S. Nogry, S. Jean-­?daubias, and N. Guin-­?duclosson, La psychologie cognitive au service de la conception de l'environnement d'apprentissage AMBRE, Technologies de l'Information et de la Connaissance dans l'Enseignement Supérieur et l'Industrie, 2002.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/edutice-00000657

A. Aamodt and E. Plaza, Case-­?based reasoning: Foundational issues, methodological variations, and system approaches, pp.39-59, 1994.

S. Ainsworth, Redeem : ITS authoring tools and human teaching, Workshop on Modelling Human Teaching Tactics -­? ITS2000, 2000.
DOI : 10.1109/icalt.2001.943896

URL : http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/summary?doi=10.1.1.422.8726

D. Alamargot, L'acquisition des connaissances Hachette Education, Enseigner à des adolescents. Manuel de Psychologie, pp.78-113, 2001.

V. Aleven, B. Mclaren, J. Sewall, and K. R. Koedinger, The Cognitive Tutor Authoring Tools (CTAT): Preliminary Evaluation of Efficiency Gains, Intelligent Tutoring Systems, pp.61-70, 2006.
DOI : 10.1007/11774303_7

V. Aleven, B. Mclaren, J. Sewall, and K. R. Koedinger, A new paradigm for intelligent tutoring systems: Example-­?tracing tutors, International Journal of Artificial Intelligence in Education, vol.19, issue.2, pp.105-154, 2009.

P. Allen and S. Frost, Maintaining knowledge about temporal intervals, Communications of the ACM, vol.26, issue.11, pp.832-843, 1983.
DOI : 10.1145/182.358434

J. Anderson, The architecture of cognition. Cambridge, 1983.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00699788

J. Anderson, C. Boyle, and G. Yost, The Geometry Tutor, International Joint Conferences on Artificial Intelligence, 1985.

J. Anderson and R. Pelletier, A development system for model tracing tutors, International Conference in the Learning Sciences. Northwestern University, 1991.

J. R. Anderson, C. Boyle, and G. Yost, The Geometry Tutor, International Joint Conferences on Artificial Intelligence, pp.1-7, 1985.

J. R. Anderson, A. T. Corbett, K. R. Koedinger, and R. Pelletier, Cognitive Tutors: Lessons Learned, Journal of the Learning Sciences, vol.21, issue.6, pp.167-207, 1995.
DOI : 10.1016/0364-0213(88)90023-7

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00699789

N. Aussenac-­?gilles, Méthodes ascendantes pour l'ingénierie des connaissances. Mémoire d'HDR, 2005.

B. Bachimont, Arts et sciences du numérique : Ingénierie des connaissances et critique de la raison computationnelle. Mémoire d'HDR, 2004.

R. Baker, A. Corbett, K. R. Koedinger, S. Evenson, I. Roll et al., Adapting to when students game an intelligent tutoring system Taiwan, Intelligent Tutoring Systems, pp.392-401, 2006.

Y. Baulac, Un micromonde de géométrie, Cabri-­?géomètre, Thèse de doctorat, 1990.

M. Besnaci, N. Guin, and P. Champin, Importation de traces existantes dans un système de gestion de bases de traces, 2014.

K. Bielaczyc, P. Pirolli, and A. L. Brown, Training in Self-Explanation and Self-Regulation Strategies: Investigating the Effects of Knowledge Acquisition Activities on Problem Solving, Cognition and Instruction, vol.16, issue.2, pp.122-133, 1995.
DOI : 10.1016/0749-596X(86)90002-1

S. B. Blessing, A Programming by Demonstration Authoring Tool for Model-Tracing Tutors, International Journal of Artificial Intelligence in Education, vol.8, pp.3-4, 1997.
DOI : 10.1007/978-94-017-0819-7_4

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00197385

S. Blessing and B. Ross, Content effects in problem categorization and problem solving., Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, vol.22, issue.3, pp.932-945, 1996.
DOI : 10.1037/0278-7393.22.3.792

D. Bouhineau, V. Luengo, N. Mandran, M. Ortega, and C. Waleman, Conception et mise en place d'un entrepôt de traces et processus de traitement EIAH : UnderTracks, Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain, pp.41-42, 2013.

D. Bouhineau and J. Nicaud, Aplusix, un EIAH de l'algèbre, Environnements informatiques pour l'apprentissage humain (Traité IC2, série Cognition et traitement de l'information), pp.333-350, 2006.

J. Breuker, W. Velde, and . Van-de, CommonKADS library for expertise modelling: reusable problem solving components, 1994.

P. Brusilovsky, E. Schwarz, and G. Weber, ELM-ART: An intelligent tutoring system on world wide web, Intelligent Tutoring Systems, pp.261-269, 1996.
DOI : 10.1007/3-540-61327-7_123

P. Caron, Bricoles: une approche dispositive des applications Web 2.0 utilisables pour enseigner, Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain, pp.137-142, 2007.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00161480

W. Carrol, Using worked examples as an instructional support in the algebra classroom., Journal of Educational Psychology, vol.86, issue.3, pp.360-367, 1994.
DOI : 10.1037/0022-0663.86.3.360

E. Cauzinille-­?marmèche and A. Didierjean, Raisonnement par analogie et généralisation des connaissances, Développement et fonctionnement cognitif: vers une intégration, pp.125-152, 1999.

H. Chaachoua, La praxéologie comme modèle didactique pour la problématique EIAHEtude de cas : la modélisation des connaissances des élèves. Mémoire d'HDR, 2010.

H. Chaachoua, G. Ferraton, and C. Desmoulins, Utilisation du modèle praxéologique de référence dans un environnement informatique d'apprentissage humain, 4ème Congrès International de la Théorie Anthropologique du Didactique, 2013.

P. Champin, A. Mille, and Y. Prié, Vers des traces numériques comme objets informatiques de premier niveau : une approche par les traces modélisées, Intellectica, vol.59, issue.1, 2013.

M. Chi, M. Bassok, M. Lewis, P. Reimann, and R. Glaser, Self-Explanations: How Students Study and Use Examples in Learning to Solve Problems, Cognitive Science, vol.2, issue.2, pp.145-182, 1989.
DOI : 10.1207/s15516709cog1302_1

M. Chi, P. Feltovich, and R. Glaser, Categorization and Representation of Physics Problems by Experts and Novices*, Cognitive Science, vol.5, issue.2, pp.121-152, 1981.
DOI : 10.1207/s15516709cog0502_2

C. Choquet, Ingénierie et réingénierie des EIAH : l'approche REDiM. Mémoire d'HDR, 2007.

C. Choquet and S. Iksal, Modélisation et construction de traces d'utilisation d'une activité d'apprentissage: une approche langage pour la réingénierie d'un EIAH, Sciences et Technologies de l'Information et de La Communication Pour l'Education et La Formation, p.14, 2007.

F. Clerc, M. Lefevre, N. Guin, and J. Marty, Mise en Place de la Personnalisation Dans le Cadre des MOOCs, 2014.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01177839

A. Cogne, J. David, and C. Lacombe, Production d'exercices hypermédias et mise en oeuvre pédagogique, 8èmes Journées Informatique et Pédagogie des Sciences Physiques, 1998.

P. Collet, POEM. Retrieved from http, 2014.

G. Cooper and J. Sweller, Effects of schema acquisition and rule automation on mathematical problem-solving transfer., Journal of Educational Psychology, vol.79, issue.4, pp.347-362, 1987.
DOI : 10.1037/0022-0663.79.4.347

A. Corbett and J. Anderson, Knowledge tracing: Modeling the acquisition of procedural knowledge. User Modeling and User-­?Adapted Interaction, pp.253-278, 1994.

A. T. Corbett, K. R. Koedinger, and J. Anderson, Intelligent Tutoring Systems, Handbook of Human-­?Computer Interaction, 1997.
DOI : 10.1016/B978-044481862-1.50103-5

A. Cordier, M. Lefevre, P. Champin, O. Georgeon, and A. Mille, Trace-­?Based Reasoning ? Modeling Interaction Traces for Reasoning on Experiences, Florida Artificial Intelligence Research Society. St. Pete Beach, 2013.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00830444

A. Cordier, M. Lefevre, S. Jean-­?daubias, and N. Guin, Concevoir des assistants intelligents pour des applications fortement orientées connaissances : problématiques , enjeux et étude de cas, 2010.

A. Cristea, Authoring of Adaptative Hypermedia, Educational Technology & Society, vol.8, issue.3, pp.6-8, 2005.

A. Cristea and L. Calvi, The Three Layers of Adaptation Granularity, User Modeling, pp.4-14, 2003.
DOI : 10.1007/3-540-44963-9_4

D. Cummins, Role of Analogical Reasoning in the Induction of Problem Categories, Journal of Experimental Psychology : Learning, Memory, and Cognition, vol.5, pp.1103-1124, 1992.

C. Ham and I. Girault, Scaffolding the students' activity of experimental design with a dedicated software: copex-­?chimie, European Science Education Research Association, 2009.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00948786

J. David, C. Guilloux, and A. Flament, A learning objects generator with xml-­?xslt technology, TICE2002, session ARIADNE, 2002.

D. Jong, T. Ferguson-­?hessler, and M. , Types and qualities of knowledge, Educational Psychologist, vol.30, issue.2, pp.105-113, 1996.
DOI : 10.1016/0167-9287(91)80006-J

F. Diagne, Instrumentation de la supervision de l'apprentissage par la réutilisation d'indicateurs : Modèles et Architecture, Thèse de doctorat, 2009.

A. Didierjean, Apprendre à partir d'exemples: Abstraction de règles et/ou mémoire d'exemplaires ? L'Année Psychologique, pp.325-348, 2001.

A. Didierjean, Is case-based reasoning a source of knowledge generalisation?, European Journal of Cognitive Psychology, vol.18, issue.3, pp.435-453, 2003.
DOI : 10.3758/BF03201149

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01441359

A. Didierjean and E. Cauzinille-­?marmèche, Eliciting self-­? explanations improves problem solving: What processes are involved ?, Current Psychology of Cognition, vol.13, issue.3, pp.325-351, 1997.

A. Dimitrakopoulou, State of the art on Interaction and Collaboration Analysis, 2004.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00190145

T. Djouad, A. Mille, and C. Reffay, Ingénierie des indicateurs d'activités à partir de traces modélisées pour un Environnement Informatique d'Apprentissage Humain, Sciences et Technologies de l'Information et de La Communication Pour l'Education et La Formation, p.16, 2009.

E. Gendron, Cadre conceptuel pour l'élaboration d'indicateurs de collaboration à partir des traces d'activité, Thèse de doctorant, 2010.

D. Gentner, M. Rattermann, and K. Forbus, The Roles of Similarity in Transfer: Separating Retrievability From Inferential Soundness, Cognitive Psychology, vol.25, issue.4, pp.525-575, 1993.
DOI : 10.1006/cogp.1993.1013

M. Gick and K. J. Holyoak, Analogical problem solving, Cognitive Psychology, vol.12, issue.3, pp.306-355, 1980.
DOI : 10.1016/0010-0285(80)90013-4

M. Gick and K. J. Holyoak, Schema induction and analogical transfer, Cognitive Psychology, vol.15, issue.1, pp.1-38, 1983.
DOI : 10.1016/0010-0285(83)90002-6

URL : http://deepblue.lib.umich.edu/bitstream/2027.42/25331/1/0000776.pdf

M. Gick and K. Paterson, Do contrasting examples facilitate schema acquisition and analogical transfer?, Canadian Journal of Psychology/Revue canadienne de psychologie, vol.46, issue.4, pp.539-550, 1992.
DOI : 10.1037/h0084333

B. Ginon, Modèles et outils génériques pour mettre en place des systèmes d'assistance épiphytes, Thèse de doctorat, 2014.

B. Ginon, S. Jean-­?daubias, and M. Lefevre, Evolutive learners profiles, ­?MEDIA 2011 -­? World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia & Telecommunications, 2011.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01354426

M. Grandbastien, Teaching Expertise is at the Core of ITS Research, International Journal of Artificial Intelligence in Education, vol.10, pp.335-349, 1999.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00190206

J. Greeno and M. Riley, Processes and development of understanding, Metacognition, motivation and understanding, Metacognition, motivation, and understanding, pp.289-313, 1987.

N. Guin and M. Lefevre, From a Customizable ITS to an Adaptive ITS, In Artificial Intelligence in Education, pp.141-150, 2013.
DOI : 10.1007/978-3-642-39112-5_15

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01339180

N. Guin, M. Lefevre, and S. Jean-­?daubias, Personnalisation de l'apprentissage dans l'EIAH AMBRE-­?add. In Atelier " Personnalisation de l'apprentissage : quelles approches pour quels besoins ?, 2011.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01354403

N. Guin-­?duclosson, S. Jean-­?daubias, and S. Nogry, The Ambre ILE: How to Use Case-Based Reasoning to Teach Methods, Intelligent Tutoring Systems, pp.782-791, 2002.
DOI : 10.1007/3-540-47987-2_78

N. Guin-­?duclosson and N. Nova, Utiliser des connaissances abstraites ou contextualisées pour proposer différents types d'aide, Technologies de l'information et de la connaissance dans l'enseignement supérieur et l'industrie, pp.195-202, 2002.

K. Holyoak and K. Koh, Surface and structural similarity in analogical transfer, Memory & Cognition, vol.23, issue.4, pp.332-340, 1987.
DOI : 10.3758/BF03197035

P. Hsieh, H. Halff, and C. Redfield, Four easy pieces: Development systems for knowledge-­?based generative instruction, International Journal of Artificial Intelligence in Education, vol.10, pp.1-45, 1999.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00197336

S. Jean-­?daubias, De l'intégration de chercheurs, d'experts, d'enseignants et d'apprenants à la conception d'un EIAH, Technologies de l'Information et de la Connaissance dans l'Enseignement Supérieur et l'Industrie, pp.290-297, 2004.

S. Jean-­?daubias, Ingénierie des profils d'apprenants. Mémoire d'HDR, 2011.

S. Jean-­?daubias, C. Eyssautier-­?bavay, and M. Lefevre, Modèles et outils pour rendre possible la réutilisation informatique de profils d'apprenants hétérogènes. Sciences et Technologies de l'Information et de La Communication Pour l'Education et La Formation, pp.171-208, 2009.

J. Johns, S. Mahadevan, and B. Woolf, Estimating student proficiency using an item response theory model Taiwan, Intelligent Tutoring Systems, pp.473-480, 2006.

A. Johnstone, Effective practice in objective assessment, LTSN Physical Sciences Centre. LTSN Physical Sciences, 2003.

T. Jong, . De, W. Joolingen, and . Van, Scientific Discovery Learning with Computer Simulations of Conceptual Domains, Review of Educational Research, vol.68, issue.2, pp.179-201, 1998.
DOI : 10.3102/00346543068002179

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00190680

A. Kleppe, J. Warmer, and W. Bast, MDA explained: the model driven architecture: practice and promise, 2003.

K. Koedinger, V. Aleven, T. Hefferman, B. Mclaren, and M. Hockenberry, Opening the Door to Non-programmers: Authoring Intelligent Tutor Behavior by Demonstration, Intelligent Tutoring Systems, pp.162-174, 2004.
DOI : 10.1007/978-3-540-30139-4_16

K. Koedinger, J. Pavlik, J. Stamper, T. Nixon, and S. Ritter, Avoiding Problem Selection Thrashing with Conjunctive Knowledge Tracing, Educational Data Mining, pp.91-100, 2011.

J. Kolodner, Case-­?Based Reasoning, 1993.

B. Kong-win-chang, N. Guin, M. Lefevre, and P. Champin, Conception d'un langage d'interrogation des traces accessible à des non-­?informaticiens, 2014.

J. Labat, EIAH : quel retour d'informations pour le tuteur ? In Technologies de l'information et de la connaissance dans l'enseignement supérieur et l'industrie, pp.81-87, 2002.

P. Laforcade, . Nodenot, . Thierry, and C. Sallaberry, Un langage de modélisation pédagogique basé sur UML. Sciences et Technologies de l'Information et de La Communication Pour l'Education et La Formation, pp.89-116, 2005.

S. Lallé, Assistance à la construction et la comparaison de techniques de diagnostic des connaissances, Thèse de doctorat, 2013.

S. Lallé, V. Luengo, and N. Guin, Méthodologie d'assistance pour la comparaison de techniques de diagnostic des connaissances, Technologies de l'Information et de la Communication pour l'Enseignement, pp.11-19, 2012.

S. Lallé, V. Luengo, and N. Guin, Assistance à la conception de techniques de diagnostic des connaissances, Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain, pp.203-214, 2013.

S. Lallé, J. Mostow, V. Luengo, and N. Guin, Comparing Student Models in Different Formalisms by Predicting Their Impact on Help Success, In Artificial Intelligence in Education, pp.161-170, 2013.
DOI : 10.1007/978-3-642-39112-5_17

S. Lallé, J. Mostow, V. Luengo, N. Guin, L. I. Metah et al., Comparaison de l'impact de techniques de diagnostic des connaissances sur l'apprentissage d'une stratégie d'aide, Journée EIAH&IA 2013, 2013.

D. Leake, Case-based reasoning, The Knowledge Engineering Review, vol.9, issue.01, 1996.
DOI : 10.1017/S0269888900006585

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01060352

M. Lefevre, Processus unifié pour la personnalisation des activités pédagogiques : méta-­?modèle, modèles et outils, Thèse de doctorat, 2009.

M. Lefevre, N. Guin, and S. Jean-­?daubias, Adapte, a Tool for the Teacher to Personalize Activities, 9th International Conference on Intelligent Tutoring Systems (ITS'2008), pp.699-701, 2008.
DOI : 10.1007/978-3-540-69132-7_82

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01500836

M. Lefevre, N. Guin, and S. Jean-­?daubias, Personnaliser des activités pédagogiques de manière unifiée : une solution à la diversité des dispositifs, Revue Des Sciences et Technologies de l'Information et de La Communication Pour l'Education et La Formation (STICEF), 2012.

M. Lefevre and S. Jean-­?daubias, Intégration de données hétérogènes : un exemple pour la constitution de profils d'apprenants, Technologies de l'Information et de la Communication pour l'Enseignement, pp.147-157, 2012.

M. Lefevre, S. Jean-­?daubias, and N. Guin, Generation of pencil and paper exercises to personalize learners' work sequences: typology of exercises and meta-­?architecture for generators, E-­?Learn 2009 (World Conference on E-­?Learning in Corporate, Government, Healthcare & Higher Education, 2009.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01437732

M. Lefevre, A. Mille, S. Jean-­?daubias, and N. Guin, A Meta-model to Acquire Relevant Knowledge for Interactive Learning Environments Personalization, 2009 Computation World: Future Computing, Service Computation, Cognitive, Adaptive, Content, Patterns, 2009.
DOI : 10.1109/ComputationWorld.2009.37

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01437782

D. Lenne, Modélisation des connaissances et de l'interaction. Application aux Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain, 2009.

P. Leroux, Machines partenaires des apprenants et des enseignants -­? Étude dans le cadre d'environnements supports de projets pédagogiques, 2002.

V. Luengo, Les rétroactions épistémiques dans les Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain. Mémoire d'HDR, 2009.

N. Major, Modelling Teaching Strategies, International Journal of Artificial Intelligence in Education, vol.6, issue.23, pp.117-152, 1995.

N. Major, S. Ainsworth, and D. Wood, REDEEM: Exploiting symbiosis between psychology and authoring environments, International Journal of Artificial Intelligence in Education, vol.8, pp.3-4, 1997.

S. Mandin and N. Guin, Basing Learner Modelling on an Ontology of Knowledge and Skills, 2014 IEEE 14th International Conference on Advanced Learning Technologies, pp.321-323, 2014.
DOI : 10.1109/ICALT.2014.98

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01301064

S. Mandin and N. Guin, Prise en compte d'une ontologie des savoirs dans la construction d'un profil d'apprenant, 2014.

J. Marty and A. Mille, Analyse de traces et personnalisation des environnements informatiques pour l'apprentissage humain, Traité IC2 : Informatique et systèmes d'information. Hermès Sciences, 2009.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01499545

B. Mathern and A. Cordier, Samotraces, 2014.

N. Matsuda, V. Keiser, R. Raizada, A. Tu, G. Stylianides et al., Learning by Teaching SimStudent: Technical Accomplishments and an Initial Use with Students, Intelligent Tutoring Systems, pp.317-326, 2010.
DOI : 10.1007/978-3-642-13388-6_36

M. Mcalpine, Principles of assessment, 2002.

A. Mille, Mémoire d'HDR, Université Lyon, vol.1, 1998.

M. Chieu, V. Luengo, V. Vadcard, L. Tonetti, and J. , Student modeling in orthopedic surgery training: Exploiting symbiosis between temporal bayesian networks and fine-­? grained didactic analysis, International Journal of Artificial Intelligence in Education, vol.20, issue.3, pp.269-301, 2010.

S. Miranda, G. Mangioni, F. Orciuoli, V. Loia, and S. Salerno, The SIRET training platform: Facing the dropout phenomenon of MOOC environments, EMOOCs 2014, pp.107-113, 2014.

A. Mitrovic, P. Suraweera, B. Martin, K. Zakharov, N. Milik et al., Authoring constraint-­?based tutors in ASPIRE Taiwan, Intelligent Tutoring Systems, pp.41-50, 2006.

J. Montepare, A self-­?correcting approach to multiple choice tests, Observer, issue.10, p.18, 2005.

J. Mostow, G. Aist, and K. F. Feltovich, Evaluating tutors that listen: An overview of Project LISTEN, Smart Machines in Education, pp.169-234, 2001.

J. Mostow, J. Beck, J. Bey, A. Cuneo, J. Sison et al., Using automated questions to assess reading comprehension, vocabulary, and effects of tutorial interventions, Technology, Instruction, Cognition and Learning, pp.97-134, 2004.

A. Munro, M. Johnson, and Q. Pizzini, Authoring simulation-­?centered tutors with RIDES, International Journal of Artificial Intelligence in Education, vol.8, pp.3-4, 1997.

T. Murray, Authoring Knowledge-Based Tutors: Tools for Content, Instructional Strategy, Student Model, and Interface Design, Journal of the Learning Sciences, vol.3, issue.2, pp.5-64, 1998.
DOI : 10.1016/0004-3702(87)90080-4

T. Murray, An Overview of Intelligent Tutoring System Authoring Tools: Updated Analysis of the State of the Art, Authoring Tools for Advanced Technology Learning Environments, pp.493-546, 2003.
DOI : 10.1007/978-94-017-0819-7_17

T. Murray, Eon: Authoring Tools for Content, Instructional Strategy, Student Model, and Interface Design Authoring Tools for Advanced Technology Learning Environments, 2003.

T. Murray, Principles for Pedagogy-­?oriented Knowledge Based Tutor Authoring Systems: Lessons Learned and a Design Meta-­?Model Authoring Tools for Advanced Technology Learning Environments, 2003.

M. Nanard and J. Nanard, EadGen, un environnement ouvert de production en ligne basé sur XML et XSL-­?T, 2002.

J. Nicaud, Modélisation en EIAO, les modèles d'APLUSIX, Recherches En Didactique Des Mathématiques, vol.14, issue.12, pp.76-112, 1994.

J. Nigro, La réalisation et la conception d'un générateur automatique de commentaires : le système GénéCom, 1995.

R. Nkambou, G. Gauthier, and C. Frasson, Un modèle de représentation des connaissances relatives au contenu dans un système tutoriel intelligent, Sciences et Techniques Educatives, vol.4, issue.3, pp.299-330, 1997.

T. Nodenot, Contribution à l'ingénierie dirigée par les modèles en EIAH : le cas des situations-­?problèmes coopératives. Mémoire d'HDR, 2005.

S. Nogry, Comment faire apprendre des connaissances abstraites à partir d'exemples : application au projet AMBRE, EIAH 2003, session jeunes chercheurs, pp.67-70, 2003.

S. Nogry and A. Didierjean, Apprendre ?? partir d???exemples : interactions entre pr??sentation du mat??riel, activit??s des apprenants et processus cognitifs, L???Ann??e psychologique, vol.106, issue.01, pp.105-128, 2006.
DOI : 10.4074/S0003503306001072

S. Ohlsson, Constraint-­?based student modeling In Student modelling: the key to individualized knowledge-­?based instruction, pp.167-189, 1994.

G. Paquette, Graphical Ontology Modeling Language for Learning Environments, Technology, Instruction, Cognition and Learning, vol.5, pp.133-168, 2007.

J. Pernin, V. Emin, and V. Guéraud, Int??gration de la dimension utilisateur dans la conception de syst??mes pour l'apprentissage. Sc??narisation p??dagogique dirig??e par les intentions, Ingénierie Des Systèmes d'Information, pp.9-30, 2009.
DOI : 10.3166/isi.14.3.9-30

N. Pham-­?thi, S. Iksal, C. Choquet, and E. Klinger, Dcl4utl: Une proposition de langage de calcul déclaratif pour le processus d'analyse de traces d'apprentissage, Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain, pp.29-36, 2009.

J. Piaget, L'équilibration des structures cognitives. Problème central du développement, 1975.

J. Pitrat, Métaconnaissance, futur de l'intelligence artificielle, Hermes, 1990.

I. Quentin and E. Bruillard, Le fonctionnement de Sésamath: une étude exploratoire, 2009.
DOI : 10.4000/books.ugaeditions.1206

J. H. Quilici and R. E. Mayer, Role of examples in how students learn to categorize statistics word problems., Journal of Educational Psychology, vol.88, issue.1, pp.144-161, 1996.
DOI : 10.1037/0022-0663.88.1.144

J. H. Quilici and R. E. Mayer, Teaching students to recognize structural similarities between statistics word problems, Applied Cognitive Psychology, vol.18, issue.3, pp.325-342, 2002.
DOI : 10.1002/acp.796

A. Renkl, Learning from Worked-Out Examples: A Study on Individual Differences, Cognitive Science, vol.4, issue.1, pp.1-29, 1997.
DOI : 10.1207/s15516709cog2101_1

M. Riley, J. Greeno, and J. Heller, Development of children's problem-­?solving ability in arithmetic The development of mathematical thinking, 1983.

M. Rogalski, Enseigner des méthodes en mathématiques, Enseigner Autrement Les Mathématiques En Deug A Première Année, pp.65-79, 1990.

M. Rogalski, Les concepts de l'EIAO sont-­?ils indépendants du domaine? L'exemple de l'enseignement, Recherches En Didactique Des Mathématiques, vol.14, issue.1, pp.43-66, 1994.

B. H. Ross, This is like that: The use of earlier problems and the separation of similarity effects., Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, vol.13, issue.4, pp.629-639, 1987.
DOI : 10.1037/0278-7393.13.4.629

B. H. Ross, Distinguishing types of superficial similarities: Different effects on the access and use of earlier problems., Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, vol.15, issue.3, pp.456-468, 1989.
DOI : 10.1037/0278-7393.15.3.456

B. Ross and P. Kennedy, Generalizing from the use of earlier examples in problem solving., Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, vol.16, issue.1, pp.42-55, 1990.
DOI : 10.1037/0278-7393.16.1.42

E. Sander and J. Richard, Analogical transfer as guided by an abstraction process: The case of learning by doing in text editing., Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, vol.23, issue.6, pp.1459-1483, 1997.
DOI : 10.1037/0278-7393.23.6.1459

A. Schoenfeld, Mathematical problem solving, 1985.

T. Selva, Génération automatique d'exercices contextuels de vocabulaire, Traitement Automatique du Langage Naturel, pp.185-194, 2002.

L. Settouti, N. Guin, and V. Luengo, Adaptable and Reusable Query Patterns for Trace-Based Learner Modelling, Sixth European Conference on Technology Enhanced Learning: Towards Ubiquitous Learning, pp.384-397, 2011.
DOI : 10.1080/1049482920020202

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00877803

L. Settouti, N. Guin, V. Luengo, and A. Mille, A Trace-Based Learner Modelling Framework for Technology-Enhanced Learning Systems, 2010 10th IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies, pp.73-77, 2010.
DOI : 10.1109/ICALT.2010.28

L. S. Settouti, Systèmes à Base de Traces Modélisées : Modèles et Langages pour l'exploitation des traces d'Interactions, Thèse de doctorat, 2011.

V. J. Shute and J. D. Zapata-­?rivera, ADAPTIVE TECHNOLOGIES, Handbook of Research on Educational Communications and Technology, pp.277-294, 2007.
DOI : 10.1002/j.2333-8504.2007.tb02047.x

G. Siemens and R. Baker, Learning analytics and educational data mining, Proceedings of the 2nd International Conference on Learning Analytics and Knowledge, LAK '12, pp.252-254, 2012.
DOI : 10.1145/2330601.2330661

R. Studer, V. Benjamins, and D. Fensel, Knowledge engineering: Principles and methods, Data & Knowledge Engineering, vol.25, issue.1-2, pp.161-197, 1998.
DOI : 10.1016/S0169-023X(97)00056-6

URL : http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/summary?doi=10.1.1.41.1007

P. Tchounikine, Précis de recherche en ingénierie des EIAH, 2009.

G. Tisseau, Modélisation à partir d'un énoncé informel : Le système Modelis. Application à des exercices de thermodynamique, Thèse de doctorat, 1990.

K. Van-marcke, GTE: An epistemological approach to instructional modeling, Instructional Science, vol.26, issue.3/4, pp.147-191, 1998.
DOI : 10.1023/A:1003090729860

G. Vergnaud, A classification of cognitive tasks and operations of thought involved in addition and subtraction problems, Addition and subtraction: A cognitive perspective, pp.39-58, 1982.

M. Wagner-­?menghin, I. Preusche, and M. Schmidts, The Effects of Reusing Written Test Items: A Study Using the Rasch Model, ISRN Education, vol.15, issue.4, 2013.
DOI : 10.1007/s10459-008-9129-z

M. Ward and J. Sweller, Structuring Effective Worked Examples, Cognition and Instruction, vol.4, issue.1, pp.1-39, 1990.
DOI : 10.1037//0022-0663.80.4.424

A. Weil-­?barais and D. Dubois, L'homme cognitif, 1994.

G. B. Willis and K. C. Fuson, Teaching children to use schematic drawings to solve addition and subtraction word problems., Journal of Educational Psychology, vol.80, issue.2, pp.190-201, 1988.
DOI : 10.1037/0022-0663.80.2.192

T. Winograd, Shifting viewpoints: Artificial intelligence and human???computer interaction, Artificial Intelligence, vol.170, issue.18, pp.1256-1258, 2006.
DOI : 10.1016/j.artint.2006.10.011

B. P. Woolf, Building Intelligent Interactive Tutors: Student-­?centered strategies for revolutionizing e-­?learning, 2009.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00702918

Y. Xu and J. Mostow, Using Logistic Regression to Trace Multiple Sub-­?skills in a Dynamic Bayes Net, Educational Data Mining, pp.241-246, 2011.