115 3. 8 L'expression esthétique comme geste actif, p.118 ,
The Priority of Expression, The Journal of Aesthetics and Art Criticism, vol.8, issue.2, pp.106-109, 1949. ,
DOI : 10.2307/426592
The Gestalt theory of expression., Toward a Psychology of Art, 1966. ,
DOI : 10.1037/h0061787
Perceptual Dynamics in Musical Expression, The Musical Quarterly, vol.LXX, issue.3, pp.295-309, 1984. ,
DOI : 10.1093/mq/LXX.3.295
The metaphor: A psychological inquiry, in Person perception and interpersonal behaviour (Taguiri et Petrullo, pp.325-333, 1958. ,
Improvisation, 1993. ,
DOI : 10.1215/9780822388586-009
Developmental processes: Heinz Werner's selected writings, 1978. ,
Esthétique. Paris : Editions de l'Herne, 1750. ,
The illustrated history of the guitar, 1970. ,
La pensée et la mouvant, 1998. ,
Vico and Herder: Two studies in the history of ideas, 1976. ,
New Directions in the Study of Cultural Transmission, Anthropological Perspectives on Intangible Cultural Heritage, pp.71-77, 2013. ,
DOI : 10.1007/978-3-319-00855-4_6
On dexterity and its development, 1996. ,
Studies on the Biomechanics of the Piano Strike, An Early Oscillator Model: Studies on the Biomechanics of the Piano Strike, pp.3-39, 1930. ,
The sound of the violin. The Quarterly Newsletter of the Laboratory of Comparative Human Cognition, pp.6-16, 1993. ,
Le sens pratique, Actes de la recherche en sciences sociales, vol.2, issue.1, 1980. ,
DOI : 10.3406/arss.1976.3383
La connaissance par corps, Méditations pascaliennes. Paris : Éditions du Seuil, 1997. ,
De harmonia mundi Arcana V: Music, magic and mysticism, 2010. ,
Apprentissage et culture (dir.) Savoir Faire et Pouvoir Transmettre : Transmission des savoir-faire et des techniques, Éditions de la Maison des Sciences de l'Homme, 1991. ,
Apprentissage et contexte, Intellectica, vol.35, issue.2, pp.251-268, 2002. ,
Music and language. On the pretended inadequacy of music as a language of feelings. International review of the aesthetics and sociology of music, pp.87-93, 1996. ,
Music and the emotions: the philosophical theories, 1992. ,
DOI : 10.4324/9780203420218
De l'adresse. Remarques sur l'esthétique des gestes du luthier, Gradhiva, vol.17, pp.71-93, 2013. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01480362
Le corps comme situation motivante, La motivation : Symposium de l'Association de Psychologie Scientifique de Langue Française, 1959. ,
Pour une théorie des formes sémantiques, 2001. ,
DOI : 10.3917/puf.cadi.2001.01
Aux origines du piano français, 2014. ,
Postface. In E. Cassirer. Écrits sur l'art, 1995. ,
Philosophie des formes symboliques I, 1923. ,
Philosophie des formes symboliques II, 1923. ,
Philosophie des formes symboliques III, 1923. ,
An essay on man, 1944. ,
Perception des choses et perception de l'expression, Logique des sciences de la culture, 1942. ,
Forme et technique, Écrits sur l'art ». Paris : Editions du Cerf, 1930. ,
Espace mythique, espace esthétique et espace théorique, Écrits sur l'art ». Paris : Editions du Cerf, 1931. ,
Art & Langage I. In « Écrits sur l'art », 1942. ,
La valeur éducative de l'art, Écrits sur l'art ». Paris : Editions du Cerf, 1943. ,
La transmission des savoir-faire, Techniques & Culture, vol.5455, issue.1, pp.139-161, 1978. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-00374841
Des savoirs efficaces, Terrain, vol.16, issue.16, pp.5-11, 1991. ,
DOI : 10.4000/terrain.2992
Savoir Faire et Pouvoir Transmettre : Transmission des savoir-faire et des techniques, Éditions de la Maison des Sciences de l'Homme, 1991. ,
DOI : 10.4000/books.editionsmsh.3818
L'oreille musicienne, 2001. ,
Ways of listening, 2005. ,
DOI : 10.1093/acprof:oso/9780195151947.001.0001
Corps et âme, 1993. ,
What to listen for in music, New American Library, 1939. ,
The language of the integrative theory: Reflections on Gerd Juttemann's Historische psychologie, Culture & Psychology, vol.20, issue.2, pp.256-266, 2014. ,
DOI : 10.1177/1354067X14526898
The physiognomic and the geometrical apprehensions of metaphor, Culture & Psychology, vol.19, issue.4, pp.484-505, 2013. ,
DOI : 10.1177/1354067X13500330
Sons et couleurs, Terrain, vol.53, issue.53, pp.48-65, 2009. ,
DOI : 10.4000/terrain.13768
The cultural part of cognition, Cognitive Science, vol.5, issue.3, pp.179-195, 1981. ,
DOI : 10.1016/S0364-0213(81)80012-2
L'esthétique du geste technique, Gradhiva, vol.17, issue.1, 2013. ,
What Computers Still Can't Do: A Critique of Artificial Reason, 1992. ,
On Gestalt-qualities., Foundations of Gestalt Theory, pp.82-117, 1890. ,
DOI : 10.1037/h0056968
Toward a general theory of expertise, 1991. ,
The modularity of mind, 1983. ,
Psychologie du rythme, 1974. ,
Recherches ??lectro-polygraphiques sur la perception de la musique, L'ann??e psychologique, vol.56, issue.2, 1956. ,
DOI : 10.3406/psy.1956.8880
La perception de la musique, 1984. ,
Essai sur le rythme, 1938. ,
The ecological approach to visual perception, 1986. ,
Art and Illusion, 1960. ,
The image and the eye, 1982. ,
Professional Vision, American Anthropologist, vol.96, issue.3, pp.606-633, 1994. ,
DOI : 10.1525/aa.1994.96.3.02a00100
Zur programmatik einer sozialwissenschaftlichen psychologie. Bd. 1: Metatheoretische perspektiven. 1. Halbband: Gegenstandsverständnis, menschenbilder, methodologie und ethik, 1997. ,
The Neglected Programme of Aesthetics, The British Journal of Aesthetics, vol.42, issue.4, pp.403-414, 2002. ,
DOI : 10.1093/bjaesthetics/42.4.403
Field of consciousness, 1964. ,
Studies in phenomenology and psychology, 1966. ,
Human encounters in the social world, 1979. ,
On the musically beautiful, p.1854, 1986. ,
On the sensations of tone, 1877. ,
Philosophical Writings, 2002. ,
Introduction, Ernst Cassirer on Form and Technology: Contemporary Readings, pp.1-12, 2012. ,
The Ontological Force of Technicity: Reading Cassirer and Simondon Diffractively, Philosophy & Technology, vol.26, issue.1, pp.187-202, 2012. ,
DOI : 10.1007/s13347-012-0092-5
Lost in translation, 1989. ,
The unity of the senses., Psyche, vol.7, pp.83-89, 1927. ,
DOI : 10.1037/11496-017
Sur le caractère national des langues et autres écrits sur le langage, 1820. ,
Flute, Ethnomusicology Forum, vol.26, issue.2, pp.249-268, 2008. ,
DOI : 10.1017/S0261127900000449
Language, Music and Cognition: Some Remarks on the Necessary Evolution of Psychological Problematics of the Last Twenty Years, Circuit: Musiques contemporaines, vol.13, issue.2, pp.93-110, 2003. ,
DOI : 10.7202/902275ar
Situating Action V: The History and Evolution of Bodily Skills, Ecological Psychology, vol.8, issue.2, pp.171-182, 1996. ,
DOI : 10.1207/s15326969eco0802_5
The perception of the environment: essays in livelihood, dwelling and skill, 2000. ,
DOI : 10.4324/9780203466025
From the transmission of representations to the education of attention The debated mind, Whitehouse, 2001. ,
Beyond art and technology Anthropological perspectives on technology, pp.17-31, 2001. ,
Lines: A brief history, 2007. ,
The trouble with ?evolutionary biology?, Anthropology Today, vol.23, issue.2, pp.13-17, 2007. ,
DOI : 10.1017/S0140525X06009083
Point, Line and Counterpoint: From Environment to Fluid Space, 2009. ,
DOI : 10.1007/978-3-540-85897-3_12
Making: Anthropology, archaeology, art and architecture, 2013. ,
Parallels and nonparallels between language and music. Music perception, An interdisciplinary Journal, vol.26, issue.3, pp.195-204, 2009. ,
Psychology: Briefer Course (Works of William James, 1892. ,
The Body in the Mind: The Bodily Basis of Meaning, Imagination, and Reason, The Journal of Aesthetics and Art Criticism, vol.47, issue.4, 1990. ,
DOI : 10.2307/431155
The meaning of the body, 2007. ,
"Something in the Way She Moves"-Metaphors of Musical Motion, Metaphor and Symbol, vol.18, issue.2, pp.63-84, 2003. ,
DOI : 10.1207/S15327868MS1802_1
The computer and the mind: an introduction to cognitive science, 1988. ,
Handbook of music and emotion: Theory, research, applications, 2010. ,
DOI : 10.1093/acprof:oso/9780199230143.001.0001
Musical expression: an observational study of instrumental teaching, Psychology of Music, vol.5, issue.3, pp.309-334, 2008. ,
DOI : 10.1177/0305735607086040
Techniques du corps et normes sociales : De Mauss à Leroi- Gourhan. Intellectica, pp.26-27, 1998. ,
Oxford Concise Dictionary of Music 5, 2007. ,
DOI : 10.1093/acref/9780199203833.001.0001
Takes and Mis-takes, Critical Social Studies, vol.10, issue.1, pp.4-21 ,
Principles of Gestalt Psychology, 1935. ,
Psychologie de la forme, 1929. ,
Psychological remarks on some questions of anthropology. The American journal of psychology, pp.50-51, 1937. ,
L'art, une forme symbolique, E. Cassirer. Écrits sur l'art. Paris : Editions du Cerf, 1995. ,
Die Theorie der Konsonanz, Psychologische Studien, vol.1, pp.305-387, 1906. ,
The essence of feeling : outline of a systematic theory, The Wittenberg Symposium ? Feelings and emotions, 1928. ,
Musikpsychologie, 1931. ,
Philosophy in a new key, 1942. ,
Feeling and form: a theory of art, 1953. ,
Pour une anthropologie sémiotique ; recherches sur le concept de Forme Symbolique. Mémoire original pour l'habilitation à diriger des recherches, 2010. ,
Cassirer, Langage, formes et activités symboliques, Philosophie © Formes Symboliques, 2012. ,
Technical Activity as a Symbolic Form Comparing Money and Language, Ernst Cassirer on Form and Technology: Contemporary Readings, pp.139-160, 2012. ,
DOI : 10.1057/9781137007773_7
Semiotic Anthropology and Cassirer's Legacy. Occasional Papers for the Swedish Ernst Cassirer Society, 2013. ,
Ernst Cassirer, du trascendantal au sémiotique, 2015. ,
Que reste-t-il de la représentation ? Intellectica, pp.7-35, 2002. ,
Affect and Expression in Music, The Journal of Aesthetics and Art Criticism, vol.27, issue.2, pp.131-134, 1968. ,
DOI : 10.2307/428839
Rhythmanalysis: Space, time and everyday life, 2004. ,
The acquisition of expertise in music : efficiency of deliberate practice as a moderating variable in accounting for sub-expert performance. Perception and Cognition of Music, pp.161-187, 1997. ,
Le geste et la parole II, La mémoire et les rythmes, 1965. ,
Légendes. I. Sulyok & I, 1972. ,
L'expression obligatoire des sentiments, Journal de Psychologie, vol.18, pp.425-434, 1921. ,
DOI : 10.1522/cla.mam.exp
Les techniques du corps, Sociologie et anthropologie, pp.265-386, 1934. ,
DOI : 10.1522/cla.mam.tec
The Appeal of Parallel Distributed Processing, Parallel Distributed Processing, pp.3-45, 1986. ,
DOI : 10.1016/B978-1-4832-1446-7.50010-8
Ernst Kurth and his concept of music as motion, Journal of Music Theory, vol.10, issue.1, pp.2-17, 1966. ,
Phénoménologie de la perception, 1945. ,
DOI : 10.14375/NP.9782070293377
L'oeil et l'esprit, 1964. ,
Psychologie et pédagogie de l'enfant. Cours de Sorbonne, pp.1949-1952, 2001. ,
Le Monde Sensible et le Monde de L???expression (French), Notes du cours au Collège de France, 2011. ,
DOI : 10.5840/chiasmi2010127
The anthropology of music, 1964. ,
Emotion and meaning in music, 1956. ,
DOI : 10.7208/chicago/9780226521374.001.0001
Tension affective et effets dynamog??niques dus ?? la musique, L'ann??e psychologique, vol.63, issue.2, pp.293-308, 1963. ,
DOI : 10.3406/psy.1963.27770
The piano lesson Piano Roles: Three Hundred Years of Life with the Piano, pp.110-149, 2002. ,
Dissociations entre musique et langage apr??s atteinte c??r??brale: Un nouveau cas d'amusie sans aphasie., Canadian Journal of Experimental Psychology/Revue canadienne de psychologie exp??rimentale, vol.51, issue.4, pp.354-368, 1997. ,
DOI : 10.1037/1196-1961.51.4.354
Varieties of Musical Disorders, Annals of the New York Academy of Sciences, vol.68, issue.1, pp.58-75, 2003. ,
DOI : 10.1196/annals.1284.006
Expression diacritique et sémiogenèse, Metodo : International Studies in Phenomenology and Philosophy, vol.3, issue.1, pp.63-112, 2015. ,
Personal knowledge: toward a post-critical philosophy, 1958. ,
DOI : 10.7208/chicago/9780226232768.001.0001
Knowing and being. Mind, pp.458-470, 1961. ,
Retrouvé le 13 Mai, 2015 du site de l'Art Project du Google Cultural Institute http, 1560. ,
Music as Motion: A Synopsis of Alexander Truslit's (1938) Gestaltung und Bewegung in der Musik, Psychology of Music, vol.91, issue.1, pp.265-278, 1992. ,
DOI : 10.1177/030573569302100104
Musical motion: some historical and contemporary perspectives, 1993. ,
Feelings and Emotions : The Wittenberg Symposium, 1928. ,
Physiologie de la kinesthèse. La proprioception musculaire : sixième sens ou sens premier ? Intellectica, pp.36-37, 2003. ,
Cognition, vie et? temps, Intellectica, vol.16, pp.175-207, 1993. ,
Microgenesis, Immediate Experience and Visual Processes in Reading, Seeing, Thinking, and Knowing ? Meaning and Self- Organisation in Visual Cognition and Thought, pp.221-243, 2004. ,
DOI : 10.1007/1-4020-2081-3_11
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-00120718
Perception comme anticipation : vie perceptive et microgenèse, 2004. ,
Synesthésie en mode majeur : une introduction, Intellectica, vol.55, pp.7-45, 2011. ,
La voix de l'intérieur. Intellectica, pp.53-89, 2012. ,
June) Ways of mindreading, th Conference on Language, Culture and Mind (LCM VI), 2014. ,
Sens et temps de la Gestalt, Intellectica, vol.28, pp.147-227, 1999. ,
Modèles et pensées de l'expression : perspectives microgénétiques, Intellectica, vol.50, issue.3, pp.177-252, 2008. ,
Expression et s??miose pour une ph??nom??nologie s??miotique, numéro spécial sur les Usages de Merleau-Ponty, sous la direction de F. Sebbah & N. Piqué, pp.26-63, 2010. ,
DOI : 10.3917/rdes.070.0024
Modèles et pensées de l'action, 2000. ,
Nature et formes de la sympathie, 1923. ,
Une technologie engagée. Marcel Mauss et l'étude des techniques dans les sciences sociales, Schlanger (Ed.) Marcel Mauss : Techniques, technologie et civilisation, 2012. ,
Album für die Jugend, Op. 68, 1848. ,
Musikalische Haus-und Lebensregeln, Neue Zeitschrift für Musik [Règles musicales à la maison et dans la vie, p.32, 1850. ,
Making music together: a study in social relationship Traduction française : « Faire de la musique ensemble : une étude de la relation sociale Écrits sur la musique, Social Research, vol.18, issue.1, pp.76-97, 1924. ,
The Craftsman, 2008. ,
The representational and the presentational: An essay on cognition and the study of mind, 1993. ,
More (and enough) on technology! History and Technology, pp.115-132, 1985. ,
L???apprentissage vu par les ethnologues, 1991. ,
DOI : 10.4000/books.editionsmsh.3832
Savoir Faire et Pouvoir Transmettre : Transmission des savoirfaire et des techniques, Paris : Éditions de la Maison des Sciences de l'Homme ,
DOI : 10.4000/books.editionsmsh.3818
Technology, Companion Encyclopaedia of Anthropology, pp.420-459, 1994. ,
La formule de Mauss. Techniques & Culture, 2003. ,
Le savoir des couteaux (dir.) Dire le savoir-faire : Gestes, techniques et objets. Cahiers d'anthropologie sociale, pp.133-139, 2006. ,
Du mode d'existence des objets techniques, 1958. ,
Sur la technique (1953-1983), 2014. ,
« Tout un monde réside dans une phrase musicale ?»: L'approche wittgensteinienne du motif à partir de la musique, TLE, vol.23, pp.23-38, 2005. ,
Musical Phrases, Circuit: Musiques contemporaines, vol.17, issue.1, pp.27-47, 2007. ,
DOI : 10.7202/016772ar
El hombre y la técnica: Contribución a una filosofía de la vida, 1930. ,
Music as a Temporal Form, The Journal of Philosophy, vol.61, issue.9, pp.265-280, 1964. ,
DOI : 10.2307/2022918
Du sens des sens, 1935. ,
The upright posture, The Psychiatric Quarterly, vol.26, issue.1-4, pp.529-561, 1952. ,
DOI : 10.1007/BF01568490
Ways of the hand: the organization of improvised conduct, 1978. ,
Musical Signification: Essays in the semiotic theory and analysis of music, 1995. ,
DOI : 10.1515/9783110885187
Action as expression In Intention and Intentionality: Essays in honour of Sussex, 1979. ,
Theories of meaning, Man and World, vol.13, issue.3-4, pp.281-302, 1980. ,
DOI : 10.1007/BF01252549
Motor development: A new synthesis., American Psychologist, vol.50, issue.2, pp.79-95, 1995. ,
DOI : 10.1037/0003-066X.50.2.79
Cultural developmental psychology of affective processes, 2001. ,
Culture in minds and societies: foundations of cultural psychology, 2007. ,
Ornamented worlds and textures of feeling: the power of abundance, Critical Social Studies, vol.1, pp.67-78, 2008. ,
The embodied mind: Cognitive science and human experience, 1991. ,
Mythe et pensée chez les grecs : études de psychologie historique, 1965. ,
Religions, histoires, raisons, 1979. ,
La science nouvelle, 1725. ,
L'électro-encéphalographie et la musique : apports, limites et perspectives épistémologiques, pp.74-107, 2011. ,
Psychologie de l'art, 2005. ,
Perceptual development, 1957. ,
Did people listen in the 18th century? Early Music, pp.678-691, 1997. ,
Die Ursprünge der Metapher [Les origines de la métaphore], 1919. ,
On physiognomic modes of perception and their experimental investigation, Developmental processes, 1927. ,
L'unité des sens, Journal de Psychologie Normale et Pathologique, vol.31, pp.190-205, 1934. ,
Motion and Motion Perception: A Study on Vicarious Functioning, The Journal of Psychology, vol.105, issue.2, pp.317-327, 1945. ,
DOI : 10.2307/1417470
Comparative psychology of mental development, 1948. ,
Toward a general theory of perception., Psychological Review, vol.59, issue.4, pp.324-338, 1952. ,
DOI : 10.1037/h0059673
MOTILITY, BEHAVIOR AND THE BRAIN*, The Journal of Nervous and Mental Disease, vol.107, issue.4, pp.313-335, 1948. ,
DOI : 10.1097/00005053-194810740-00001
Beyond empathy: phenomenological approaches to intersubjectivity, Journal of Consciousness Studies, vol.8, pp.5-7, 2001. ,
Expression and Empathy, Folk Psychology Re-Assessed, pp.25-40, 2006. ,
DOI : 10.1007/978-1-4020-5558-4_2
Sound and symbol: music and the external world, 1956. ,
Mmm? Muriel : du passage. T'es bien ,
Donc, tu vas commencer à, à faire des choses d'une manière automatique en étant moins présent à ce que tu fais. Eh, donc c'est ça que va faire que (? ) c'est que, en fait tu vas fixer quelque chose mais en réalité il faut jamais, il faut tout le temps être dans Maxime : ((bâille)) ,
Donc c'est ça qu'on est en train de faire, d'accord ,
Donc, il faut euh (?) les tentations, t'auras, tu fais couler, il faut couler du béton, mais là, c'est pour renforcer ,
Au tout début, quand j'ai la déchiffrais ,
la main droite seule. ºJ'avais tout fait quand même à la main droite, séparée et ça? Muriel : Ouais, mais ,
était pas comme ça, on travaillerait une oeuvre et puis âpres on la laisserait Et puis on pourrait jouer comme ça. Or, c'est pas comme ça que ça se passe. Ça voudrait dire qu'il y a une reconstruction (1'') permanente ; parce que le temps a un effet destructeur ,
mais en même temps il n'y a rien d'autre, enfin ,
est-à-dire, de ce que porte le texte Une fois que tu as le texte, pour le sortir, il faut qu'il y a autre chose que le texte » (Muriel, 20 Décembre 2011, communication personnelle) Et presque un mois après : « Mais je voudrais que toi, tu te laisses vivre, parce qu'en fait tu t'interdis quelque chose qui est naturel, et ça crée des tensions. (?) C'est pas la musique qui doit plier à la partition, c'est la musique qui doit faire plier la partition (?) tu essaies d'aller vers ce qui est naturel. Il peut pas tout écrire, Ces appuis sont très loin les uns des autres (?) C'est vraiment le principe d'un terrain. Tu balises ton terrain. Soit tu mets une borde tous les six mètres, pp.16-2012 ,
avait dit Weisfeld, n'est pas une grosse affaire. C'est mécanique ,
Surtout si c'est? Spécialement si c'est? Parce que alors, tu t'impliques. Joue comme une machine. Ne t'arrête pas, ne réfléchis pas, ne sens rien ,
une impulsion subite, il alluma la radio, mit un programme d'informations, monta le volume, s'assit au piano et se mit à déchiffrer l'une des sections de jeunesse de l'Art de la fugue de Bach. Presque aussitôt, il réalisa qu'il venait de faire une découverte importante, Il était capable de détourner une grande partie de son oreille vers la radio tout en conservant suffisamment pour contrôler le piano ,
Ne rentres pas dans un système, redécouvre à chaque fois Je crois que là, c'est de jouer qui te manque vraiment, c'est de jouer. Il faut être un peut iconoclaste aussi. On est toujours finalement, en lutte contre ou avec soi-même. Il y a quelqu'un de prudent va devoir se délurer et quelqu'un de déluré va devoir se contrôler. Tu vois ? Parce que finalement, c'est un équilibre qu'on doit trouver, pp.9-2012 ,
est pas dans les automatismes, c'est vraiment que chaque point soit relié au précédent » (?) « Ce qui va favoriser la mémorisation c'est ce qui est différent? plus tu est homogène, plus ça sera difficile à mémoriser, p.16 ,
aisance à jouer un morceau pas parce que tu connais les notes, mais parce que ton corps a trouvé la bonne position : à la fois détendue, et comme dit Muriel, l'économie du geste (?) Si tu arrives à sauter en gardant un fil imaginaire (?) tu restes relié à ton clavier? sinon t'est dans le vide? tu sais pas où tu vas ,
es à ton fil conducteur qui te tient tout le temps? euh? physique, solide. Il y a du relief aussi. Tu vois le truc [le clavier] en trois dimensions quoi ,
Maurice 53, pp.148-177 ,