Does Practical Work Really Work? A study of the effectiveness of practical work as a teaching and learning method in school science, International Journal of Science Education, vol.75, issue.14, pp.30-1945, 2008. ,
DOI : 10.1111/j.1469-7610.1976.tb00381.x
Student-designed experiments in scientific lab instruction, Journal of College Science Teaching, vol.27, issue.2, pp.114-118, 1997. ,
Introduction a? l'approche e?cologiquee?cologique du didactique ? L'écologie des organisations mathématiques et didactiques, pp.101-139, 1998. ,
La théorie anthropologique du didactique : rapports et articulations possibles avec d'autres approches, 2011. ,
L'école pour apprendre, 1992. ,
Obstacles et construction de situations didactiques en sciences expe?rimentalesexpe?rimentales. Aster, 16, 103-141. Consulté à l'adresse : http://documents, p.8530, 1993. ,
Strat??gies de travail des obstacles : Dispositifs et ressorts, Aster, vol.25, issue.25, pp.194-2168551, 1997. ,
DOI : 10.4267/2042/8685
Does adaptive scaffolding facilitate students??? ability to regulate their learning with hypermedia?, Contemporary Educational Psychology, vol.29, issue.3, pp.344-370, 2004. ,
DOI : 10.1016/j.cedpsych.2003.09.002
L'??quation-bilan en chimie un concept int??grateur source de difficult??s persistantes, Aster, vol.18, issue.18, pp.28-568534, 1994. ,
DOI : 10.4267/2042/8597
L'expérimental en classe. Aster, pp.1-88554, 1999. ,
Designing an activity in the Knowledge Integration Environment, 1996 Annual Meeting of the American Educational Research Association, 1996. ,
Difficultés d'élèves pour élaborer un protocole expérimental. Union des professeurs de physique et de chimie, pp.1395-1408, 2015. ,
L'enseignement des sciences expérimentales est-il vraiment inductiviste ? Aster Consulté à l'adresse, pp.85-1088552, 1998. ,
La sensibilité de l'activité mathématique aux ostensifs. Objet d'étude et problématique, Recherche en Didactique des Mathématiques, vol.19, issue.1, pp.77-124, 1999. ,
Science or magic? The use of models in didactics of mathematics, Proceedings of CERME4, 4th Conference of European Research in Mathematics Education, pp.1254-1263, 2005. ,
La praxéologie comme unité d'analyse des processus didactiques. Balises pour la didactique des mathématiques, 2004. ,
Theory of Didactical Situation in Mathematics, 1997. ,
Théorie des situations didactiques, 1998. ,
Le développement de l'enfant : Savoir-faire, savoir dire, 1983. ,
From communication to language???a psychological perspective, 255? 287. Consulté à l'adresse, pp.10-027790012, 1974. ,
DOI : 10.1016/0010-0277(74)90012-2
Démarches d'investigation dans l'enseignement des sciences et pragmatisme, 2010. ,
Sortir de la logique de Van Helmont Consulté à l'adresse : http://documents.irevues.inist.fr/handle, Aster, vol.15, pp.86-1009053, 1992. ,
Fragments Revue de métaphysique et de morale, pp.93-1059069, 1985. ,
Relevé de quelques obstacles épistémologiques dans l'apprentissage du concept de réaction chimique, Aster, pp.12-268534, 1994. ,
La praxéologie comme modèle didactique pour la problématique EIAH Etude de cas : la modélisation des connaissances des élèves. Mémoire d'habilitation à diriger des recherches. Grenoble : Université Joseph Fourier. Consulté à l'adresse : https://halshs.archives-ouvertes, p.922383, 2010. ,
Un cadre de référence didactique basé sur l'approche praxéologique pour représenter les connaissances dans un EIAH, 2015. ,
Utilisation du modèle praxéologique de référence dans un EIAH, 2013. ,
Introduction de la notion de variable dans le modèle praxéologique, Actes du 5e congrès pour la Théorie Anthropologique du Didactique, 2016. ,
Learning through computer-based concept mapping with scaffolding aid, Journal of Computer Assisted Learning, vol.17, pp.21-33, 2001. ,
DOI : 10.1111/j.1365-2729.2001.00156.x
URL : http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/summary?doi=10.1.1.504.8216
Effects of learning support in simulation-based physics learning, Computers & Education, vol.51, issue.4, pp.1486-1498, 2008. ,
DOI : 10.1016/j.compedu.2008.01.007
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00699816
Le concept de rapport au savoir. Rapport personnel, rapport institutionnel, rapport officiel, 1989. ,
Concepts fondamentaux de la didactique : Perspectives apportées par une approche anthropologique, Recherches en Didactique des Mathématiques, vol.12, issue.1, pp.73-112, 1992. ,
Les processus de transposition didactique et leur théorisation Contribution à l'ouvrage dirigé par G, La transposition didactique à l'épreuve, pp.135-180, 1994. ,
L'analyse des pratiques enseignantes en théorie anthropologique du didactique Recherches en didactique de mathématiques, pp.221-265, 1999. ,
Les pratiques exp??rimentales : Propos d'enseignants et conceptions officielles, Aster, issue.26, 1998. ,
DOI : 10.4267/2042/8694
Consulté à l'adresse : http://doi.org/10, pp.109-1328694, 2042. ,
Le rapport expérimental au vivant. Mémoire d'HDR, 2000. ,
L'investigation: fondements et d??marches, int??r??ts et limites, Aster, vol.49, issue.49, pp.51-7830266, 2009. ,
DOI : 10.4267/2042/31129
« Résistance du réel, pp.57-778554, 1999. ,
How we should measure "change": Or should we?, Psychological Bulletin, vol.74, issue.1, pp.68-80, 1970. ,
DOI : 10.1037/h0029382
Une réponse à la prise en compte de l'apprenant dans la TAD : la praxéologie personnelle, Recherche en Didactique des Mathématiques, vol.36, issue.2, 2016. ,
Démarche d'investigation : Analyse de pratiques de classe au collège en mathématiques, physique-chimie et sciences de la vie et de la terre, impliquées dans un travail collectif, 2013. ,
Exemple d'une transposition didactique de la démarche scientifique dans un TP de biologie en DEUG 2ème année. Didaskalia, pp.31-56, 1996. ,
Sur la méthode expérimentale Consulté à l'adresse : http://documents.irevues.inist.fr/handle, Aster, vol.8, pp.3-169060, 1989. ,
Difficult??s des ??l??ves li??es aux diff??rentes activit??s cognitives de r??solution de probl??mes, Aster, vol.14, issue.14, p. 157, pp.53-759054, 1992. ,
DOI : 10.4267/2042/9085
Design and Reflection Help Students Develop Scientific Abilities: Learning in Introductory Physics Laboratories, Consulté à l'adresse, pp.54-98, 2010. ,
DOI : 10.1002/tea.10008
Representation of the cell and its processes in high school students: An integrated view, International Journal of Science Education, vol.25, issue.2, pp.269-286, 2003. ,
DOI : 10.1080/09500690210126793
Travaux personnels encadrés ou l'effet causal de l'interdisciplinarité. Aster, pp.61-90, 2004. ,
Characterizing the Experimental Procedure in Science Laboratories: A preliminary step towards students experimental design, Consulté à l'adresse, pp.825-854, 2012. ,
DOI : 10.1002/sce.1020
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00704668
How do students deal with the chemical knowledge during an experimental design in SCY-Lab? Proceeding of CITAD 2013, th International Conference of the Anthropological Theory of the Didactic Toulouse. Consulté à l'adresse, 2013. ,
Scaffolding a Complex Task of Experimental Design in Chemistry with a Computer Environment, Journal of Science Education and Technology, vol.17, issue.5, pp.514-526, 2014. ,
DOI : 10.1111/j.1469-7610.1976.tb00381.x
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00948735
LabBook : a web envionment for active science learning, Proceeding of ESERA 2017 ? International Conference of the European Science Education Research Association, 2017. ,
Travail autonome au lycée et élaboration du concept de respiration. Aster, pp.155-1779066, 1987. ,
Software???Realized Scaffolding to Facilitate Programming for Science Learning, Interactive Learning Environments, vol.17, issue.1, 1994. ,
DOI : 10.1111/j.1469-7610.1976.tb00381.x
URL : http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/summary?doi=10.1.1.36.7801
SCY -Science Created by You : Un environnement en ligne pour apprendre par l'investigation et la conception. [SCY -Science Created by You: An online environment for inquiry-based and design-based learning]. Paper presented at the First Workshop of the S-Team European Project, 2009. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00593071
LabBook, un environnement informatique pour l'Apprentissage Humain, 2013. ,
Des environnements numériques pour étayer l'investigation scientifique et la conception expérimentale : de copex-chimie à LabBook, 2014. ,
Designing to Learn About Complex Systems, Consulté à l'adresse, pp.247-298, 2000. ,
DOI : 10.1023/A:1009421303064
Scaffolding and Achievement in Problem-Based and Inquiry Learning: A Response to Kirschner, Sweller, and Clark (2006), Educational Psychologist, vol.46, issue.2, pp.99-107, 2006. ,
DOI : 10.1080/00219266.2005.9655977
MODEL-IT: A design retrospective Innovations in science and mathematics education: Advanced designs for technologies of learning, pp.77-116, 2000. ,
Le rapport ?? l'exp??rimental dans la physique de l'enseignement secondaire, Aster, vol.8, issue.8, pp.29-539060, 1989. ,
DOI : 10.4267/2042/9154
Scientific Discovery Learning with Computer Simulations of Conceptual Domains, Review of Educational Research, vol.68, issue.2, pp.179-201, 1998. ,
DOI : 10.3102/00346543068002179
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00190680
The guided discovery principle in multimedia learning. In The Cambridge handbook of multimedia learning, 2014. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00990405
Simquest, 2003. ,
DOI : 10.1007/978-94-017-0819-7_1
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00190676
Laboratory materials: Affordances or constraints?, Journal of Research in Science Teaching, vol.43, issue.3, pp.1010-1025, 2011. ,
DOI : 10.1080/0022027870190606
Acting like a physicist: Student approach study to experimental design Consulté à l'adresse, Physical Review Special Topics ? Physics Education Research, vol.3, issue.2, 2007. ,
DOI : 10.1103/physrevstper.3.020106
URL : http://doi.org/10.1103/physrevstper.3.020106
Heuristics for Scientific Experimentation: A Developmental Study, Cognitive Psychology, vol.25, issue.1, pp.111-146, 1993. ,
DOI : 10.1006/cogp.1993.1003
The effects of feedback interventions on performance: A historical review, a meta-analysis, and a preliminary feedback intervention theory., Psychological Bulletin, vol.119, issue.2, pp.254-284, 1996. ,
DOI : 10.1037/0033-2909.119.2.254
L'expérimental dans la classe. Enjeux, références, fonctionnements, contraintes, 2004. ,
Les activités expérimentales innovantes dans la classe : nature et fonctionnement, 2004. ,
Research on using laboratory instruction in science, 1994. ,
Handbook of research on science teaching and learning. (94-130) ,
Internet environments for science Education, pp.47-72, 2004. ,
Elementary Models for Measuring Change, Problems in Measuring Change, 1963. ,
Individualizing instruction in a web-based hypermedia learning environment: Nonlinearity, advanced organizers, and self-regulated learners, Journal of Interactive Learning Environments, vol.11, issue.3, pp.219-251, 2000. ,
Introduction à la modélisation, 1996. ,
Comment donner du sens aux activités expérimentales ? Mémoire d'habilitation à diriger des recherches, 2013. ,
Étayer la conception expérimentale par des environnements informatiques : études en génétique Consulté à l'adresse : https, Rdst, vol.12, pp.87-112, 2015. ,
La construction de protocole de travaux pratiques de chimie à l'aide d'un logiciel : quels apports pour les apprentissages ? Bull, pp.991-1009, 2005. ,
L'utilisation d'un arbre des tâches pour concevoir et analyser des situations d'apprentissage : trois T.P. intégrant la conception d'un protocole expérimental par les élèves, en géologie, chimie et physique. Actes des Vèmes journées de l'ARDIST Consulté à l'adresse https, pp.257-264, 2007. ,
How to scaffold the students to design experimental procedures? A proposition of a situation experience by 108 high-schools students. Paper presented at the ESERA Conference Consulté à l'adresse : https, 2007. ,
How can we take into account student conceptions of the facial angle in a palaeontology laboratory work, International Conference on Learning Science, pp.567-590, 2008. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00278460
Students using SCY-Lab. Studying their argumentation in physics, 2010. ,
Students' design of a biometric procedure in upper secondary school, International Journal of Technology and Design Education, vol.18, issue.1, pp.361-376, 2011. ,
DOI : 10.1080/0950069960180703
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00871561
D??marche d'investigation au coll??ge : quels enjeux ?, Consulté à l'adresse, pp.41-76, 2008. ,
DOI : 10.4267/2042/23980
Tutoring: Guided Learning by Doing, Cognition and Instruction, vol.1, issue.3, pp.315-372, 1995. ,
DOI : 10.1207/s15327809jls0201_1
URL : http://www.dtic.mil/get-tr-doc/pdf?AD=ADA309385
Investigations des ??l??ves en science : une approche fond??e sur la connaissance, Didaskalia, vol.9, issue.9, pp.9-3023785, 1996. ,
DOI : 10.4267/2042/23785
The role of practical work in the teachning and learning of science. Paper presented at the meeting on High School Science Laboratories : Role and vision, National Academy of Science, 2004. ,
Quand les obstacles ouvrent des perspectives p??dagogiques : R??cit d'un itin??raire personnel, Aster, vol.25, issue.25, pp.60-918551, 1997. ,
DOI : 10.4267/2042/8680
De l'usage de la TAD pour l'analyse des erreurs, 2007. ,
Learning from error and the design of task environments, International Journal of Educational Research, vol.25, issue.5, pp.419-448, 1996. ,
DOI : 10.1016/S0883-0355(97)81236-0
Constraint-based student modelling, International Journal of Artificial Intelligence in Education, vol.3, pp.429-447, 2002. ,
DOI : 10.1007/978-3-662-03037-0_7
Keeping the Metaphor of Scaffolding Fresh?-A Response to C. Addison Stone's « The Metaphor of Scaffolding Its Utility for the Field of Learning Disabilities », 370? 373. Consulté à l'adresse, 1998. ,
The Social and Technological Dimensions of Scaffolding and Related Theoretical Concepts for Learning, Education, and Human Activity, Journal of the Learning Sciences, vol.66, issue.1, pp.423-451, 2004. ,
DOI : 10.1207/S15327809JLS0904_1
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00190619
Measuring Learning Gains in Chemical Education: A Comparison of Two Methods, Journal of Chemical Education, vol.90, issue.7, pp.839-845, 2013. ,
DOI : 10.1021/ed400018v
L'enseignement de la physique et de la chimie au collège. France : ministère de l'Éducation nationale, 2006. ,
Les représentations relatives à la cellule chez les élèves de lycée, 2004. ,
Toward implementing distributed scaffolding: Helping students learn science from design, Journal of Research in Science Teaching, vol.17, issue.2, pp.185-217, 2005. ,
DOI : 10.1016/B978-1-55860-237-3.50005-4
URL : http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/summary?doi=10.1.1.669.7789
A Scaffolding Design Framework for Software to Support Science Inquiry, Consulté à l'adresse, pp.337-386, 2004. ,
DOI : 10.1002/tea.1033
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00699773
Scaffolding Complex Learning: The Mechanisms of Structuring and Problematizing Student Work, 273? 304. Consulté à l'adresse, 2004. ,
DOI : 10.1002/sce.10004
BGuILE: Strategic and conceptual scaffolds for scientific inquiry in biology classrooms Cognition and instruction: Twenty-five years of progress, pp.263-305, 2001. ,
Science education now: a renewed pedagogy for the future of Europe, 2007. ,
L'enseignement des disciplines scientifiques dans le primaire et le secondaire, Commission des affaires culturelles, 2006. ,
Quelques repr??sentations ?? propos de la photosynth??se, Aster, vol.1, issue.1, pp.37-66, 1985. ,
DOI : 10.4267/2042/9204
AU MILIEU DES COURANTS, CONSTITUTION D'UNE DIDACTIQUE DES SCIENCES DE LA VIE ET DE LA TERRE, Aster, vol.27, issue.27, p. 183, pp.46-569069, 1998. ,
DOI : 10.4267/2042/8705
RENCONTRES ENTRE LES DISCIPLINES, Aster, vol.30, issue.30, pp.1-7, 2000. ,
DOI : 10.4267/2042/8738
Etayer le travail des élèves avec la plateforme LabBook pour donner davantage de sens aux activités expérimentales réalisées par des élèves de première S, Thèse de doctorat. Université Grenoble-Alpes. Consulté à l'adresse, 2015. ,
DES LYCEENS FACE A UNE INVESTIGATION A CARACTERE EXPERIMENTAL : UN EXEMPLEEN PREMIERE S, Aster, vol.28, issue.28, pp.79-1058554, 1999. ,
DOI : 10.4267/2042/8717
Children's conceptions of the gaseous state, prior to teaching, European Journal of Science Education, vol.4, issue.4, pp.413-425, 1986. ,
DOI : 10.1080/0140528860080408
Towards renewed research questions from the outcomes of the European project labwork in science education, Science Education, vol.86, issue.5, pp.625-643, 2002. ,
Le fonctionnement intellectuel d'??tudiants r??alisant des exp??riences : observation de s??ances de travaux pratiques en premier cycle universitaire scientifique, Didaskalia, issue.11, 1997. ,
DOI : 10.4267/2042/23844
Consulté à l'adresse : ocuments.irevues.inist.fr/ handle, pp.75-102, 2042. ,
Focus on Formative Feedback, Educational Testing Services. USA: Educational Testing Services, 2007. ,
DOI : 10.1002/j.2333-8504.2007.tb02053.x
Understanding cellular respiration: An analysis of conceptual change in college biology, Journal of Research in Science Teaching, vol.22, issue.6, pp.621-637, 1994. ,
DOI : 10.1002/tea.3660271010
Children's conception of gas, International Journal of Science Education, vol.7, issue.5, pp.553-560, 1988. ,
DOI : 10.1080/0950069870090111
Children's conception of changes in the state of matter: From liquid (or solid) to gas, Journal of Research in Science Teaching, vol.35, issue.3, pp.247-266, 1990. ,
DOI : 10.1080/0140528850070409
Complementary roles of software-based scaffolding and teacherstudent interactions in inquiry learning, Proceedings of the 2nd international conference on Computer support for collaborative learning: International Society of the Learning Sciences, pp.292-301, 1997. ,
Designing teaching situatons in the secondary school Improving science education : The contribution of research, pp.27-47, 2000. ,
An analysis of labwork tasks used in science teaching at upper secondary school and university levels in several European countries, Science Education, vol.7, issue.3, pp.483-508, 2001. ,
DOI : 10.1007/978-94-011-0495-1
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-01503937
Use of Heuristics to Facilitate Scientific Discovery Learning in a Simulation Learning Environment in a Physics Domain, International Journal of Science Education, vol.10, issue.4, pp.341-361, 2006. ,
DOI : 10.1002/tea.3660321005
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00197360
The link between the laboratory and learning, International Journal of Science Education, vol.61, issue.7, pp.761-774, 1996. ,
DOI : 10.1088/0031-9120/18/2/305
THE ROLE OF TUTORING IN PROBLEM SOLVING, Journal of Child Psychology and Psychiatry, vol.51, issue.1, pp.89-100, 1976. ,
DOI : 10.1111/j.2044-8295.1960.tb00730.x
Identifying potential types of guidance for supporting student inquiry when using virtual and remote labs in science: a literature review, 257? 302. Consulté à l'adresse, 2015. ,
DOI : 10.1016/j.chb.2008.07.005
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01206410