. Gérez, Actions : créer une expérience ludique adaptée aux objectifs business 3. Merit : créer un système de récompenses Enfin la lettre E correspond à un travail d'Evaluation qui doit être réalisé à la fin de chacune des trois étapes. Curieusement, un autre processus de ludification a lui aussi été Il a été conçu pour les activités de crowdsourcing mais il est facilement généralisable, basée sur les étapes suivantes : 1. Goals : planifier les buts du business et des joueurs 2, 2015.

. En, des méthodes de ludification créées pour des usages spécifiques peuvent être généralisées sans difficultés. C'est aussi le cas du Gamification Design Framework proposé dans la thèse de Fitz-Walter (2015) Ce processus initialement créé pour la ludification d'applications mobiles se déroule en trois grandes phases : 1. Justify : Aligner le comportement ciblé avec le problème posé 2. Design : Concevoir l'expérience ludique 3

R. C. Bauer, K. N. Landers, and R. N. , How to Avoid the Dark Side of Gamification: Ten Business Scenarios and Their Unintended Consequences, Gamification in Education and Business, pp.553-568, 2015.

D. Charles, A. Kerr, M. Mcneill, M. Mcalister, M. Black et al., Player-centred game design: Player modelling and adaptive digital games, Proceedings of the Digital Games Research Conference, 2005.

M. Charles, D. Bustard, and M. Black, Game Inspired Tool Support for e-Learning Processes, Electronic Journal of e-Learning, vol.7, issue.2, pp.101-110, 2009.

N. Charlier, O. Michela, B. Remmele, and N. Whitton, Not Just for Children: Game-Based Learning for Older Adults, 6th European Conference on Games Based Learning, pp.102-108, 2012.

G. C. Challco, D. A. Moreira, I. I. Bittencourt, R. Mizoguchi, and S. Isotani, Personalization of Gamification in Collaborative Learning Contexts using Ontologies, IEEE Latin America Transactions, vol.13, issue.6, pp.13-1995, 2015.
DOI : 10.1109/TLA.2015.7164227

D. Codish and G. Ravid, Personality based gamification-Educational gamification for extroverts and introverts, Proceedings of the 9th Chais Conference for the Study of Innovation and Learning Technologies: Learning in the Technological Era, 2014.

C. Escobar, J. E. Vasquez-urriago, and A. R. , Gamification: an effective mechanism to promote civic engagement and generate trust, Proceedings of the 8th International Conference on Theory and Practice of Electronic Governance, pp.514-515, 2014.

M. Csikszentmihalyi, Flow., 1991.
DOI : 10.1037/10518-188

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01470857

B. Jean-daubias, S. Champin, P. A. Lefevre, and M. , aLDEAS: un langage de définition de systèmes d'assistance épiphytes (Prix du meilleur article d'IC2014), IC-25èmes Journées francophones d'Ingénierie des Connaissances, pp.137-148, 2014.

S. Giroux, F. Pachet, G. Paquette, and J. Girard, Des systèmes conseillers épiphytes. Revue d'intelligence artificielle, pp.165-190, 1995.

S. Göbel, V. Wendel, C. Ritter, and R. Steinmetz, Personalized , adaptive digital educational games using narrative game -based learning objects, Entertainment for Education. Digital Techniques and Systems, pp.438-445, 2010.

F. Groh, Gamification: State of the art definition and utilization, pp.39-46, 2012.

F. Guay, R. J. Vallerand, and C. Blanchard, On the assessment of situational intrinsic and extrinsic motivation: The Situational Motivation Scale (SIMS) Motivation and emotion, pp.175-213, 2000.

E. Guardiola and S. Natkin, A Game Design Methodology for Generating a Psychological Profile of Players, Serious Games Analytics, pp.363-380, 2015.
DOI : 10.1007/978-3-319-05834-4_16

J. Hamari and V. Eranti, Framework for designing and evaluating game achievements, Proc. DiGRA 2011: Think Design Play, pp.122-134, 2011.

J. Hamari, J. Koivisto, and H. Sarsa, Does Gamification Work? -- A Literature Review of Empirical Studies on Gamification, 2014 47th Hawaii International Conference on System Sciences, 2014.
DOI : 10.1109/HICSS.2014.377

J. Hamari, Do badges increase user activity? A field experiment on the effects of gamification, Computers in Human Behavior, vol.71, 2015.
DOI : 10.1016/j.chb.2015.03.036

W. M. Hamzah, N. H. Ali, M. Y. Saman, M. H. Yusoff, and A. Yacob, Influence of Gamification on Students??? Motivation in using E-Learning Applications Based on the Motivational Design Model, International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), vol.10, issue.2, p.30, 2015.
DOI : 10.3991/ijet.v10i2.4355

C. Heeter, Y. Lee, B. Medler, and B. Magerko, Beyond player types: gaming achievement goal, Proceedings of the 2011 ACM SIG- GRAPH Symposium on Video Games, pp.43-48, 2011.

R. M. Ryan, C. S. Rigby, and A. Przybylski, The Motivational Pull of Video Games: A Self-Determination Theory Approach, Motivation and Emotion, vol.66, issue.4, pp.344-360, 2006.
DOI : 10.1007/s11031-006-9051-8

M. Sailer, Psychological Perspectives on Motivation Through Gamification . Interaction Design and Architecture(s) Journal -IxD&A, pp.28-37, 2013.

E. Sanchez, S. Young, and C. Jouneau-sion, Classcraft: de la gamification à la ludicisation, Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain (EIAH), p.2015, 2015.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01405965

J. Schell, The Art of Game Design -A book of Lenses, 2008.

E. Schonfield, SCVNGR's Secret Game Mechanics Playdeck Accessible sur http, 2010.

P. E. Shrout and J. L. Fleiss, Intraclass correlations: Uses in assessing rater reliability., Psychological Bulletin, vol.86, issue.2, p.420, 1979.
DOI : 10.1037/0033-2909.86.2.420

M. Sicart, Defining game mechanics, Game Studies, vol.8, issue.2, pp.1-14, 2008.

S. Park, South Park, Saison 18 Episode 6 : « Freemium isn't free ». L'extrait dans lequel est caricaturée la ludification est disponible sur https, 2014.

J. Stjrning, Progress Wars, jeu en ligne disponible sur http, 2010.

N. Szilas and D. J. Sutter-widmer, Mieux comprendre la notion d'intégration entre apprentissage et jeu, 2009.

J. Swacha, An Architecture of a Gamified Learning Management System, New Horizons in Web Based Learning, pp.195-203, 2014.
DOI : 10.1007/978-3-319-13296-9_22

V. Annexe, Questionnaire de motivation Les items suivants sont traduits du questionnaire SItuational Motivation