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Thèse Année : 2021

Meaningful audio synthesis and musical interactions by representation learning of sound sample databases

Apprentissage de représentations audio pour la synthèse musicale et l'interaction

Résumé

Computer assisted music extensively relies on audio sample libraries and virtual instruments which provide users an ever increasing amount of contents to produce music with. However, principled methods for large-scale interactions are lacking so that browsing samples and presets with respect to a target sound idea is a tedious and arbitrary process. Indeed, library metadata can only describe coarse categories of sounds but do not meaningfully traduce the underlying acoustic contents and continuous variations in timbre which are key elements of music production and creativity. The recent advances in deep generative modelling show unprecedented successes at learning large-scale unsupervised representations which invert to data as diverse as images, texts and audio. These probabilistic models could be refined to specific generative tasks such as unpaired image translation and semantic manipulations of visual features, demonstrating the ability of learning transformations and representations that are perceptually meaningful. In this thesis, we target efficient analysis and synthesis with auto-encoders to learn low dimensional acoustic representations for timbre manipulations and intuitive interactions for music production. In the first place we adapt domain translation techniques to timbre transfer and propose alternatives to adversarial learning for many-to-many transfers. Then we develop models for explicit modelling of timbre variations and controllable audio sampling using conditioning for semantic attribute manipulations and hierarchical learning to represent both acoustic and temporal variations.
La musique assistée par ordinateur fait beaucoup usage de librairies d’échantillons audios et d'instruments numériques qui offrent des possibilités de composition sans précédent. L’abondance des matériaux sonores disponibles nécessite de nouvelles méthodes d’interaction en adéquation avec ceux-ci sans quoi le parcours des échantillons audios est inefficace et arbitraire. En effet, les métadonnées qui structurent traditionnellement ces librairies ne peuvent que traduire grossièrement les caractéristiques acoustiques des différentes catégories sonores. Notamment, les variations continues du timbre musical ne sont pas exprimées alors qu’elles jouent un rôle significatif dans la production et la créativité musicale. Les progrès des modèles d’apprentissage génératif ont démontré des capacités sans précédent pour le traitement des données à grande échelle. Ces méthodes probabilistes permettent la construction d’espaces non supervisés pour la synthèse de données et ont permis de nouvelles interactions telles que la conversion automatique d’images et la manipulation d’attributs perceptifs et stylistiques. Au cours de cette thèse, nous développons des techniques d’analyse/synthèse efficaces basées sur les modèles auto-encodeurs afin d’apprendre des représentations acoustiques inversibles de basse dimensionnalité pour la manipulation intuitive du timbre musical. En premier lieu, nous adaptons les techniques non supervisées de conversion d’images au transfert de propriétés de timbre. Ensuite, nous introduisons de nouveaux modèles pour l’apprentissage explicite de représentations du timbre musical et l’échantillonnage avec contrôle des propriétés acoustiques et sémantiques.
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Origine : Version validée par le jury (STAR)

Dates et versions

tel-03595137 , version 1 (03-07-2021)
tel-03595137 , version 2 (03-03-2022)

Identifiants

  • HAL Id : tel-03595137 , version 2

Citer

Adrien Bitton. Meaningful audio synthesis and musical interactions by representation learning of sound sample databases. Sound [cs.SD]. Sorbonne Université, 2021. English. ⟨NNT : 2021SORUS362⟩. ⟨tel-03595137v2⟩
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