Actions : créer une expérience ludique adaptée aux objectifs business 3. Merit : créer un système de récompenses Enfin la lettre E correspond à un travail d'Evaluation qui doit être réalisé à la fin de chacune des trois étapes. Curieusement, un autre processus de ludification a lui aussi été Il a été conçu pour les activités de crowdsourcing mais il est facilement généralisable, basée sur les étapes suivantes : 1. Goals : planifier les buts du business et des joueurs 2, 2015. ,
des méthodes de ludification créées pour des usages spécifiques peuvent être généralisées sans difficultés. C'est aussi le cas du Gamification Design Framework proposé dans la thèse de Fitz-Walter (2015) Ce processus initialement créé pour la ludification d'applications mobiles se déroule en trois grandes phases : 1. Justify : Aligner le comportement ciblé avec le problème posé 2. Design : Concevoir l'expérience ludique 3 ,
How to Avoid the Dark Side of Gamification: Ten Business Scenarios and Their Unintended Consequences, Gamification in Education and Business, pp.553-568, 2015. ,
Player-centred game design: Player modelling and adaptive digital games, Proceedings of the Digital Games Research Conference, 2005. ,
Game Inspired Tool Support for e-Learning Processes, Electronic Journal of e-Learning, vol.7, issue.2, pp.101-110, 2009. ,
Not Just for Children: Game-Based Learning for Older Adults, 6th European Conference on Games Based Learning, pp.102-108, 2012. ,
Personalization of Gamification in Collaborative Learning Contexts using Ontologies, IEEE Latin America Transactions, vol.13, issue.6, pp.13-1995, 2015. ,
DOI : 10.1109/TLA.2015.7164227
Personality based gamification-Educational gamification for extroverts and introverts, Proceedings of the 9th Chais Conference for the Study of Innovation and Learning Technologies: Learning in the Technological Era, 2014. ,
Gamification: an effective mechanism to promote civic engagement and generate trust, Proceedings of the 8th International Conference on Theory and Practice of Electronic Governance, pp.514-515, 2014. ,
Flow., 1991. ,
DOI : 10.1037/10518-188
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01470857
aLDEAS: un langage de définition de systèmes d'assistance épiphytes (Prix du meilleur article d'IC2014), IC-25èmes Journées francophones d'Ingénierie des Connaissances, pp.137-148, 2014. ,
Des systèmes conseillers épiphytes. Revue d'intelligence artificielle, pp.165-190, 1995. ,
Personalized , adaptive digital educational games using narrative game -based learning objects, Entertainment for Education. Digital Techniques and Systems, pp.438-445, 2010. ,
Gamification: State of the art definition and utilization, pp.39-46, 2012. ,
On the assessment of situational intrinsic and extrinsic motivation: The Situational Motivation Scale (SIMS) Motivation and emotion, pp.175-213, 2000. ,
A Game Design Methodology for Generating a Psychological Profile of Players, Serious Games Analytics, pp.363-380, 2015. ,
DOI : 10.1007/978-3-319-05834-4_16
Framework for designing and evaluating game achievements, Proc. DiGRA 2011: Think Design Play, pp.122-134, 2011. ,
Does Gamification Work? -- A Literature Review of Empirical Studies on Gamification, 2014 47th Hawaii International Conference on System Sciences, 2014. ,
DOI : 10.1109/HICSS.2014.377
Do badges increase user activity? A field experiment on the effects of gamification, Computers in Human Behavior, vol.71, 2015. ,
DOI : 10.1016/j.chb.2015.03.036
Influence of Gamification on Students??? Motivation in using E-Learning Applications Based on the Motivational Design Model, International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), vol.10, issue.2, p.30, 2015. ,
DOI : 10.3991/ijet.v10i2.4355
Beyond player types: gaming achievement goal, Proceedings of the 2011 ACM SIG- GRAPH Symposium on Video Games, pp.43-48, 2011. ,
The Motivational Pull of Video Games: A Self-Determination Theory Approach, Motivation and Emotion, vol.66, issue.4, pp.344-360, 2006. ,
DOI : 10.1007/s11031-006-9051-8
Psychological Perspectives on Motivation Through Gamification . Interaction Design and Architecture(s) Journal -IxD&A, pp.28-37, 2013. ,
Classcraft: de la gamification à la ludicisation, Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain (EIAH), p.2015, 2015. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01405965
The Art of Game Design -A book of Lenses, 2008. ,
SCVNGR's Secret Game Mechanics Playdeck Accessible sur http, 2010. ,
Intraclass correlations: Uses in assessing rater reliability., Psychological Bulletin, vol.86, issue.2, p.420, 1979. ,
DOI : 10.1037/0033-2909.86.2.420
Defining game mechanics, Game Studies, vol.8, issue.2, pp.1-14, 2008. ,
South Park, Saison 18 Episode 6 : « Freemium isn't free ». L'extrait dans lequel est caricaturée la ludification est disponible sur https, 2014. ,
Progress Wars, jeu en ligne disponible sur http, 2010. ,
Mieux comprendre la notion d'intégration entre apprentissage et jeu, 2009. ,
An Architecture of a Gamified Learning Management System, New Horizons in Web Based Learning, pp.195-203, 2014. ,
DOI : 10.1007/978-3-319-13296-9_22
Questionnaire de motivation Les items suivants sont traduits du questionnaire SItuational Motivation ,