusion d'une pluralité de facteurs sociaux afin de considérer le parcours d'acquisition des compétences tout au long de la vie. L'approche globale de la thèse de la question de l'acquisition des compétences repose, d'abord, sur une perspective théorique et complexe d'un processus par nature social. Deuxièmement, il est guidé par un intérêt analytique à examiner et à démontrer comment ce processus social est conçu et comment une pluralité de facteurs sociaux y contribuent. Troisièmement, elle s'appuie sur un point de vue éthique qui vise à analyser la différenciation qui empêche l'égalité d'accès aux compétences. Ceci est étroitement lié à l'approche capacitaire d'Amartya Sen (Sen 1992). Ce travail analyse les compétences des adultes telles qu'elles ont été mesurées dans le Programme d'évaluation internationale des compétences des adultes (PEICA) comme résultat final d'un processus complexe qui n'est pas exclusivement produit au sein du système éducatif. L'approche globale approfondit les différents aspects de l'inégalité. Comme l'un de ses principaux objectifs, cette recherche contribue à la littérature existante sur les sources des inégalités de compétences des adultes entre les groupes sociaux. L'objet de cette thèse ne porte pas sur les modalités d'acquisition individuelle des compétences ; il explore plutôt la formation de compétences dans différents contextes sociaux en examinant les différences entre les groupes sociaux. L'analyse ne recherche aucune relation causale pour deux raisons. D'abord parce que l'objectif est de fournir une analyse des groupes sociaux et que toute interprétation des résultats doit être lue dans ce sens. Deuxièmement, aucune expérimentation ni manipulation n'a été faite et il est plutôt prétentieux de prétendre à la causalité sans avoir poursuivi ces démarches (Bollen & Pearl 2013 ; Pearl 1998). L'analyse est basée sur une pluralité d'approches théoriques et elle est constituée d'une séquence de pièces qui ont une cohérence interne. Je trace la cohérence interne des pièces séquentielles de la thèse dans la section 9, où la structure globale du document est présentée. En outre, le travail applique diverses techniques statistiques allant de l'analyse de cluster à la modélisation par équation structurelle (SEM). Cette étude adopte une approche analytique et comparative, qui suppose l'existence de diverses variantes d'un même phénomène (ex : systèmes électoraux, structure économique, etc.) et sa comparabilité éventuelle. Comparer la population active à certains indicateurs des compétences des adultes pourrait être considéré comme un moyen de mesurer le « capital humain ». C'est l'une des motivations de ce type d'évaluations internationales. L'une des conséquences de l'utilisation de ces paramètres généraux pour comparer ou classer un pays par rapport à un autre est que cela peut conduire à des interprétations controversées et trompeuses. (Espeland & Sauder 2007; Porter 1996).

Domaines

Sociologie
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Citer

Rosario Ivano Scandurra. How are adult skills acquired? Three comparative essays based on PIAAC. Sociology. Universitat de Barcelona, 2016. English. ⟨NNT : ⟩. ⟨tel-03501703⟩
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