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, personis vel persona, personalis vero pluralitas nunquam, nisi in multis atque diversis. », De unitate, I, 13, éd. MARTINEAU, pp.82-83

, « Quia et ipsae eorum rationes ratio sunt secundum substantiam et personam, ut ostendemus, una », De unitate, I, 38, éd. MARTINEAU, pp.108-109

, « <Quod> autem in Dei sapientia haec eadem sunt tria rationum genera, negare insaniae est. », De unitate, I, 40, éd. MARTINEAU, pp.110-111

, Evangile selon saint Jean (I, 1-14). C'est déjà Augustin qui a associé la Sagesse de Dieu avec le Fils dans son De doctrina christiana, I, VIII-XIII. Il se réfère aussi à l'Evangile selon Jean afin d'établir la connexion entre la Sagesse et le Verbe qui « se fait chair » (Jean, I, 14). AUGUSTIN, De doctrina christiana, pp.86-93

A. Combes, Un inédit de saint Anselme ? Le traité « De unitate divinae essentiae et pluralitate creaturarum, pp.81-85, 1944.

«. Patris, . Figura, ». Forma-increata, and D. Martineau, Le fait qu'il s'agit de la deuxième personne peut être déduit du verset du Hébreux I, 3, intégré dans le texte d'Achard. C'est le Fils qui est nomme « figura substantiae, p.92

, Unde et secundum istud prima a nobis facta est impositio nominum quibus, cum de illo agimus esse, non tam proprie utimur quam translative. Ipsum quoque 'est' propter hoc notandum videtur institutum ut hic significet quid <per> se, illud vero nonnisi ex determinatione aliqua et per adjunctum : notitia, vel verbo sive intellectu Dei, pp.122-123

». , A. , D. , V. , and .. J. Zycha, Quid enim non in illo factum est, cum commemoratis multis etiam terrenis creaturis dicatur in psalmo: omnia in sapientia fecisti, dicat et apostolus: quoniam in ipso condita sunt omnia in caelo et in terra, uisibilia et inuisibilia. Consequens ergo erit, si ita distinxerimus, ut et ipsa terra et quaecumque in ea sunt uita sint. quae cum absurde dicantur omnia uiuere, quanto absurdius, ut etiam uita sint? praesertim quia distinguit, de quali uita loquatur, cum addit: et uita erat lux hominum. sic ergo distinguendum est, ut, cum dixerimus: quod factum est, deinde inferamus: in illo uita est, non in se scilicet, hoc est in sua natura, qua factum est, ut conditio creatura que sit, sed in illo uita est, quia omnia, quae per ipsum facta sunt, nouerat, antequam fierent, ac per hoc in illo erant non sicut creatura, quam fecit, sed sicut uita et lux hominum, quod est ipsa sapientia et ipsum uerbum unigenitus filius dei, Cette phrase est lue selon la ponctuation ancienne abandonnée aujourd'hui qui était, cependant, introduite au Moyen Age par Augustin : « Non ergo ita pronuntiari oportet: quod factum est in illo, uita est, ut subdistinguamus: quod factum est in illo, et deinde inferamus: uita est, p.82, 1944.

, Augustin dit que tous les êtres sont des formes car ils ont des nombres

X. Ii, Des nombres sont imprimés en notre âme en vertu d'une propriété de leur nature (« ex aliqua sua natura », II, VIII, 21) 691 dans une lumière inférieure (II, VIII, 23) 692 . Les nombres et leurs lois sont inchangeables et éternels. Ils se trouvent dans une Sagesse unique qui est la Vérité, vol.42, p.693

, Boèce développe aussi la doctrine des nombres

F. De-cette, Augustin et Boèce considèrent les nombres en tant qu'unités intelligibles qui se trouvent dans la Sagesse ou dans l

, Augustin propose aussi une hiérarchisation des nombres, les Confessions (X, XII, 19), il distingue les nombres que nous nombrons (quos numeramus)

. Boèce and . Dans-le-de-trinitate, distingue les nombres quo numeramus et les

». and A. De, formas habent quia numeros habent; adime illis haec, nihil erunt. a quo ergo sunt nisi a quo numerus? quandoquidem in tantum illis est esse in quantum numerosa esse, « Intuere caelum et terram et mare et quaecumque in eis uel desuper fulgent uel deorsum repunt uel uolant uel natant, pp.265-271

«. Tamen and S. Tibi, aliquis diceret numeros istos non ex aliqua sua natura, sed ex his rebus quas corporis sensu attingimus inpressos esse animo nostro quasi quasdam imagines quorumque uisibilium, quid responderes? an tu quoque id putas? (euodius) nullo modo id putauerim. non enim si sensu corporis percepi numeros, idcirco etiam rationem partitionis numerorum uel copulationis sensu corporis percipere potui, p.250

, Unde ergo nouimus per omnes hoc esse, aut qua fantasia uel fantasmate tam certa ueritas numeri per innumerabilia tam fidenter nisi in luce interiore conspicitur, quam corporalis sensus ignorat?, vol.23, p.252

». «-transcende-ergo, I. Ii, and . Green, Voir la doctrine d'Augustin sur le nombre dans le De libero arbitrio : O. DU ROY, L'intelligence de la foi en la Trinité selon saint Augustin, pp.246-248, 1966.

». , B. , D. Arithmetica, I. Ii, .. J. Schilling et al., Hoc enim fuit principale in animo conditoris exemplar. Hinc enim quattuor elementorum multitudo mutuata est, hinc temporum uices, hinc motus astrorum caelique conuersio, Omnia quaecumque a primaeua rerum natura constructa sunt, numerorum uidentur ratione formata, p.11, 1995.

, Sensi etiam numeros omnibus corporis sensibus, quos numeramus; sed illi alii sunt, quibus numeramus, nec imagines istorum sunt et ideo ualde sunt, vol.19, p.165

». , B. , and D. Trinitate, Et in ceteris eodem modo. Ergo in numero quo numeramus repetitio unitatum facit pluralitatem; in rerum vero numero non facit pluralitatem unitatum repetitio, vel si de eodem dicam: 'gladius unus mucro unus ensis unus, « Numerus enim duplex est, unus quidem quo numeramus, alter vero qui in rebus numerabilibus constat, vol.3

B. Bakhouche, . Boèce, and . Le-timée, Béatrice Bakhouche pense que Boèce connaissait les oeuvres du Calcidius, dans Boèce Ou la Chaîne Des Savoirs : Actes Du Colloque International de la Fondation Singer-Polignac, p.21, 1999.

C. Panaccio and . Conceptus, dans Vocabulaire européen des philosophies : dictionnaire des intraduisibles, pp.248-249, 2004.

. A. Cf, I. De-libera, . Rosier, and . La, dans Histoire des idées linguistiques

T. Auroux, . Ii, ;. L. Liège, and . Valente, Logique et théologie. Les écoles parisiennes entre 1150 et 1220, pp.448-484, 1992.

«. Nec, ut de solis vocibus atque intellectibus loqueretur, sed quoniam voces atque litteras non esse naturaliter constitutas per id significavit, quod eas non apud omnes easdem esse proposuit, rursus intellectus quos animae passiones vocat per hoc esse naturales ostendit, quod apud omnes idem sint, a quibus id est intellectibus ad res transitum fecit », BOETHIUS, In librum Aristotelis Peri hermeneias commentarii (editio secunda), éd. C. Meiser, Leipzig 1880, p.412

, Voir à propos du triangle sémantique boécien : T. SUTO, Boethious on Mind, Grammar and Logic. A study of Boethius' Commentaries on Peri Hermeneias, pp.31-34, 2012.

L. Valente and L. , Les écoles parisiennes entre 1150 et 1220, pp.42-45, 2008.

«. Intellectus, Cum enim uideo orbem uel quadratum, figuram eius mente concipio et eius mihi similitudo in animae ratione formatur patiturque anima rei intellectae similitudinem, unde fit ut intellectu et similitudo sit rei et animae passio. », BOETHIUS, In librum Aristotelis Peri hermeneias commentarii, prima editio, éd. C. Meiser, Leipzig 1877, p. 37 = PL 64, 297BC. soleil et la lune, ils existent aussi dans l'art

. D&apos;après-le-traducteur-d&apos;augustin-goulven and . Madec,

, Dieu 780 . Ainsi, in arte désigne l'être dans la Sagesse ou dans la forme première. Les qualités de cet état (in arte) sont l'éternité et l'immutabilité. Les entités in arte sont les modèles des choses corruptibles

, Erigène développe également la doctrine que les êtres ont d'abord été créés dans le Verbe de

. Dieu,

, Je juge que ces deux opérations sont coéternelles l'une à l'autre, je veux dire la génération du Verbe et la création de tous les existants dans le Verbe. Car on considère à juste titre qu'aucun accident impliquant un mouvement temporel ou un procès temporel n

. Ainsi, Erigène croit non seulement que les existants ont été créés dans le Verbe, mais aussi qu'ils lui sont coéternels. Pour désigner le lieu de la préexistence des êtres, Erigène emploie l'expression in Verbo. Dans les autres endroits, il parle de l'intellection de tout qui est la substance dans la Sagesse divine 782

, Sic ergo, fratres carissimi, quia sapientia Dei, per quam facta sunt omnia, secundum artem continet omnia, antequam fabricet omnia; hinc quae fiunt per ipsam artem, non continuo vita sunt, sed quidquid factum est, vita in illo est. Terram vides; est in arte terra. Caelum vides, est in arte caelum. Solem et lunam vides; sunt et ista in arte; sed foris corpora sunt, in arte vita sunt. », AUGUSTIN, Tractatus in Iohannis evangelium I-XVI, Et illa in opere facta est, et illa manet quae in arte est : nam potest illa arca putrescere, et iterum ex illa quae in arte est, alia fabricari, pp.162-165, 1954.

G. Madec, L. Sagesse, ». De-dieu, and A. Dans, Dialogues philosophiques III, introd., trad. et notes par G. MADEC, pp.567-570, 1976.

». , J. Scot-Érigene, and P. , Sed haec coaeterna sibi esse arbitror, generationem dico uerbi et creationem omnium in uerbo. Nullum enim in deo accidens aut temporalis motus aut temporalis praecessio recte quis intelligit, vol.II, p.327

, Siquidem intellectus omnium in diuina sapientia substantia est omnium, immo omnia; cognitio uero, qua se ipsam in se ipsa intelligit intellectualis et rationalis creatura, ueluti secunda quaedam substantia eius est, qua se nouit solummodo se nosse et esse. », Ibid, p.770

, « Et quemadmodum diuinus intellectus praecedit omnia et omnia est, ita cognitio intellectualis animae praecedit omnia quae cognoscit, et omnia quae praecognoscit est, ut in diuino intellectu omnia causaliter, in humana uero cognitione effectualiter subsistant. », Ibid., IV, éd. JEAUNEAU, p. 55 = PL 122, 779BC. Cf. R. ROQUES, Libres sentiers vers l'érigénisme, p.62, 1975.

A. , Nous avons déjà décrit sa doctrine des raisons éternelles. Les raisons multiples sont dans le Verbe de Dieu (De Genesi ad litteram, V, XII, 28), elles sont aussi les idées dans l

. Dieu, Augustin enseigne qu'il existe un Verbe (Sagesse, art de Dieu, son intellection) qui contient de multiples raisons, Voici son témoignage, vol.46

S. Gersh and . Calcidius, Theory of First Principles », dans Studia Patristica, Papers of 1983 Oxford Patristic Conference, vol.18, p.460, 1986.

, Voir les notes du chapitre VIII.1.2 : « La hiérarchie des formes

, Operatur porro opifex et exornat omnia iuxta uim rationabilem maiestatemque operum suorum; opera uero eius intellectus eius sunt, qui a Graecis ideae uocantur; porro ideae sunt exempla naturalium rerum. Quo pacto inuenitur tertia exemplaris origo rerum.», CALCIDIUS, Platonis Timaeum, vol.II, p.532

E. D. Perl and T. Being, IX. 1.3 Est-ce que les êtres intelligibles et sensibles sont identiques ? Nous avons montré que la philosophie tardo-antique accepte l'idée de l'existence de deux niveaux d'unités : intelligibles et sensibles, Les unités intelligibles précèdent les unités sensibles en, p.62, 2014.

. «-ratio-uero, In ipso enim pater omnia quae uoluit fieri, priusquam fierent, uidit facienda. Causa quoque est, quoniam occasiones omnium aeternaliter et incommutabiliter in ipso subsistunt, Dei uerbum est simplex et in se infinite multiplex creatrix uniuersitatis conditae ratio et causa. Simplex quidem, quia rerum omnium uniuersitas in ipso unum indiuiduum et inseparabile est

, Multiplex uero non immerito intelligitur esse, quoniam per omnia in infinitum diffunditur, et ipsa diffusio subsistentia omnium est. », Ibid, uel certe indiuidua et inseparabilis unitas omnium dei uerbum est, quoniam ipsum omnia est, p.104

J. Moreau and . Le, Verbe et la creation selon saint Augustin et Jean Scot Erigene », dans Jean Scot Erigène et l'histoire de la philosophie, pp.204-209, 1977.

, Aristote, a été employée par des platoniciens pour expliquer la relation entre la matière et la forme

, La forme se prédique de la matière. La matière est elle-même « vide

, Dans la tradition aristotélicienne, les objets du monde sont également constitués de matière

, La matière est individuelle pour chaque objet. Dans le système d'Aristote, l'accent est mis sur la description d'une chose concrète (substance première). La matière, qu'on peut connaître

, Le questionnement concernant la nature des universaux au Moyen Age est basé sur la doctrine des Catégories d'Aristote. Cette oeuvre inspire également une autre question : quelle est la nature des individus ? Ou plutôt : comment les objets individuels existent-ils et peuvent-ils être décrits à l'aide de notions générales ?

, Jorge Gracia étudie cette question dans son livre Introduction to the Problem of

D. Trinitate, I : « Mais c'est la variété des accidents qui fait la différence selon le nombre [?] ; deux corps, en effet, n'occuperont pas un seul lieu, qui est un accident. Et pour cela ils sont plusieurs selon le nombre, puisqu'ils sont faits plusieurs selon les accidents 866

, Jorge Gracia analyse ce passage, ainsi que les autres textes de Boèce

, individu est une substance avec une variété unique d'accidents

E. D. Voir, T. Perl, and . Being, Introduction to Metaphysics in the Classical Tradition, pp.76-77, 2014.

«. Sed, Atque ideo sunt numero plures, quoniam accidentibus plures fiunt. », BOECE, De Trinitate, 1, éd. MORESCHINI p. 168, pp.136-137

J. J. Gracia, Introduction to the Problem of Individuation in the Early Middle Ages, Munchen, pp.109-339, 1988.

, Nous sommes plutôt intéressée par la première définition : une chose individuelle est une substance avec une variété unique d'accidents. Les accidents

, Nous avons observé comment Platon et Aristote décrivent des objets sensibles. D'après Paul Vincent Spade, la doctrine aristotélicienne est mieux adaptée pour décrire le monde qui change

, Aristote fait la différence entre les changements accidentels (les formes accidentelles changent, mais la forme substantielle se maintient) et substantiels (la forme substantielle change). Les changements substantiels sont la génération et la corruption 869 . Ainsi, la manière aristotélicienne de

, Dans la philosophie médio et néoplatonicienne, les êtres sensibles résultent de la

, Ils proposent plusieurs notions -substance, essence, corps, matière -pour décrire les objets dans le monde sensible. Ils ajoutent à ces doctrines Dieu, qui est le créateur des choses, et qui a les formes comme pensées dans son intellect, Les penseurs chrétiens acceptent l'un de ces paradigmes (stabilité dans le changement ou individuation) ou les mélangent

, Antiquité latine pour traduire la notion grecque d'ousia 870 . Sénèque emploie les notions d'essence et de substance dans ses Lettres (essentia en LVIII, 5, Les notions d'essentia et de substantia ont été introduites dans l

J. Brumberg, .. A. Logico-;-Éd, J. Torrance, . Zachhuber, and . Farnham, grammatical Reflections about Individuality in Late Antiquity », dans Individuality in late antiquity, pp.86-93, 2014.

P. King-;-Éd, .. C. Erismann, and A. Paris, Sur l'histoire de cette définition voir : CHR. ERISMANN, « L'individualité expliquée par les accidents : remarques sur la destinée "chrétienne" de Porphyre », dans Compléments de substance. Etudes sur les propriétés accidentelles offertes à Alain de Liberan, The Problem of Individuation in the Middle Ages », dans Theoria, t. 66, pp.51-66, 2000.

P. V. Spade, T. Warp, . Woof, and . Metaphysics, How to Get Started on some Big Themes, pp.22-23

J. Courtine and . Essentia, dans Vocabulaire européen des philosophies : dictionnaire des intraduisibles, pp.388-404, 2004.

, Pourtant, il attribue cette traduction à Ciceron (ce qui est faux) : « Non id ago nunc hac diligentia, ut ostendam, quantum tempus apud grammaticum perdiderim, sed ut ex hoc intellegas, quantum apud Ennium et Accium uerborum situs occupauerit, cum apud hunc quoque, qui cotidie excutitur, aliqua nobis subducta sint, vol.344, p.880

. Calcidius, Aristote : qu'un être peut devenir un autre être par accident, en acquérant une nouvelle forme (II, 284) 881 . Il insiste sur le fait que ni la matière, ni l'essence ne sont affectées par des changements : « Le changement se produit dans la matière sans que la matière elle-même ne subisse de mutation, or ce qui change ce sont les qualités qui sont

«. Le-changement and . La, transformation qui se produisent affectent non pas l'essence, mais la qualité où l'on trouve diversité et opposition 883 . » La matière ne change pas, mais elle accepte des espèces secondes. Après avoir reçu les qualités, la matière obtient la capacité de se mouvoir et de changer, vol.II, p.884

S. Gersh and . Calcidius, Calcidius introduit deux principes initiaux : l'espèce et la matière 885 . La multiplication apparaît suite au mélange de la matière et de l'espèce. La matière s'ajoute d'abord à l'espèce première pour créer les espèces secondes, et ensuite, elle s'ajoute aux espèces secondes pour créer les corps 886 . De cette façon, vol.257

C. Dans-le, Calcidius précise comment l'homme, vol.347

. «-l&apos;idée-est-l&apos;espèce-intelligible, car saisie par le pur intellect ; l'espèce qui se trouve dans le devenir (nativa) est connaissable par l'opinion et, pour cela, se trouve du côté de la 879 «At uero locum uocat eam uelut regionem quandam suscipientem specierum incorporearum intellegibiliumque simulacra, semper eandem, uel quia sine generatione est et interitu uel quia necesse est eam locum stationemque esse et uelut receptaculum corporearum specierum, quae sunt membra mundi, vol.II, p.570

. «-&apos;locum, uero propterea quod silua receptaculum est corporum et qualitatum ceterorumque sensilium, vol.II, p.576

, Consequenter igitur etiam corrumpetur aliquid et dissoluetur existens in aliud existens, sed non principaliter uerum ex accidenti, ut si ex simulacro Liberi patris formam quis transferat in simulacrum Apollinis; uidetur enim hoc quoque pacto forma in aliam speciem demigrare, sed non proprie uerum ex accidenti, vol.II, p.514

, « Fit porro conuersio iuxta siluam non ipsa silua perpetiente mutationem sed earum quae sunt in eadem et continentur ab ea qualitatum.», Ibid, vol.II, pp.536-543

, Itaque conuersio commutatioque fit non essentiae, sed qualitatis, qua et diuersitas et contrarietas inuenitur. », Ibid, vol.II, pp.550-551

, Et ante consortium quidem qualitatum neque stabat, opinor, neque mouebatur, erat tamen quaedam in ea naturalis opportunitas ad motus stationis que perceptionem; post qualitatum porro consortium exornata et perfectum corpus a deo facta, motus stationis que sumpsit officia, quibus diuersis temporibus uteretur, vol.II, p.578

, Quippe primum elementum uniuersae rei silua est informis ac sine qualitate quam, ut sit mundus, format intellegibilis species; ex quibus, silua uidelicet et specie, ignis purus et intellegibilis ceterae que sincerae substantiae quattuor, e quibus demum hae materiae sensiles, igneae, aquatiles, terrenae et aereae. Ignis porro purus et ceterae sincerae intellegibiles que substantiae species sunt exemplaria corporum, vol.II, pp.500-501

S. Gersh, «Calcidius' Theory of First Principles », dans Studia Patristica, vol.18, p.86, 1989.

«. Le, essence est de recevoir les affections contraires ; l'essence est la première des catégories et elle est connue avant toutes les autres, vol.890

, La providence ou nous est une essentia intelligibilis (176). Calcidius transmet la doctrine platonicienne des mouvements. Il distingue les mouvements selon : -le corps -translation et rotation, vol.II

, -la qualité -agrégation, désagrégation

. -la-quantité--croissance and . Décroissance,

, -l'essence -génération et corruption 891

. Substantia, est le synonyme d'essentia 892 . La substance désigne davantage les quatre premiers éléments (la terre, le feu, l'eau, l'air, I, 22) et ce qui explique les phénomènes naturels

. Le and . Calcidius, est constitué de matière et de qualité (forme), Les corps peuvent être matériels ou immatériels (objets mathématiques), simples (éléments) ou complexes

, En définitive, d'après Calcidius, les êtres sensibles sont des corps constitués de matière et d'espèces secondes. Les corps ont une essence (substance)

, Les essences et les substances peuvent désigner la première catégorie d'Aristote, et dans ce cas, il s'agit d'individus. Elles peuvent désigner aussi les deux principales catégories de substances du monde : sensible et intelligible. Les unités peuvent être constituées d'une essence intelligible (les idées) ou de deux essences

, « Inter omnes ex omnibus categoriis proprium essentiae fore suscipere contrarias passiones uicissim et esse antiquissimam praenoscique generibus ceteris. », Ibid, vol.II, p.456

, corporeum motum locularem uocans, cuius duae sint species -translatio et circumlatio ; item alium quem appellat qualitatem, aeque in duplici specie -concretione et discretione ; tertium quem positum esse dicit in quantitate, habentem item duas species -incrementum et diminutionem ; quartum iuxta essentiam cuius aeque duae species intelleguntur -una generatio, « Cuius quidem motus aliquot diuersitates sunt, quas demonstrauit in Legibus : octo corporis, animae duas, vol.II, p.490

«. Docet and . Cicero, alteram per corpora diuiduam. », Ibid., I, 27, p. 234 ; « Ex quo perspicuum est, cum sint antiquissima initia rerum essentia siue substantia et haec duplex, altera indiuidua, diuidua altera, vol.53, p.266

, Plerique etiam hoc pacto siluam et substantiam separant, quod asseuerant essentiam quidem operis esse fundamentum, ut mundi fore merito dicatur atque existimetur essentia, siluam uero contemplatione opificis dictam, quod eam fingat ac formet, vol.II, p.520

, Quippe quod proprie dicitur corpus ex silua constat et qualitate, silua autem nequaquam ex silua constat et qualitate: minime ergo corpus est. Deinde nullum corpus sine qualitate, silua autem per se sine qualitate: non igitur corpus est. Quid quod ? Omne corpus habet figuram et siluae iuxta naturam suam nulla figura est. Non ergo corpus. Deinde omne corpus finitum ac determinatum est, silua autem infinita et minime determinata: non ergo corpus

, Quae cum ita sint, corpus sentitur, silua sensibilis non est: silua igitur non erit corpus. », Ibid, vol.II, p.544

. «-quodque-corpora-partim-dicuntur-mathematica, ut nauis et statua, pleraque naturalia, quae motus originem intra se habent, uita uidelicet utentia, naturalis anima corporis entelechia sit necesse est. Competit alia etiam diuisio, nam corporum quaedam simplicia, ut elementa, quaedam composita, vol.II, p.450

, essentia est une traduction de la notion grecque d'ousia, car essentia provient du verbe esse comme ousia d'einai. Il ajoute que la nature de Dieu n'est pas sujette aux accidents, qui produisent des changements. Cette caractéristique appartient plutôt à l

A. Vii and V. , 10 : « Mais est-il de mise de dire de Dieu qu'il subsiste ? Subsister s'entend exactement de réalités sujettes d'attributs qui affectent un sujet, la couleur par exemple ou la forme dans un corps. Le corps subsiste, donc c'est une substance, mais les attributs ont dans le corps leur sujet subsistant, ils ne sont pas des substances, ils sont dans une substance, Ce sont donc les réalités mobiles

, interdit de nier que cette bonté soit substance -ou essence si l'on veut -et que Dieu soit lui-même sa bonté comme si, au contraire, il en était le sujet. Par conséquent, il est évident qu'appeler Dieu substance est une impropriété, et l'on voit, pour nous servir d'un mot plus courant, qu'il est essence

S. Ainsi and . Augustin, la substantia est tout ce qui subsiste, soit les choses dans le monde qui changent en subissant des accidents

. Cf, « quam recte pater et filius et spiritus sanctus unius eiusdemque substantia uel essentiae dicatur, p.31

I. and V. , « in ipsam substantiam uel essentiam Creatoris, vol.15

, Augustin emploie aussi comme synonymes les trois termes essentia, substantia et natura, voir II, XVIII, 35 : « ipsa enim natura uel substantia uel essentia uel quolibet alio nomine appellandum est idipsum quod deus est, quidquid illud est, p.126

». , A. , and D. Trinitate, Et quis magis est quam ille qui dixit famulo suo: Ego sum qui sum, et: Dices filiis Israhel: Qui est misit me ad uos? Sed aliae quae dicuntur essentiae siue substantiae capiunt accidentias quibus in eis fiat uel magna uel quantacumque mutatio; deo autem aliquid eiusmodi accidere non potest. Et ideo sola est incommutabilis substantia uel essentia quae deus est, cui profecto ipsum esse unde essentia nominata est maxime ac uerissime competit. Quod enim mutatur non seruat ipsum esse, et quod mutari potest etiamsi non mutetur potest quod fuerat non esse, ac per hoc illud solum quod non tantum non mutatur uerum etiam mutari omnino non potest sine scrupulo occurrit quod uerissime dicatur esse, « Est tamen sine dubitatione substantia uel si melius hoc appellatur essentia, quam graeci ousian uocant, p.125, 2012.

«. Si, Deus dicatur subsistere ? De his enim rebus recte intellegitur in quibus subiectis sunt ea quae in aliquo subiecto esse dicuntur sicut color aut forma in corpore. Corpus enim subsistit et ideo substantia est; illa uero in subsistente atque in subiecto corpore, quae non substantiae sunt sed in substantia

». , A. , D. Trinitate, .. Vii, . Mountain et al., Il se tient, en effet, sous ces accidents tant qu'il est sujet. C'est pourquoi, genres ou espèces subsistent seulement ; ce n'est pas, en effet, aux genres et aux espèces qu'échoient les accidents. Les individus, en revanche, ne subsistent pas seulement, mais substantialisent eux aussi, car ils n'ont, eux non plus, pas besoin des accidents pour être ; ils sont déjà informés par leurs différences propres et spécifiques, Nefas est autem dicere ut subsistat et subsit deus bonitati suae atque illa bonitas non substantia sit uel potius essentia, pp.537-539

, Ainsi, les genres, les espèces et les individus sont des subsistances. Mais les individus sont en plus des substances

. Le-de-trinitate, Boèce appelle la première catégorie d'Aristote la substantia, Dans ces autres oeuvres

, Boèce traduit également la terminologie logique d'Aristote. Dans sa traduction des

. Catégories, il introduit la notion de substantia comme la traduction d'ousia. De cette façon, la distinction entre la substance première (l'individu) et la substance seconde

. En-définitive and . Boèce,

. Trinitate, et les substances premières et secondes dans la logique. L'essence, chez Boèce, est un terme rare qui désigne

, où Porphyre transmet la doctrine d'Aristote, à savoir qu'une chose est constituée de matière et de forme 903 . Boèce, lui-même, Boèce traduit l'Isagoge (III, 10)

, En De Trinitate, II, Boèce décrit la matière comme concrète, par exemple l'airain et la terre. Dieu est la forme sans matière. C'est la matière qui permet à la forme de recevoir des accidents, Selon lui, c'est un corps qui a ces deux constituants

, En Contra Eutychen, I, Boèce précise que la matière ne peut pas être intelligée par ellemême, mais seulement par privation des autres choses

, Voici ce que dit Boèce à propos du changement dans Contra Eutychen

«. Subsistit, Substat autem id quod aliis accidentibus subiectum quoddam, ut esse valeant, subministrat; sub illis enim stat, dum subiectum est accidentibus. Itaque genera vel species subsistunt tantum; neque enim accidentia generibus speciebusve contingunt. Individua vero non modo subsistunt verum etiam substant: nam neque ipsa indigent accidentibus, ut sint; informata enim sunt iam propriis et specificis differentiis, et accidentibus, ut esse possint ministrant, dum sunt scilicet subiecta. », Ibid., 3, éd. MORESCHINI, pp.308-311

«. Rebus, ». , P. , D. Isagoge-a-boethio-translata, and É. L. Minio-paluello, , p.18

. Boèce-la-décrit-comme-concrète, Les choses corporelles se transforment grâce au fait qu'elles ont de la matière, Contra Eutychen, I)

, Nous avons souligné plus haut que l'individuation, selon Boèce, a lieu à travers une unique variété d'accidents. Sa deuxième façon d'expliquer l'individuation est de décrire la qualité incommunicable. L'individu est la substance première d'Aristote. La substance, dans les oeuvres de Boèce, désigne également la substance seconde d'Aristote et Dieu. La subsistance est une unité intelligible qui n

, Erismann souligne deux aspects principaux de la notion d'essentia dans les oeuvres d'Erigène : l'essentia universalis et l'essentia individualis (substantia), p.906

, Mais l'essence est connaissable parce qu'elle est (quia est) à travers les accidents 908 . Erismann insiste sur le fait qu'Erigène est un réaliste radical. L'ousia est une première catégorie

, L'ousia est l'essence générale de tout. Elle donne la subsistance aux corps

. Marenbon and . Qu, Erigène met le général avant l'individuel, le genre avant l'individu

, Le nombre des individus n'est pas important vu qu'ils sont un dans le genre général 910

, En même temps, Erigène parle d'une essence pour chacune des créatures 911 . Il explique sa position en parlant des catégories

. Chr, . Erismann, and . Generalis-essentia, La théorie érigénienne de l'ousia et le problème des universaux, dans Archives d'histoire doctrinale et littéraire du Moyen Âge, t. 69, p.13, 2002.

». «-ipse-nanque-omnium-essentia-est, J. Scot-erigene, I. Periphyseon, and É. Jeauneau, , p.443

.. Bertin, , p.67

, Ex loco nanque, ut diximus, et tempore accidentibus que aliis, quae siue in ipsa seu extra intelliguntur esse, tantummodo datur non quid sit sed quia est.», Ibid., I, éd, JEAUNEAU, p.487

». , J. Scot-erigene, I. Periphyseon, and É. Jeauneau, Siquidem omne subiectum per se subsistens accidentium non indiget ut sit, sicut ipsa ?????? siue enim accidant ei siue non accidant, siue in ea sint quae sine ea esse non possunt, siue ab ea recedant quae ab ea segregari possunt seu sola cogitatione seu actu et opere, suis naturalibus subsidiis semper immutabiliter que subsistit. Corpus autem subtractis accidentibus nullo modo per se subsistere potest, quoniam nulla sui substantia fulcitur, = PL 122, 503AB. CHR. ERISMANN, « Érigène et la subsistance du corps », dans Studia Philosophica, pp.99-100, 2003.

J. Marenbon, Early medieval philosophy (480-1150) : an introduction, pp.66-67, 1983.

». «-quicquid-autem-in-omni-creatura-uel?-unicuique-essentiae, J. Scot-erigene, I. Periphyseon, and . Jeauneau, = PL 122, 443BC. différence entre les choses, qui ne se distinguent les unes des autres que par la diversité de leurs formes, leur matière étant par essence absolument la même, vol.928

, Abélard propose comme exemples la substance de l'homme, qui est la même dans tous les hommes, et la substance de l'animal, qui est la même dans tous les animaux. Cette doctrine a été adoptée par Guillaume de Champeaux. D'après Erismann

, Jorge Gracia voit deux interprétations possibles de cette doctrine : -plusieurs essences matérielles, qui correspondent aux différents genres (homme, animal, etc.) existent

, Voici la deuxième doctrine

, « Les choses singulières ne se distinguent pas les unes des autres par leurs seules formes, mais elles sont aussi personnellement distinctes dans leurs essences propres ; ce qui, matière ou forme, est dans l'une, n'est aucunement dans l'autre ; si l'on supprimait leurs formes ces choses n'en pourraient pas moins subsister dans leurs essences propres, parce que leur distinction personnelle, qui fait que celle-ci n'est pas celle-là

«. Quidam, ut in rebus diversis ab invicem per formas eandem essentialiter substantiam collocent, quae singularium, in quibus est, materialis sit essentia et in se ipsa una, tantum per formas inferiorum sit diversa. Quas quidem formas si separari contingeret, nulla penitus differentia rerum esset, quae formarum tantum diversitate ab invicem distant, cum sit penitus eadem essentialiter materia, vol.21, p.126, 1919.

. Chr, . Erismann, and . Alain-de-lille, la métaphysique érigénienne et la pluralité des formes », dans Alain de Lille, le docteur universel : philosophie, théologie et littérature au XII e siècle : actes du XI e Colloque international de la Société internationale pour l'étude de la philosophie médiévale, p.27, 2003.

J. J. Gracia, A propos de la théorie de l'essence matérielle voir BRUMBERG J., « Les universaux dans le commentaire du PseudoRaban à l'Isagoge (P3): entre Boèce et la théorie de l'essence matérielle, dans Arts du langage et théologie aux confins des XI e -XII e siècles: textes, maîtres, débats, éd. I. ROSIER-CATACH, pp.417-451, 1988.

, verum personaliter in suis essentiis esse discretas nec ullo modo id quod in una est, esse in alia, sive illud materia sit sive forma, nec eas formis quoque remotis minus in essentiis suis discretas posse subsistere, quia earum discretio personalis, secundum quam scilicet haec non est illa, non per formas fit sed est per ipsam essentiae diversitatem. », PIERRE ABELARD, Die Logica 'Ingredientibus, « Res singulas non solum formis ab invicem esse diversas, pp.130-131

, Nous avons déjà étudié la notion de forme chez Hugues dans le chapitre VIII.2. Elle peut designer soir un modèle (exemplar), soit une partie d'une chose qui s'impose sur un réceptacle (matière)

, Il nous reste à étudier les notions d'essence et de matière

, La notion d'essence chez Hugues désigne le plus souvent la nature unique de Dieu 938

. Dans-le-super-ierarchiam-dionisii and . Ii-i, Hugues distingue les natures invisibles, dont les formes et les essences sont identiques, et les natures visibles, dont les formes et les essences sont séparables. Cela permet aux êtres visibles de changer 939 . Par conséquent, les formes des choses changent

, Dans ce cas, le mot essentia est le synonyme de natura et désigne un être indépendant, par exemple

E. De-sacramentis, I. , and I. Vi, Hugues dit que les êtres, qui sont d'abord créés par essence (per essentiam) dans la matière, sont ensuite parachevés (in forma) 941 . En I, III, XXXI, Il précise que tout ce qui a été en Dieu par la providence sera

. Cf, Prima enim, id est mathematica, speculatur uisibiles rerum uisibilium formas, p.927

«. Sed, sicut iam dictum est, quod spiritalem habet essentiam non potest originem habere corpoream, quia quicquid ex materia preiacente traducitur, corporeum esse comprobatur.», HUGUES DE SAINT-VICTOR, De tribus diebus, XVII, éd. POIREL, p.825

, Quod autem essentia unum est, uere unum est; quod uero in deitate unum est, summe unum est, Sic et essentia et in deitate Deus unus est, pp.136-143

». and H. De-saint-victor, iccirco quaecunque uisibilia sunt mutabiliter pulchra sunt, quoniam quaecunque numero diuersa sunt et natura mutabilia inseparabiliter simul non consistunt. Inuisibilia autem, quibus aliud non est forma et aliud essentia, quia omne quod est unum est et simplex et idem esse, pulchra sunt ex eo quod sunt, et non est pulchritudo illorum compacta ex multis concurrentibus in unum, sicut uisibilis natura uidetur, cuius forma secundum spatia locorum explicatur et per figuras ex multis coaptatas disponitur, « Quia tamen in rebus uisibilibus aliud forma est et aliud est essentia, p.949

&. «-&apos;circa-eam and &. , illae essentiarum', hoc est illae essentiae siue naturae, quaecunque post ipsum esse datum 'innumerabiliter', uel multipliciter 'ab ea' dona uirtutum 'acceperunt'. In quibus primo loco censentur caelestes illae et spirituales naturae angelorum, quae non solum per subtilitatem sapientiae rationalia sunt, quia intellectu discernunt, sed per subtilitatem quoque spiritualis naturae intellectualia, quia solo intellectu in sua natura percipiuntur et sensum corporis non contingunt, pp.519-520

«. Per, ;. , H. De-saint-victor, I. De-sacramentis, I. et al., materiam illam omnium coelestium terrestriumque, hoc loco significari puto, de qua postea succedenter in forma facta sunt quae in ipsa prius per essentiam simul creata fuerunt

». and X. Iii, 232BC. Cf. « Discernamus ergo, si possumus, si forte causam invenire valeamus, quare potius sub tempore quam vel cum tempore, vel in tempore, facta dixit vana esse opera hominum. Omnia quae facta sunt, vel cum tempore facta sunt, vel in tempore. Cum tempore enim facta sunt, quorum ortum tempus non praecessit: qualis est angelica natura, et illa informis materia rerum visibilium, quam in principio creavit Deus. In tempore facta sunt, quorum ortum tempus praecessit, sicut illa sex dierum opera in quibus Deus perfecit atque complevit hujus sensibilis mundi fabricam; sed et illa quae postmodum formaliter, sive essentialiter facta sunt, «Ante omnem creaturam Creator erat solus quidem, sed tamen non solitarius, quia cum ipso erat sapientia sua in qua omnia ab aeterno per providentiam fuerunt quae ab ipso in tempore per essentiam facta sunt, vol.175, pp.128-129

, Propterea tria haec ad opus Dei pertinent, id est essentia rerum, forma et ordo. Haec autem tria, sicut postea auctor ipse attestatur de operibus Dei, stabilia sunt, nec temporis capiunt mutabilitatem, quia et rerum essentiae hoc quod sunt nunquam esse desinunt, « Opus Dei est essentiam rerum de nihilo creare materiam rerum in formam disponere, motum autem rerum sub certo ordine temperare, vol.175, p.215

». , H. De-saint-victor, . De-sacramentis, and X. Vi, Voici des cas de l'emploi d'essentia au pluriel : « Duo reliqua, id est de aliquo aliqua non in majus, sicut cum totum in partes dividitur, vel de aliquibus aliquid non in minus quemadmodum cum partes in toto uniuntur, creatura facere potest. Cujus opus recte propterea nihil esse dicitur, quia per ejus opus essentiis rerum sive in conjungendo divisa, sive in dividendo conjuncta nihil tollitur vel confertur, p.238

». and H. De-saint-victor, Et credo quod illud inuisibile prius in contemplatione comprehenditur, quod in suo uisibili simulacro expressius et manifestius declaratur. Simulacra autem inuisibilium ipsa uisibilia dicuntur, utpote inuisibilis potentiae simulacrum est creaturarum inmensitas, inuisibilis sapientiae simulacrum est creaturarum decor, inuisibilis benignitatis simulacrum est creaturarum utilitas. Omnis autem creatura, quanto uicinius similitudini creatoris appropinquat, tanto uicinius creatorem suum declarat. Illud ergo uisibile simulacrum inuisibile exemplar prius ostendere debet, quod diuinae similitudinis imaginem perfectius in se expressam retinet. Inmensitas autem creaturarum magis ad essentiam, decor uero creaturarum magis pertinet ad formam, « Tria diximus inuisibilia: potentiam, sapientiam, benignitatem. Querendum ergo est quod horum prius contemplantibus in agnitione occurrat, vol.176, pp.823-824

, que la beauté des créatures, qui se rapporte à leur forme, est un reflet plus évident que l'immensité des créatures

. Dans-ce-passage, Hugues décrit l'essence et la forme comme deux constituants de l'être qui

&. Dans-l, In Ecclesiasten, le processus de la perception est décrit de façon suivante : -l'espèce (forme propre) des choses affecte la vision

, -la forme des choses entre dans la vision

, -l'essence des choses arrive à l'âme à travers la vision

, Ainsi, la forme est un intermédiaire qui sert à transmettre l'essence de la chose jusqu'à l'âme de l'homme qui la perçoit. L'essence dans ce cas est comparée à la signification du mot (vox)

. Dans-le-de-tribus and . Diebus,

, « La connaissance humaine subit un changement selon l'essence lorsque nous pensons tantôt à ceci, tantôt à cela, car nous ne pouvons pas tout enfermer dans notre pensée ; selon la forme, comme lorsque nous prêtons attention à une même chose, tantôt sous un aspect

, L'essence et la forme sont opposées dans ce passage comme un contenu et une apparence, les aspects intérieur et extérieur

«. Essentia, ;. , and H. De-saint-victor, Quod ergo formatum est magis Deo simile est quam id quod formam non habet. Vnde constat quod plus euidens simulacrum est decor creaturarum, qui pertinet ad formam, quam inmensitas creaturarum, quae ad solam spectat essentiam, p.597

, Quoties enim foris sive rerum specie visus afficitur, sive auditus vocum dulcedine demulcetur, evigilat animus intus miris affectibus, illi quo exterius tactum se sentit, respondens. HUGUES DE SAINT-VICTOR, In Ecclesiasten, éd. PL 175, 141CD. 948 «In essentia uicissitudinem patitur humana cognitio, quando nunc hoc, nunc illud cogitamus, quia simul omnia nostro sensu comprehendere non possumus; in forma, ut quando idipsum nunc tale, nunc uero tale attendimus, quia utrumque simul non ualemus, « Ergo essentia rerum per visum ad animam ingrediens, et vocum significatio per auditum scientiam pariunt. Forma vero rerum per visum intrans, et melodia vocum per auditum ad jucunditatem animum accendunt

, Ainsi, toutes les créatures, visibles et invisibles, ont des essences. Les créatures invisibles sont homogènes : leurs formes et essences sont inséparables. Cela fait que ces créatures ne changent pas avec le temps. Dans les êtres visibles, corporels, les essences sont unies à des formes

, L'analyse de la notion d'essence conduit Hugues à réfléchir sur l'immensité des créatures et la puissance de Dieu. De cette façon, l'essence est liée aux relations entre une chose et son créateur

, Quand il décrit une essence d'une chose concrète, il dit essentiae au pluriel. En effet, Hugues peut sous-entendre l'existence d'une essence unique des du De sacramentis. Dieu a créé la matière à partir du néant 950 et avant de la former (I, I, II-III). D'abord, Dieu a créé la matière informe et, ensuite, elle a été formée par la conversion vers le créateur 951, Les essences ont un trait commun avec la matière : elles sont créées de rien au début. Pourtant, les essences chez Hugues sont des entités intelligibles

«. Et, nichil que uariat de ipsius rei essentia, quia si esse desinit ubi fuit, non tamen quod fuit esse desinit, et si esse incipit ubi non fuit, non tamen quod non fuit esse incipit.», Ibid., XIX, éd. POIREL, p.827

«. Omnia-ergo-quae-facta-sunt, ;. De-sacramentis, I. , I. , and I. , Deus non solum ex materia fecit, sed materiam omnium ipse de nihilo creavit, p.187

, postmodum per conversionem ad Creatorem suum formanda; et idcirco foris prius ei demonstrata est informis materia, postea formata, ut quanta foret inter esse et pulchrum esse distantia discerneret. », ibid., I, I, III, PL 176, 189A. dès le début de façon rudimentaire, ce que Hugues appelle « une forme de confusion », et ensuite, lors des six jours de la création, elle a reçu une forme plus élaborée : « la forme de disposition, « Nam et ipsa rationalis creatura quodam suo modo prius informis facta est, vol.952

S. Dans-les, Ce sont les quatre éléments qui ont été créés à partir de rien. La terre a été séparée, tandis que les trois autres (le feu, l'eau et l'air) restaient mélangés 954 . Et ensuite, pendant les trois premiers jours de la création, ils ont été distingués l'un de l'autre et mis en place : le premier jour le feu, Hugues explique de manière plus détaillée le rôle des éléments dans la création du monde

, 2 Les êtres individuels dans la pensée des victorins

«. Ergo, In prima forma confusionis prius materialiter omnia corporalia simul et semel creata sunt; in secunda forma dispositionis postmodum per sex dierum intervalla ordinata. », ibid., I, I, IV, PL 176, 189D. 953 «Opera ergo conditionis, id est mundus iste sensibilis cum omnibus elementis suis in materia quidem ante omnem diem in tempore pariter et cum tempore facta sunt. Postea sex diebus in formam disposita: tribus primis diebus ordinata, et sequentibus tribus ornata. », ibid., I, I, XXIX, PL 176, 204C. Cf. D. POIREL, « Physique et théologie : une querelle entre Guillaume de Conches et Hugues de Saint-Victor à propos du chaos originel, forma confusionis, ante formam dispositionis, p.302, 2011.

». and H. De-saint-victor, licet non ad hunc ordinem redacta, immo confusa, sic tamen ut terra proprium locum obtineret quem modo habet, id est medium et imum, habens iam alueos quosdam in se, id est futura receptacula, id est aquarum. Alia uero tria elementa, id est aqua, aer, ignis, confusa et in simul permixta, nec proprium locum nec propriam formam habentia, erant super faciem terre; circum aque ita ut confusio illa duraret a terra usque ad extremitatem corporee substantie et hec erat in prima creatione mundane materie informitas, que postea sub formis redacta est hoc modo, « Sciendum quod primo Deus quatuor elementa creauit de nichilo, tante quantitatis tante capacitatis ut nunc sunt, pp.106-115

, Hugues emploie la notion de hoc aliquid en parlant du changement des esprits

, Un corps et un esprit sont des haec aliqua. Seul l'esprit créateur n'est pas un hoc aliquid

. Ensuite, Les formes et les affections, qui sont dans l'esprit, ne sont pas hoc aliquid qui est dans la réalité, Mais ces formes existent dans une relation au hoc aliquid 956

I. Dans, V. Iii, H. Emploie-le, and . Hoc,

, En définitive, hoc aliquid désigne chez Hugues un être particulier

, X.2.2.1 Substance et substantialité

. Dans-le-de-trinitate, X. Ii, and R. De,

. Dieu, Pour faire cela, il introduit la notion de substantialité (substantialitas

, Richard distingue trois sortes de la substantialité 959 : 955 «Spiritum autem creatorem nec in loco esse nec loco mutari, quoniam corpus non est, nec tempore mutari, quoniam invariabilis omnino est. Propterea soli corpori recte assignari; et hoc aliquid esse quoniam definitum est, et hic alicubi esse quoniam circumscriptum est; et nunc aliquando esse quoniam variabile est. Spiritui vero creato convenire; et hoc aliquid esse quoniam definitus est, et nunc aliquando esse quoniam variabilis est; sed non hic alicubi esse quoniam circumscriptus non est, qui dimensionis capax non est. Creatorem vero spiritum: nec hoc aliquid esse quod definitus non est, nec hic alicubi esse quod circumscriptus non est, nec nunc aliquando esse quoniam invariabilis est; praesentem tamen veraciter et essentialiter omni quod hoc aliquid est, et omni quod hic alicubi est, et omni quod nunc aliquando est, « Nous appelons en effet substantialité, cette propriété de la subsistance qui lui donne d'être appelée et d'être substance 958, vol.176, pp.222-0223

, Separantur enim a mente haec aliquando; et cum adfuerint recedunt, et redeunt iterum cum abierint et variantur circa ipsam, nec vere sunt idem cum ipsa, sed quasi affectiones quaedam et formae ipsius, quibus non sit hoc aliquid esse, sed ad esse tantum ei quod est hoc aliquid, « Videt enim quoniam quae in mente sunt non vere idem sunt quod est ipsa mens, p.227

, « Nam in Deo quidem omnia erant antequam essent in se secundum rationem et causam et providentiam ex qua futura erant; sed quasi minus erant singula perfecto et unumquodque hoc aliquid et non totum secundum rationem et discretionem uniuscujusque quae ratio omnia continebat; et major erat in toto et quasi superabundabat singulis, vol.176, pp.247-248

«. Substantialitatem, ». , R. De-saint-victor, and D. Trinitate, , pp.129-131

, Substantialitas autem illa est generalis, que est aliquibus speciebus communis, ut corporalitas, que inest omnibus corporibus, tam animatis quam inanimatis. Illa vero est specialis, que competit unius tantum speciei omnibus individuis, ut humanitas, que est omnibus hominibus communis. Individualis autem est illa, que uni soli quidem individuo inest et pluribus substantiis omnino communis esse non potest. » Ibid, vol.196, pp.118-127

, Selon Boèce les choses s'individualisent grâces aux accidents. Il nous semble qu'Hugues fait des allusions à cette doctrine

. «-l&apos;être-dans-la-raison, ratione) est quand un artisan [?] prévoit dans son esprit ce qu'il fera, sa qualité, sa quantité et plus généralement de quelle sorte sera la chose qu'il fera 962

N. W. Bok, Communicating the most high: a systematic study of person and Trinity in the theology of Richard of St, pp.217-218, 1996.

. Ibid, La différence entre le changement intérieur et extérieur est dans le fait que le premier change une chose et le second change les circonstances autour d'une chose 964 . Le temps, pour Hugues, p.220

. Dans-ce-passage, Il est ainsi important pour lui de distinguer le changement selon la forme (l'altération) et celui selon le lieu. Le premier a lieu quand les parties de la forme changent de place à l'intérieur de la totalité d'une chose en composant une autre chose. La deuxième est quand une chose entière change sa position dans l'espace. De cette façon

, Esse in ratione est quando artifex aliquis [?] preuidet in mente sua quid facturus sit, et quale, et quantum, et omnino cuiusmodi rem facturus sit. », HUGUES DE SAINT-VICTOR, Sententiae de divinitate, Pars 2, éd. PIAZZONI, pp.36-38

, Et ideo haec mutatio secundum formam dicitur; quoniam haec in toto manifeste videtur. Et non dicitur secundum locum (cum tamen in partibus secundum locum sit) quoniam haec manifeste non videtur. Et non est forma aliquid omnino nisi dispositio partium in toto; et cum haec mutatur (quia partes locum mutant) mutatur forma in toto, quia dispositio partium mutatur quae est forma totius. Et ita mutatio formae in toto fieri non potest sine mutatione loci in partibus. Sed non dicitur mutatio loci nisi cum totum locum mutat consistentibus partibus in toto. Sic mutatio temporis sequitur mutationem loci et formae; et non est unquam sine ipsis in corpore. Quoniam secundum has solum ordo inest, Omne enim corpus aut loco mutatur, aut forma, aut tempore. Et quae forma mutantur: aut augmentum suscipiunt, aut diminutionem, aut alterationem, vol.176, pp.221-222

, « Item considerandum est quoniam ex his tribus mutationibus duae extrinsecus fiunt; quoniam non mutant esse rei, sed circa rem aliquid: hoc est mutatio loci et temporis. Iterum prima mutatio secundam et tertiam infert, quoniam causa illarum est. Secunda autem tertiam, quoniam causa illius est. Tertia vero tantum infertur et non infert, quoniam effectus solum est. Sola autem mutatio formae intrinseca vocatur; quoniam non circa rem, sed in ipsa re mutat aliquid, p.222

. Dieu, En II, 10, il dit : « Lesquels [énoncés] vrais, parce qu'ils sont et sont dits vrais ici et là-bas à partir des mêmes vérités, peuvent par conséquent aussi être dits des <énoncés> vrais les mêmes numériquement et ici et là-bas, et <être> de part et d'autre essentiellement, quand bien même sans doute ils ne sont point ici et là-bas de la même substance : là-bas, en effet, ils sont éternels, ici, selon l'affirmation de beaucoup, Achard parle de deux manières d'être essentiellement là-bas : comme « le ciel, la terre et les autres choses créées » et comme les énoncés vrais à propos de Dieu, vol.II

, En II, 14, il est marqué que la forme première est là-bas essentiellement

. Ainsi, Achard dit que les êtres qui existent in intellectu sont là-bas essentiellement, qui sont les êtres intelligibles, est leur manière d'être naturelle. Les autres êtres sont là-bas essentiellement en tant qu'êtres intelligés, vol.14

, Les êtres qui existent ici ont leur manière d'être essentiellement qui les empêche de se pénétrer l'un l'autre (I, 7)

, On peut conclure que

, être une unité matérielle qui ne peut pas pénétrer une autre unité matérielle

, Le dernier emploi correspond à la notion d'essence individuelle, exposée dans une des doctrines des universaux citées par Abélard. Cela correspond également à un emploi de la notion d

«. Veluti, . ». Deus, and . De-unitate, , pp.132-133

. «-quae-vera and . Vera, ideo eadem etiam numero et hic et ibi possunt dici vera esse et utrobique essentialiter, fortasse non ejusdem et hic et ibi substantiae. Ibi enim sunt aeterna, hic, juxta multorum assertionem, non aeterna. », De unitate, vol.II, pp.166-167

, Pour la première fois le mot substantia apparaît en I, 10-11 pour introduire les substances de blancheur, d'égalité et de sagesse (voir le chapitre V « L'unité et la pluralité en Dieu »)

, Achard décrit la Trinité en tant qu'Unité, ce qui lui est Egal, et Egalité. Dans son argumentation, il affirme souvent que ces trois personnes ont la même substance. Dans ces chapitres, la substantia est synonyme de la natura, En général, dans les chapitres I, vol.16, pp.13-36

Q. Dieu and . Est-celle-de-la-trinité, Il est important que la pluralité des personnes soit substantielle en

, Dieu (I, 14) ; que les propriétés des personnes (être unité, ce qui lui est égal, l'égalité) proviennent de sa substance (I, pp.21-22

, que la procession en Dieu soit de sa substance, selon sa substance et selon sa volonté (I, vol.34, pp.28-29

, et que les noms des personnes soient aussi donnés selon les qualités substantielles (I, 30)

. En-outre, Achard dit que la substance des raisons éternelles est également une. En I, 38, Achard dit que les raisons sont une Raison selon la substance (de Dieu) et selon la personne (le Christ). De cette façon, vol.15

. Ainsi, , pp.14-36

, La nouvelle application de la notion de substantia est introduite en I, 43. Achard y emploie les catégories

. «-c&apos;est-donc-de-toute-Éternité and . Qu, il [Dieu] eut présentes auprès de soi, avant que rien ne fût, non seulement les substances de tout ce qu'il ferait, mais encore leurs quantités et leurs nombres, leurs lieux et leurs temps, etc, vol.971

, Ab aeterno igitur antequam quicquam esset apud se praesentes habuit omnium quae facturus erat non solum substantias, sed et quantitates et numeros, loca et tempora, etc. », De unitate, I, 43, pp.114-115

, Cette distinction rappelle celle du chapitre V des Catégories d'Aristote : la substance

, Tenant compte de cette présentation, il est logique de supposer que, en I, 43 et 44, par les substances, Achard entend les substances premières et deuxièmes d'Aristote

, Achard décrit les choses qui sont intelligées de la même substance qu'elles ont ici. Et c'est grâce à cela qu'elles sont intelligées comme muables et temporelles (I, 49). En I, 50, il souligne que les choses ici et là-bas n'ont pas la même substance, de même que les énoncés à propos des choses créées (II, 10), vol.48

, L'une des sources possibles de cette doctrine chez Achard pouvait être le De categoriis decem de Pseudo Augustin, cependant son ordre de présentation (usia, quantitas, qualitas, ad aliquid, iacere, facere, pati, ubi, quando, habere ») ne correspond pas totalement à celui d'Achard non plus. Voir : J. LOSSL, « Augustine's use of Aristotle's categories in De Trinitate, Josef Lössl remarque que pour établir le chemin de la transmission indirecte des Catégories, il faut étudier l'ordre dans laquelle elles sont exposées, pp.120-121, 2012.

, Les vertus et les vérités sont une Vertu et une Vérité selon leur substance, êtres éternels, vol.9, p.3

. Dans-le-chapitre and . Ii, La substance des êtres là-bas est « intellectuelle, éternelle, vivante et intelligente, plus encore, la vie même, l'intelligence et la lumière 975 ». En même temps, Achard précise que c'est seulement la forme première qui est là-bas cette substance éternelle. Les formes deuxièmes (formes créées ou idées) et les formes troisièmes ont la substance du monde et sont seulement intelligées là-bas, Achard distingue clairement deux substances : inférieure (celle des formes créées) et supérieure (celle de la forme première), vol.1, pp.13-15

, En ce qui concerne les raisons causales, Achard dit que la raison est en elle-même

, substantiellement et dans la créature par la grâce, vol.II

. Ainsi, Achard introduit une nouvelle application pour substantia : la substance du monde

, et 15) et personalitas substantialis (I, 14) désignent la pluralité des substances et la personnalité « implantée » dans la substance. L'emploi de l'adjectif substantialis, dans les chapitres I, 44-45 et II, 3, a été déjà analysé comme celui qui démontre l'application des dix catégories d'Aristote (formes substantielles, accidentelles, etc.). L'adverbe substantialiter, en II, 3, désigne le fait que les vertus sont une Vertu dans la, Les significations de l'adjectif substantialis et l'adverbe substantialiter correspondent aux significations respectives du mot substantia. Les expressions pluralitas substantialis (I, pp.12-13

, -la substance du monde

, -la substance-accident universel (unité, sagesse)

, -la substance individuelle (la substance première d'Aristote) et générales (deuxièmes)

. Ainsi, Achard reprend la doctrine médioplatonicienne de deux substances : supérieure et inférieure. Il incorpore également les éléments du système aristotélicien : les substances premières (individuelles) et les accidents universels

, « Nulla earum est quae substantia non sit intellectualis, aeterna, vivens et intelligens, sed et ipsa vita, intelligentia et lux unde omnes illuminamur et intelligimus. », De unitate, vol.II, pp.170-171

, La même distinction, sur la substance créée et incréée, a été décrite par Ilkhani, sauf qu'il l'explique du point de vue ontologique -comme celle qui désigne les degrés différents de l'être. M. ILKHANI, La philosophie de la création chez Achard de Saint-Victor, unitate. Pourtant, p.164, 1999.

, L'emploi des expressions res universalis et res subjecta montre que la notion de res peut désigner des objets différents : intelligibles et sensibles. Essayons de définir les principales applications de la res

, le mot res est rare (ce qui est probablement dû au fait que, dans cette partie, il est question de la réalité incréée et que res s'emploie surtout pour parler des réalités créées), Néanmoins, des expressions comme res creata

, L'expression rationes rerum se trouve dans les deux parties du De unitate -(I, 13, p.38

, Une autre acception très fréquente est formae rerum 977 (I, 41-44 -9 fois et I, vol.II, pp.50-52

, mais aussi forma cujuslibet rei, vol.I, p.41

, Achard développe la doctrine de deux niveaux d'existence : les formes et les choses. Pourtant, à partir du chapitre I, 46, il décrit les choses qui sont ici et là-bas et, en I, 50, il dit en résumé que leur différence mutuelle correspond à deux modes d'existence -in intellectu et in actu (voir aussi le chapitre IX « Intellectus, Les deux modes d'existences sont applicables aux formes et aux choses

T. Dans-le and . Ii, En décrivant la formation des choses, Achard précise qu'elles ont été créées non seulement de Verbo, mais aussi in Verbo (II, 2). Donc, les choses étaient conçues in Verbo

, Il s'agit, dans ce cas, des choses in intellectu ou les dormes individuelles (voir le chapitre « Intellectus »). Ces choses in intellectu restent dans leur forme première

, Les choses in actu sont également présentées dans le De unitate. Pour souligner que les choses sont différentes des formes, Achard emploie l'expression res subjectae

, Cette expression a été remarquée par André Combes dans A. COMBES, Un inédit de saint Anselme ? Le traité « De unitate divinae essentiae et pluralitate creaturarum, p.157, 1944.

, sont opposées aux nombres (II, 5), aux universaux (res universales, II, 8), aux énoncés vrais à propos des choses (II, 10), aux formes troisièmes ou idos (II, 14) et aux raisons éternelles, vol.II, p.140

, Ces unités intelligibles se réalisent dans des choses sensibles

, L'expression res corporea (I, 48) désigne également une chose du monde sensible. Elle peut apparaître

, Les choses éternelles (les énoncés à propos de Dieu qui ont une nature purement intelligible, vol.II

, Achard traite la deuxième sorte des raisons, c'est-à-dire les raisons causales. Dans leur cas, l'attention se porte non seur les formes des choses, la res ne joue plus de rôle important, pp.16-21

, En définitive, la res a les applications suivantes : -un objet créé

, -une instanciation sensible d'une unité intelligible ; temps (I, 48) et du statut des idos, vol.II, pp.13-14

, La matière a ses qualités propres (sa nature) qui influencent les êtres ayant la matière parmi

, Les formes sont, de cette manière, imprimées dans la matière et exprimées en elle corporellement, cet état, elles sont temporelles, corruptibles, variables, etc. 981 . Par conséquent, les formes ont toutes ces qualités grâce à la matière, vol.II

, Sed et in naturalibus contingere potest et contingit forsitan ut corpus idem numero manens nunc tamen sit haec arbor, nunc illa, vel nunc haec herba, nunc illa, quod utique in corporibus ex natura evenerit materiae », De unitate, I, 48, pp.124-125

. Achard-utilise-l&apos;exemple-d&apos;une-bague, être vieille s'applique à la matière et pas à la chose : « Hoc autem et in multis reperitur similibus, ut quid scilicet de quo dicatur cum adjuncto quod idem de eodem per se non vere dicitur, eo quod in aliud redundat cujusvis et significatio, quando cum alio profertur, in aliud vero quando per se ponitur, pp.168-169

, sed quae ibi erat vere et essentialiter ipsa ibi intelligebatur in se ipsa, nec altera in illa. Item prorsus numero illa eademque apud se vidit, intellexit et habuit, Le sens est une faculté cognitive inférieure de l'homme. Il appartient au corps 984 . En I, 46, Achard dit que l'oeil du corps (oculo corporis) peut voir des êtres sensibles, mais non des êtres intelligibles. Par contre, l'oeil de l'intelligence (oculo intelligentiae) peut voir les êtres sensibles et les êtres intelligibles, « Nec in forma alia ibi erat vel intelligebatur forma numero differens ab illa

T. Dans-le and . Ii, Achard décrit trois éléments créés touchés par la vérité : le corpus (contient l'ombre de la vérité), le spiritus (contient la similitude) et la mens, p.985

, Achard les oppose aux êtres qui sont dans l'esprit (in mente) en tant qu'intelligibles, mais muables. Et il les oppose aux êtres qui sont dans l, L'adverbe corporaliter caractérise les êtres in actu qui sont muables et variables, p.986

, Achard décrit les choses corporelles (res corporeae) qui sont constituées de, vol.48

. Dans-le-traité-ii-du-de-unitate, le corps est présenté en tant que lieu où les formes sont instanciées. Par exemple, les nombres postérieurs sont dans les corps 987 , ainsi que les universaux 988

, Il s'agit, dans ce cas, des corps matériels. La doctrine d'Achard comprend aussi l'existence de corps immatériels comme les corps mathématiques (points, lignes et surfaces), p.989

, Voir également : « Longe autem hoc a sensu corporis et ideo minimam pulchritudinis rerum attingit partem. Ratio autem nostra plus accedit et interius penetrat. », De unitate, I, 48, p.132

, nec ipsi adeo dici possint veri esse numeri, quam verorum imagines quaedam in mentibus, similitudines in spiritibus, umbrae in corporibus. », De unitate, II, 5, éd. MARTINEAU, p. 152; « Hic imago veritatis in mente creata, vel similitudo veritatis in spiritu, vel umbra veritatis in corpore, quae ibi veritas sola et mens increata, « Numeri autem posteriores vestigia quaedam sunt primorum, variis admixti accidentibus, in quibus tamen vera unitas non sit, p.174

, ut ibi ex tunc in eo habitet processione aeterna omnis plenitudo divinitatis intellectualiter quae postmodum in temporis plenitudine in eo coepit processione temporali habitare corporaliter. », De unitate, éd. MARTINEAU, p. 146 et II, 15: «Quemadmodum idem versus cum intus, id est juxta modum existendi quem in sola habet mente per intelligentiam sive memoriam, sit incorporalis, inaudibilis, invisibilis, extra autem in prolatione [quia] audibilis, in scriptura visibilis, et sic in utraque corporalis, non tamen absolute, quia versus sic corporalis idem et incorporalis, Ibi si non in alios per participationes infinitas, in ipsum tamen <secundum> plenialdinem omnimodam ab aeterno processit deitas tota, vol.3, p.176

, Numeri autem posteriores vestigia quaedam sunt primorum, variis admixti accidentibus, in quibus tamen vera unitas non sit, nec ipsi adeo dici possint veri esse numeri, quam verorum imagines quaedam in mentibus, similitudines in spiritibus, « Numeris autem hujusmodi, qui intellectuales sunt et primi, omnes eos qui in spiritibus sive in corporibus sive in rebus quibuslibet sunt, quos Augustinus numerabiles vocat numeros, numeramus, pp.150-152

«. Omnium, cujus participatione et ipsa fiunt quadrata corpora. Haec autem forma quae quadrati corporis vocabulo significatur aliud non est nisi generis quadratorum omnium corporum. », De unitate, vol.II, p.160

«. Ut-circa-lineam and G. Exempli, vel superficiem, quia ipsa nec ex lineis, vel corpus, quia nec ipsum ex superficiebus; <punctos> autem <vel> lineas vel superficies intelligimus incorporales quales eas concipit vel definit ratio, quae ad sensum vel imaginationem nunquam venire possunt, sed in sola rationis vel intellectus comprehensibilitate subsistunt; quae forsitan aliud non sunt nisi mensurae quaedam et formae intelligibiles earum quae in corporibus sunt longitudinum atque latitudinum, veluti et corpora ipsa quae appellantur mathematica, quae determinantur secundum vim et rationes numerorum aliud esse non videntur nisi formae quaedam intelligibiles eorum quae actu sunt, vel esse possunt, corporum sensibilium, p.158

. Quel-est-le-principe-d&apos;identité-d, une chose in actu ? Les passages étudiés nous poussent à dire qu'il s'agit de l'unité corporelle de la matière et non de la forme substantielle. Achard insiste sur le fait que « l'histoire d'une chose

, Achard ne se demande pas si une chose reste la

, En définitive, en I, 48, par la res Achard comprend une chose intelligible qui consiste en des

, Achard parle également des êtres animés (les corps qui contiennent l'âme ou l'esprit), mais il ne développe pas ce sujet dans le De unitate. Achard emploie la notion de substance. Elle peut être celle de Dieu (y compris la forme la deuxième partie, Achard utilise la notion de forme substantielle, Les êtres sensibles, selon Achard de Saint-Victor, ont également d'autres éléments que les formes

, Ilkhani arrive à la même conclusion : M. ILKHANI, La philosophie de la création chez Achard de Saint-Victor, pp.175-181, 1999.

, Il ne parle jamais du fait qu'elles subsistent ou reçoivent les formes. De cette façon, Achard reprend partiellement la doctrine de la substance des penseurs tardoantiques (Calcidius et Boèce)

, En effet, le potentiel de la notion de forme substantielle reste non utilisé par Achard

, Aristote introduit cette notion pour définir une chose. La substance première chez Aristote est la chose concrète elle-même, l'unité minimale de son système métaphysique. La substance seconde, générique ou spécifique, reçoit chez les successeurs d'Aristote le nom de la forme substantielle

, De unitate, c'est l'unité corporelle (I, 48) qui fait qu'une chose sensible reste elle-même dans les changements, C'est un élément qui reste stable dans les changements

L. Dans-le-de-unitate-désigne-l&apos;essence-d&apos;un-Être and . Particulier, Elle n'est pas perceptible, ni connaissable (I, 43), et elle se réfère au Père (II, 4). L'expression essentia simplex (II, 10) employée dans les doctrines d'Erigène

, Cela fait de l'essence un élément principal qui fait qu'une chose est ce qu'elle est. A notre avis, il est ainsi fort possible qu'Achard suive la même doctrine qu'Hugues. Les choses existent de deux façons selon Achard : intelligible et sensible. Les choses sensibles sont dans le monde créé, elles sont sujettes aux universaux et aux autres notions communes. Elles sont corporelles, et donc, elles restent elles-mêmes le temps qu'elles gardent l'unité matérielle du corps. Les choses intelligibles sont dans l

, Il ne parle pas de la doctrine de l'essence générale, mais seulement le fait que l'essentia désigne l'esse des choses. M. ILKHANI, La philosophie de la création chez Achard de Saint-Victor, p.185, 1999.

E. Augustin, -. Et-hugues-de-saint, and . Victor, En effet, à partir du chapitre I, 37, Achard propose son explication de la structure métaphysique du monde créé. La pluralité du monde, selon Achard, apparaît d'abord dans une première unité intelligible -le Verbe. Les exemplaires des choses sont créés in intellectu, puis in actu. La principale question de cette partie est : comment comprendre et ordonner ce monde ? Achard la pose de la manière suivante : est-ce qu'il existe le même nombre d'éléments ici (hic) et là-bas (ibi) ? Cette question remonte à l'alternative proposée par des penseurs anciens, Cette distinction fait partie de la doctrine chrétienne selon laquelle Dieu a d'abord créé le monde de manière intelligible dans son Verbe, et ensuite de manière sensible, pp.1-12

P. Introduite-par, La multiplication a lieu lors du passage des idées du haut aux choses en bas. -prendre comme point de départ l'unité sensible élémentaire : la chose. Aristote la définit comme substance première. Les stoïciens et Augustin décrivent les êtres intelligibles comme prototypes des êtres concrets sensibles. Il existe le même nombre d'êtres intelligibles et sensibles. Achard combine ces deux approches. Dans sa doctrine, il introduit deux sortes d'éléments : les formes et les choses. Les deux existent in intellectu et in actu. Les formes se multiplient dans les choses in intellectu, Les unités intelligibles élémentaires sont désormais des catégories qui décrivent les choses

, Cela pose une autre question : comment une chose est-elle différente d'une autre ? Nous y avons répondu dans le chapitre X, où nous établissons qu'Achard décrit de manière différente la chose in intellectu et in des autres parce qu'elle contient l'histoire de la future chose in actu. C'est-à-dire, En effet, les choses in intellectu contiennent toute la variété des formes possibles

, Dans ce même chapitre, nous avons également étudié les éléments du monde sensible

, Dans les deux parties, les substances évoquent parfois les substrats intelligibles (ibi) et

, Une interprétation de la doctrine d'Achard a été déjà proposée par Ilkhani en 1999. Même si, en général, cette interprétation nous paraît correcte, nous avons plusieurs éléments à lui reprocher

, Ilkhani trace les parallèles entre le Père, le Fils et l'Esprit-Saint, les trois sortes de raisons et l'essence, la forme et la substance. Pourtant, la pluralité des raisons est dans le Verbe qui est le Fils

, En même temps, il enrichit cette doctrine par l'ajout de plusieurs éléments sémantiques. Lorsqu'il décrit les formes, il soulève notamment des questions concernant le statut des nombres, des universaux, des énoncés vrais et des objets mathématiques. En définitive, Achard répond à une des principales questions métaphysiques : comment le monde sensible peut-il être décrit à l'aide des unités intelligibles ?

, Et en même temps, il se pose des questions concernant le statut des unités élémentaires sensibles

, C'est en cela que l'avancée métaphysique d'Achard de Saint-Victor se manifeste

. Achard-le-platonicien,

, nous avons trouvé, dans le De unitate, plusieurs éléments provenant des systèmes platoniciens. Désormais, il est possible d'inclure d'autres sources qui auraient pu inspirer Achard pour créer sa doctrine : -la dualité est une étape entre l'unité et la Trinité

, -Achard décrit trois niveaux d'être : Dieu, les êtres intelligibles dans l'intellect de Dieu et le monde sensible -Augustin

, -la distinction entre deux modes d'être : intelligible (in intellectu) et sensible

A. and E. ,

, -la doctrine du Logos qui est l'intellect et qui contient les prototypes des choses créées

A. and E. ,

, -les unités intelligibles sont les prototypes des êtres sensibles, leur formation (la forme première, les formes créées, les idos) correspond à trois niveaux de la hiérarchie médioplatonicienne (Dieu, idées, matière) -Augustin et Calcidius

, -la notion de raisons déployantes (des modes qui expliquent les modifications que la chose

, Augustin et des logoi des stoïciens. Pour les expliquer Achard emploie le mot nous

, Achard reprend aussi certains éléments du néoplatonisme. Par exemple, il utilise le concept

, Le monde intelligible a la priorité sur le monde sensible car les êtres in intellectu existent dans l

, Les formes exemplaires contiennent non seulement des caractéristiques qui leur sont propres (êtres éternels et immuables), mais aussi des caractéristiques d'êtres sensibles (êtres temporels et muables). Par conséquent, les êtres intelligibles ont plus d'éléments que les êtres sensibles. Les choses intelligibles, par contre, perdent certaines caractéristiques quand elles deviennent sensibles, et la notion de dégradation est donc aussi présente dans la doctrine d'Achard. Cela ne dévalorise pas pour autant les êtres sensibles. Au contraire, la fin de l'existence de certains objets intelligibles (des choses et des formes) est la création d'êtres sensibles, La nature des objets intelligibles est plus parfaite que celle des êtres sensibles

, Il est temps pour nous de voir en quoi la doctrine d'Achard dépasse la pensée néoplatonicienne ou du moins s'en écarte. Les néoplatoniciens enseignent que tout provient d'une source unique. Mais selon Achard, Dieu est pluriel. Il est l'unité multipliée. La pluralité de Dieu est la cause de la pluralité du monde. L'unité ici n'est pas le premier principe

N. Dans-le, Achard dit que Dieu est plus parfait que les créatures car il a une image des créatures en lui. Il imagine non seulement ce qui existe, mais aussi ce qui peut exister. Potentiellement, il contient dans son intellect plus d'éléments que la création sensible entière. De cette façon, la source est simple et ses dérivés complexes

, Les néoplatoniciens insistent sur la procession des hypostases à partir de l'unité première. du monde. Pour eux, Dieu ne peut pas proliférer directement dans le monde. Pourtant, le christianisme accepte la pluralité des personnes en Dieu et leur procession l'une de l'autre. Pour expliquer cela

. Dieu, Pour lui, il s'agit dans le premier cas de l'identité de la substance, et dans le deuxième, de la participation. L'unité et l'égalité prédications intra-catégorielle (la sagesse est sage) et extra-catégorielle, et les êtres du monde créé sont différentes

, Achard reprend l'approche d'Augustin et l'applique pour résoudre le paradoxe trinitaire

, La première relation est analogue à la prédication extra-catégorielle (l'unité participe à l'égalité), la deuxième à l'intra-catégorielle (l'unité est l'égalité)

, Dans l'introduction, nous avons décrit les principaux traits du médio et du néoplatonisme

, Achard n'appartient pas à la période chronologique définissant le médioplatonisme, il est impossible de dire qu'Achard était médioplatonicien. Nous pouvons seulement affirmer qu'il en a accepté certaines thèses. Contrairement aux éléments néoplatoniciens, les sources latines des éléments médioplatoniciens sont faciles à établir. Ce sont les doctrines de Sénèque, de Calcidius et d'Augustin. Nous avons montré qu'Achard n'était pas néoplatonicien. Il propose le schéma métaphysique suivant : les personnes sont multiples en Dieu et cette pluralité cause la pluralité dans les créatures, Nous avons trouvé plusieurs éléments du médioplatonisme chez Achard. Mais vu que ce courant n'a pas d'unité doctrinale, que la plupart de ces thèses correspondent aux doctrines chrétiennes et qu

, -la priorité des êtres sensibles

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. Tables-des-matieres,

.. .. Remerciements,

.. .. Abréviations,

.. .. L&apos;école-de-saint-victor,

.. .. ,

.. .. Le-médioplatonisme,

.. .. Le-néoplatonisme,

L. and .. .. ,

L. Méthodologie and .. .. Le-plan,

I. Achard and .. .. ,

. Ii and .. .. Le-manuscrit-de-padoue,

, Hoc/haec/hic en II, pp.2-3

, Le découpage des phrases en I, 30

, Partie 1 : La doctrine trinitaire d'Achard (I, 1-36)

, I, 2-11 -ce qui rend possible la pluralité

, I, 17-22 -justification du nombre des personnes

, I, 23-36 -justification des noms de la Trinité et des personnes, p.70

, Doctrine des raisons éternelles (I, 37-II, 21), vol.2

, 1. I, 37-42 -doctrine des trois sortes de raisons éternelles, p.78

, 2. I, 43-I, 50 -formes éternelles et les choses créées

.. .. Conclusion,

.. .. Le-plan-du-de-unitate,

. Le-schéma-platonicien and .. .. De-unitate,

. Iv, . Historique, and .. .. Le-de-unitate,

.. .. Conclusion,

. Viii and .. .. La-forme, 1. La notion de forma dans la philosophie tardo-antique latine

, VIII.1.3.1. Les unités intelligibles éternelles chez Augustin

, Les nombres dans la philosophie tardo-antique

, 3.1. Qu'est-ce que la forme ?

. Ix and . Intellectus,

.. .. Ix.1.-l&apos;origine-de-la-doctrine-du-de-unitate,

, IX.1.1. L'origine de la distinction in intellectu/in actu

, La multiplication des êtres à partir d'une source unique

, Est-ce que les êtres intelligibles et sensibles sont identiques ?

, Les niveaux des êtres chez les victorins, vol.308, p.422

.. .. Dans-le-de-unitate,

, intellectu/in actu et la forme première

, IX.3.3. L'identité des êtres in intellectu et in actu

, Intellectus en tant que la faculté de l'esprit

, Intellectus en tant que la chose conçue

X. Le-monde-sensible and .. .. ,

X. , La structure des êtres et le problème de l'identité dans le monde sensible chez les penseurs tardo-antiques et médiévaux

X. , Le monde sensible dans l'école de Saint-Victore

, Les êtres individuels dans la pensée

, De quoi est composé un être sensible ?

, Quel est le principe d'identité de l'unité créée ?

.. .. Conclusion,

.. .. Conclusions,

. .. Achard-le-platonicien,

. .. Achard-le-victorin,

.. .. Bibliographie,

. Résumé,

, La première partie introduit d'abord à la philosophie d'Achard et aux problèmes

, Chaque partie examine comment les principaux penseurs tardo-antiques et alto-médiévaux, Les deux autres parties examinent comment pour Achard une pluralité est possible : en Dieu (pluralité de personnes, de raisons dans le Verbe) et dans le monde

, La thèse contribue à résoudre deux problèmes de l'histoire de la philosophie : quels

. Mots-clés,

A. De-saint-victor, Hugues de Saint-Victor et Richard de Saint-Victor, médioplatonisme, néoplatonisme, forme, raison, Verbe, idée, idos