A. De, . En, and .. Des-roles-expe-1, 241! TABLEAU 88 : PERCEPTION DU SCENARIO DU ROLE (%) -EXPE 1, TABLEAU ITEMS EFFICACITE DU FORUM ITEMS ITEMS TABLEAU, vol.82, issue.248

C. De, L. Visualisation, . En, .. Des-roles-expe-1, L. De et al., 250! TABLEAU 109 252! TABLEAU 113 : ITEM 252! TABLEAU 114 : PROGRES PERCUS (%) -EXPE 1, 288! TABLEAU 135 : ACTIVITE DANS LE FORUM -EFFETS DE LA VISUALISATION -ANALYSE -EXPE 2 ........................... 288! TABLEAU 136 : VARIABLES NON LIEES A LA VISUALISATION -EFFETS DES ROLES -CONCEPTUALISATION -EXPE 2

A. Dans and L. , 295! TABLEAU 148, TABLEAU, vol.146, issue.296

A. Dans and L. , 298! TABLEAU 156 : CORRELATIONS, TABLEAU, vol.152, issue.300

G. Du, T. , G. Explicatif, . Gain, .. Conceptualisation-expe-2 et al., 309! TABLEAU 169 310! TABLEAU 171 : DISPERSION 310! TABLEAU 173 : PROGRESSION -ANALYSE -EXPE 2, 307! TABLEAU 168 : PROGRESSION, p.324

P. C. Abrami, L'apprentissage coopératif : théories, méthodes, activités, 1996.

S. Aguerre, Regulation through mediated and didactised tasks in a blended learning course in which an interactive whiteboard is used, Apprentissage des Langues et Systèmes d'Information et de Communication, 2011.
DOI : 10.4000/alsic.2388

H. Alavi and &. P. Dillenbourg, An Ambient Awareness Tool for Supporting Supervised Collaborative Problem Solving, IEEE Transactions on Learning Technologies, vol.5, issue.3, pp.264-274, 2012.
DOI : 10.1109/TLT.2012.7

H. Alkharusi, Categorical Variables in Regression Analysis: A Comparison of Dummy and Effect Coding, International Journal of Education, vol.4, issue.2, 1962.
DOI : 10.5296/ije.v4i2.1962

S. Allaire, Méthodes d'analyse du discours écrit collaboratif asynchrone dans le contexte de l'initiative québécoise l'École éloignée en réseau, Communication sous la forme de poster présentée aux Journées Communication et Apprentissage Instrumentés en Réseau, 2008.

D. Anzieu and J. Martin, La dynamique des groupes restreints, 1990.

M. Arnaud, Les limites actuelles de l'apprentissage collaboratif en ligne. Sticef, p.10, 2003.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00696421

N. Avouris, M. Margaritis, and V. Komis, Modelling interaction during small-group synchronous problem-solving activities : the Synergo approach, Designing computational models of collaborative learning interaction : actes de la conférence intelligent tutoring systems, pp.13-18, 2004.

K. Bachour, F. Kaplan, and P. Dillenbourg, An interactive table for supporting participation balance in face-to-face collaborative learning. Learning technologies, pp.203-213, 2008.

M. Baker, Forms of cooperation in dyadic problem-solving. Revue d'intelligence artificielle, pp.587-620, 2002.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00103564

M. Balduf, Ban Underachievement among college students, Journal of Advanced Academic, vol.20, pp.114-117, 2010.

A. Bandura, Auto-efficacité : le sentiment d'efficacité personnelle, 2003.

S. A. Barab and T. M. Duffy, From Practice Fields to Communities of Practice, 2000.

B. Barth, L'apprentissage de l'abstraction, 2001.

A. Baudrit, L'apprentissage collaboratif : Plus qu'une méthode collective!? Bruxelles, 2007.
DOI : 10.3917/dbu.baudr.2007.01

V. Beaudouin and J. Velkovska, Constitution d'un espace de communication sur Internet (forums, pages personnelles, courrier ??lectronique...), R??seaux, vol.17, issue.97, pp.121-177, 1999.
DOI : 10.3406/reso.1999.2169

C. Beer, K. Clark, and D. Jones, Indicators of engagement, Curriculum, technology & transformation for an unknown future, pp.77-85, 2010.

M. Belbin, Les rôles en équipe, 2006.

R. Benbunan-fich and S. R. Hiltz, Correlates of effectiveness of learning networks: the effects of course level, course type, and gender on outcomes, Proceedings of the 35th Annual Hawaii International Conference on System Sciences, pp.1-8, 2002.
DOI : 10.1109/HICSS.2002.993855

J. Biggs, Enhancing teaching through constructive alignment, Higher Education, vol.13, issue.1, pp.347-364, 1996.
DOI : 10.1007/BF00138871

A. Blanchet and A. Trognon, La psychologie des groupes, 2008.

B. S. Bloom, Caractéristiques individuelles et apprentissages scolaires, 1979.

T. Bouffard, C. Mariné, and R. Chouinard, Interdépendance des caractéristiques individuelles et contextuelles dans la motivation à apprendre. Revue des sciences de l'éducation, pp.3-8, 2004.

E. Bourgeois and J. Nizet, Apprentissage et formation des adultes, 2005.
DOI : 10.3917/puf.bourg.2005.01

M. Bower, K. Woo, M. Roberts, and P. A. Watters, Wiki Pedagogy ? A Tale of Two Wikis, 2006 7th International Conference on Information Technology Based Higher Education and Training, 2006.
DOI : 10.1109/ITHET.2006.339764

P. Bressoux, What Multilevel Models Bring to Educational Research, ??ducation et didactique, vol.1, issue.2, pp.73-88, 2007.
DOI : 10.4000/educationdidactique.168

P. Bressoux, Modélisation statistique appliquée aux sciences sociales, 2010.
DOI : 10.3917/dbu.bress.2010.01

C. D. Brooks and A. Jeong, Effects of Pre???structuring Discussion Threads on Group Interaction and Group Performance in Computer???supported Collaborative Argumentation, Distance Education, vol.37, issue.3, pp.371-390, 2006.
DOI : 10.1037/0022-0663.91.2.301

J. Bruner, Le développement de l'enfant : Savoir faire, savoir dire, 1998.

S. Buckingham, Learning analytics. Policy Brief, Institute for Information Technologies in Education, 2012.

J. Buder, Group awareness tools for learning: Current and future directions, Computers in Human Behavior, vol.27, issue.3, pp.1114-1117, 2010.
DOI : 10.1016/j.chb.2010.07.012

D. L. Butler and P. H. Winne, Feedback and Self-Regulated Learning: A Theoretical Synthesis, Review of Educational Research, vol.65, issue.3, pp.245-281, 1995.
DOI : 10.3102/00346543065003245

A. Calvani, A. Fini, M. Molino, and M. Ranieri, Visualizing and monitoring effective interactions in online collaborative groups, British Journal of Educational Technology, vol.12, issue.3, pp.213-226, 2008.
DOI : 10.1111/j.1467-8535.2008.00911.x

M. Campos, L'intégration des forums de discussion dans l'enseignement supérieur. Montréal : Presses de l, 2004.

W. Chen, Supporting teachers' intervention in collaborative knowledge building, Journal of Network and Computer Applications, vol.29, issue.2-3, pp.200-215, 2006.
DOI : 10.1016/j.jnca.2005.01.001

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00190163

C. Chou, A comparative content analysis of student interaction in synchronous and asynchronous learning networks, Proceedings of the 35th Annual Hawaii International Conference on System Sciences, pp.1-8, 2002.
DOI : 10.1109/HICSS.2002.994093

H. Clark and S. Brennan, Grounding in communication., 1991.
DOI : 10.1037/10096-006

E. G. Cohen, Restructuring the Classroom: Conditions for Productive Small Groups, Review of Educational Research, vol.64, issue.1, pp.1-35, 1994.
DOI : 10.3102/00346543064001001

L. Cosnefroy, L'apprentissage autor??gul????: perspectives en formation d'adultes, Savoirs, vol.23, issue.2, pp.9-50, 2011.
DOI : 10.3917/savo.023.0009

L. Cosnefroy, Autonomie et formation ?? distance, Recherche & formation, vol.69, issue.69, pp.111-118, 2012.
DOI : 10.4000/rechercheformation.1752

M. Crahay, Psychologie de l'éducation, 2005.

J. Crinon, Communication numérique et pédagogie. Cahiers pédagogiques, pp.16-18, 2010.

L. J. Cronbach and R. E. Snow, Aptitudes and Instructional Methods, 1977.

D. 'hainaut and L. , Des fins aux objectifs de l'éducation, 1983.

M. Daassi and M. Favier, Developing a measure of collective awareness in virtual teams, International Journal of Business Information Systems, vol.2, issue.4, pp.413-425012543, 2007.
DOI : 10.1504/IJBIS.2007.012543

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-00623135

A. Daele and F. Docq, Le tuteur en ligne, quelles conditions d'efficacité dans un dispositif d'apprentissage collaboratif à distance, 2002.

A. Dalcq, A. Englebert, E. Uyttebrouck, and D. Van-raemdonck, Mettre de l'ordre dans ses idées : classification des articulations logiques pour structurer son texte, 2007.

F. Darnis, L. Lafont, and A. Menaut, Interactions verbales en situation de co-construction de règles d'action au handball : l'exemple de deux dyades à fonctionnement contrasté, pp.56-76, 2007.

C. Darnon, C. Buchs, and F. Butera, Leistungs- und Beherrschungsziele und soziale Interaktionen unter Studenten: der besondere Stellenwert der Meinungsverschiedenheit mit anderen, Revue fran??aise de p??dagogie, vol.155, issue.155, pp.35-44, 2006.
DOI : 10.4000/rfp.84

D. Laat, M. Simons, and R. , Collective Learning: Theoretical Perspectives and Ways To Support Networked Learning, Vocational Training : European Journal, vol.27, pp.13-24, 2002.

D. Laat, M. Lally, and V. , Investigating Group Structure in CSCL: Some New Approaches, Information Systems Frontiers, vol.2, issue.1, pp.13-25, 2005.
DOI : 10.1007/s10796-005-5335-x

B. De-lièvre, Étude de l'effet de quatre modalités de tutorat sur l'usage des outils d, 2000.

B. De-lièvre, C. Depover, and P. Dillenbourg, The Relationship Between Tutoring Mode and Learners??? use of Help Tools in Distance Education, Instructional Science, vol.41, issue.1, pp.97-129, 2006.
DOI : 10.1007/s11251-005-6076-4

B. De-lièvre and C. Depover, Analyse des communications électroniques au sein de paires de niveau différencié, Actes de la conférence EIAH, pp.461-472, 2007.

B. De-lièvre and G. Temperman, Trois modalités de structuration d'un forum collaboratif : comment les étudiants les jugent-ils ?, 2008.

B. De-lièvre, G. Temperman, and J. Lecomte, Analyse des interactions dans trois forums à structure différenciée, 2010.

D. Vecchi and G. , Aider les élèves à apprendre, 2006.

D. Wever and B. , The impact of structuring tools on knowledge construction in asynchronous discussion groups, Thèse de doctorat en Sciences Pédagogiques, 2006.

D. Wever, B. Van-keer, H. Schellens, T. Valcke, and M. , Structuring asynchronous discussion groups: the impact of role assignment and self-assessment on students' levels of knowledge construction through social negotiation, Journal of Computer Assisted Learning, vol.35, issue.2, pp.177-188, 2009.
DOI : 10.1111/j.1365-2729.2008.00292.x

C. Deaudelin and T. Nault, Apprendre avec des pairs et des TIC : Quels environnements pour quels impacts, 2003.

S. Decamps, N. François, C. Depover, and B. De-lièvre, Style d'apprentissage, script collaboratif et forum de discussion Le Mans, Actes du colloque Environnement interactif pour apprentissage humain, pp.173-180, 2009.

S. Decamps, C. Depover, and B. De-lièvre, Moduler l???encadrement tutoral dans la sc??narisation d???activit??s ?? distance, Interagir et apprendre en ligne, 2011.
DOI : 10.4000/books.ugaeditions.1200

S. Decamps and C. Depover, L???effet du style d???apprentissage sur la m??moire transactive d?????quipes collaboratives en formation ?? distance, Revue internationale des technologies en p??dagogie universitaire, vol.9, issue.1-2, pp.20-37, 2012.
DOI : 10.7202/1012900ar

E. L. Deci and R. M. Ryan, The "What" and "Why" of Goal Pursuits: Human Needs and the Self-Determination of Behavior, Psychological Inquiry, vol.4, issue.4, pp.227-268, 2000.
DOI : 10.1037//0278-6133.17.3.269

M. Demeuse, M. Crahay, and C. Monseur, Efficacité et équité dans les systèmes éducatifs. Les deux faces d'une même pièce, Vers une école juste et efficace : 26 contributions sur les systèmes d'enseignement et de formation, pp.391-410, 2005.

W. E. Deming, Hors de la crise, Economica, 2002.

C. Depover, L'ordinateur média d'enseignement : un cadre conceptuel, 1985.

C. Depover, B. De-lièvre, and N. Deschryver, Pour une refonte des modèles d'usage d'internet pour l'enseignement : quelques exemples de dispositifs adaptés à la formation universitaire, 1999.

C. Depover and L. Marchand, E-learning et formation des adultes en contexte professionnel, 2002.

C. Depover, J. Quintin, and B. De-lièvre, Un outil de scénarisation de formations à distance basées sur la collaboration, pp.469-476, 2003.

C. Depover and B. De-lièvre, Analyse des usages des outils de communication médiatisée par ordinateur dans le cadre de deux scénarios de formation à distance, Communication présentée au Symposium Symphonic, 2005.

C. Depover, B. De-lièvre, and G. Temperman, Points de vue sur les échanges électroniques et leurs usages en formation à distance, Revue des Sciences et Technologies de l'Information et de la Communication pour l'Éducation et la Formation, 2006.

C. Depover, J. J. Quintin, B. De-lièvre, and F. Porco, Méthodologie de conception des environnements d'apprentissage multimédia. En ligne, 2006.

C. Depover, T. Karsenti, and V. Komis, Enseigner avec les technologies : Favoriser les apprentissages, développer des compétences, 2007.

C. Depover, B. De-lièvre, J. Quintin, D. Peraya, and A. Jaillet, Le tutorat en formation à distance, 2011.

C. Després and T. Coffinet, Reflet, un miroir sur la formation, Communication présentée à la conférence internationale sur les Technologies de l'Information et de la Connaissance dans l'Enseignement Supérieur et l'Industrie, 2004.

D. Micco, J. M. Bender, and W. , Group Reactions to Visual Feedback Tools, Persuasive Technology, pp.132-143, 2007.

P. Dillenbourg, M. Baker, A. Blaye, and C. Malley, The evolution of research on collaborative learning, Learning in Humans and Machine: Towards an interdisciplinary learning science, pp.189-211, 1996.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00190626

P. Dillenbourg, What do you mean by collaborative Learning, Collaborative-learning : Cognitive and Computational Approaches, pp.1-19, 1999.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00190240

P. Dillenbourg, Over-scripting CSCL: The risks of blending collaborative learning with instructional design, Three worlds of CSCL. Can we support CSCL, pp.61-91, 2002.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00190230

P. Dillenbourg and M. Bétrancourt, Collaboration Load Handling complexity in learning environments: research and theory (pp 142-163), 2006.

P. Dillenbourg and D. Traum, Sharing Solutions: Persistence and Grounding in Multimodal Collaborative Problem Solving, Journal of the Learning Sciences, vol.22, issue.1, pp.121-151, 2006.
DOI : 10.1006/imms.1993.1085

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00190698

P. Dillenbourg and F. Fisher, Basics of Computer-Supported Collaborative Learning, Zeitschrift für Berufs-und Wirtschaftspädagogik, pp.111-130, 2007.

P. Dillenbourg, P. Hakkinen, R. Hamiakinen, L. Kobbe, A. Weinberger et al., Structurer l'environnement collaboratif au moyen d'environnements informatiques. Éducation & Formation, pp.45-50, 2007.

P. Dillenbourg and P. Tchounikine, Flexibility in macro-scripts for computer-supported collaborative learning, Journal of Computer Assisted Learning, vol.33, issue.1, 2007.
DOI : 10.1111/j.1365-2729.2007.00191.x

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00190828

P. Dillenbourg, Pour une conception intégrée du tutorat de groupe, Le tutorat en formation à distance, pp.171-194, 2011.

A. Dimitracopoulou and E. Bruillard, Enrichir les interfaces de forums par la visualisation d'analyses automatiques des interactions et du contenu, Revue STICEF, vol.13, 2007.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00696377

A. Dimitracopoulou, Analyse Automatique des Interactions pour le soutien à l'auto-régulation des participants dans des activités médiées, Observer pour personnaliser les environnements informatiques pour l'apprentissage humain, pp.1-52, 2008.

A. Dix, D. Ramduny-ellis, and J. Wilkinson, Trigger analysis? understanding broken tasks The Handbook of Task Analysis for Human-Computer Interaction, pp.381-400, 2004.

P. Dourish and V. Bellotti, Awareness and coordination in shared workspaces, Proceedings of the 1992 ACM conference on Computer-supported cooperative work , CSCW '92, pp.107-114, 1992.
DOI : 10.1145/143457.143468

E. Duflo, Lutter contre la pauvreté : Le développement humain, 2010.

E. Duval, J. Klerk, K. Verbert, T. Nagel, S. Govaerts et al., Learning dashboards & learnscapes, Educational Interfaces, Software, and Technology, pp.1-5, 2012.

D. V. Eastmond, Adult distance study through computer conferencing, Distance Education, vol.16, issue.2, pp.128-152, 1994.
DOI : 10.1080/0158791840050208

I. Elgort, A. G. Smith, and J. Toland, Is wiki an effective platform for group course work?, Australasian Journal of Educational Technology, vol.24, issue.2, pp.195-210, 2008.
DOI : 10.14742/ajet.1222

M. E. Engstrom and D. Jewett, Collaborative learning the wiki way, TechTrends, vol.36, issue.1, pp.12-15, 2005.
DOI : 10.1007/BF02763725

G. Erkens and J. Janssen, Automatic coding of dialogue acts in collaboration protocols, International Journal of Computer-Supported Collaborative Learning, vol.46, issue.1, pp.447-470, 2008.
DOI : 10.1007/s11412-008-9052-6

R. Faerber, Groupements, processus pédagogiques et quelques contraintes liés à un environnement virtuel, Environnements informatiques pour l'apprentissage humain, pp.199-2010, 2003.

S. Few, Data Visualization for Human Perception The Encyclopedia of Human-Computer Interaction. Aarhus : The Interaction Design Foundation, 2013.

A. Feyfant, Les effets des pratiques pédagogiques sur les apprentissages. Dossier d'actualité Veille et Analyses, 2011.

L. S. Fuchs, D. Fuchs, S. A. Kazdan, K. Karns, M. B. Calhoon et al., Effects of Workgroup Structure and Size on Student Productivity during Collaborative Work on Complex Tasks, Effects of Workgroup Structure and Size on Student Productivity during Collaborative Work on Complex Tasks, pp.183-212, 2000.
DOI : 10.1086/499639

R. Gafni and N. Geri, Time Management : Procrastination Tendency in Individual and Collaborative Tasks, Interdisciplinary Journal of Information, Knowledge, and Management, vol.5, pp.115-125, 2010.

P. Gahide, Analyse de l'effet de la taille d'un groupe lors d'une tâche collaborative, mémoire de fin d'études en sciences de l'éducation, 2010.

C. Gauthier and M. Tardif, La pédagogie : Théories et pratiques de l'Antiquité à nos jours, 2005.

S. George, Forum contextuel structuré : une étude pour le téléenseignement Actes de la 15e conférence francophone sur l'interaction Homme-Machine, pp.404-111, 2003.

F. Gérard, L'évaluation de l'efficacité d'une formation, pp.13-33, 2000.

M. A. Gerosa, Analysis and Design of Awareness Elements in Collaborative Digital Environments: A Case Study in the AulaNet Learning Environment, Journal of Interactive Learning Research, vol.14, issue.3, pp.315-332, 2003.

J. J. Gibson, The Ecological Approach to Visual Perception, 1997.

M. Gilly, J. Roux, and A. Trognon, Interactions sociales et changements cognitifs : fondements pour une analyse séquentielle, Apprendre dans l'interaction. Analyse des médiations sémiotiques, pp.9-39, 1999.

B. Godwin-jones, Emerging technologies": Blogs and Wikis: Environments for On-line Collaboration, Language Learning & Technology, vol.7, issue.2, pp.12-16, 2003.

P. Gounon, P. Leroux, and X. Dubourg, Proposition d'un modèle de tutorat pour la conceptionde dispositifs d'accompagnement en formation en ligne, pp.14-33, 2004.
DOI : 10.18162/ritpu.2004.53

URL : http://doi.org/10.18162/ritpu.2004.53

A. F. Grasha, Teaching with Style: A Practical Guide to Enhancing Learning by Understanding Teaching and Learning Styles, 1996.

C. Gunawerdena, C. Lowe, and T. Anderson, Analysis of A Global Online Debate and The Development of an Interaction Analysis Model for Examining Social Construction of Knowledge in Computer Conferencing, Journal of Educational Computing Research, vol.18, issue.1, pp.395-429, 1997.
DOI : 10.2190/7MQV-X9UJ-C7Q3-NRAG

C. Gutwin and S. Greenberg, A Descriptive Framework of Workspace Awareness for Real-Time Groupware, Computer Supported Cooperative Work (CSCW), vol.34, issue.2, pp.411-446, 2002.
DOI : 10.1023/A:1021271517844

N. Har, C. J. Bonk, and C. Angeli, Content analysis of online discussion in an applied educational psychology, Instructional Science, vol.28, issue.2, pp.115-152, 2000.
DOI : 10.1023/A:1003764722829

J. Hattie and H. Timperley, The Power of Feedback, Review of Educational Research, vol.77, issue.1, pp.81-112, 2007.
DOI : 10.3102/003465430298487

J. Hattie, Visible Learning: A Synthesis of Over 800 Meta-Analyses Relating to Achievement, 2009.

F. Henri and K. Lundgren-cayrol, Apprentissage Collaboratif ? Distance : Pour Comprendre et, 2001.

F. Henri, C. Compte, and B. Charlier, La scénarisation pédagogique dans tous ses débats. Revue internationale des technologies en pédagogie universitaire, pp.14-24, 2007.

F. W. Hesse, Being told to do something or just being aware of something? An alternative approach to scripting in CSCL, Scripting Computer-Supported Collaborative Learning, pp.91-98, 2007.

J. Hewitt, HOW HABITUAL ONLINE PRACTICES AFFECT THE DEVELOPMENT OF ASYNCHRONOUS DISCUSSION THREADS, Journal of Educational Computing Research, vol.28, issue.1, pp.31-45, 2003.
DOI : 10.2190/PMG8-A05J-CUH1-DK14

V. Hinze-hoare, The Review and Analysis of Human Computer Interaction Principles, 2001.

B. Huynh-kim-bang and É. Bruillard, Vers une nouvelle interface de lecture pour des forums de discussion dédiés à des élaborations collectives, 2005.

A. Jaillet, Peut-on repérer les effets de l'apprentissage collaboratif à distance"? Distances et savoirs, pp.49-66, 2005.

C. Y. Jang, C. Steinfield, and B. Pfaff, Virtual team awareness and groupware support: an evaluation of the TeamSCOPE system, International Journal of Human-Computer Studies, vol.56, issue.1, pp.109-126, 2002.
DOI : 10.1006/ijhc.2001.0517

J. Janssen, G. Erkens, G. Kanselaar, and J. Jaspers, Visualization of participation: Does it contribute to successful computer-supported collaborative learning?, Computers & Education, vol.49, issue.4, 2007.
DOI : 10.1016/j.compedu.2006.01.004

J. Janssen, G. Erkens, P. A. Kirschner, and G. Kanselaar, Multilevel Analysis in CSCL Research, Analyzing Interactions in CSCL (pp. 187?205), pp.10-1007, 2011.
DOI : 10.1007/978-1-4419-7710-6_9

Y. Jelmam, Travail collaboratif et interactions dans les forums de discussion fermés. Cas d'élèves ingénieurs tunisiens. Questions Vives : Recherches en éducation, pp.89-105, 2010.

P. Jermann, Computer Support for Interaction Regulation in Collaborative Problem-Solving, Thèse de doctorat en sciences psychologiques, 2004.

P. Jermann, A. Soller, and A. Lesgold, Computer Software Support for CSCL, What We Know About CSCL, pp.141-166, 2004.
DOI : 10.1007/1-4020-7921-4_6

P. Jermann and P. Dillenbourg, Group mirrors to support interaction regulation in collaborative problem solving, Computers & Education, vol.51, issue.1, pp.279-296, 2008.
DOI : 10.1016/j.compedu.2007.05.012

D. W. Johnson and R. T. Johnson, An Educational Psychology Success Story: Social Interdependence Theory and Cooperative Learning, Educational Researcher, vol.38, issue.5, pp.365-379, 2009.
DOI : 10.3102/0013189X09339057

R. Katz, Empowerment and Synergy, Prevention in Human Services, vol.3, issue.2-3, pp.201-226, 1984.
DOI : 10.1300/J293v03n02_10

P. A. Kirschner, R. L. Martens, and J. Strijbos, CSCL in Higher Education?, What we know about CSCL and implementing it in higher education, pp.3-30, 2004.
DOI : 10.1007/1-4020-7921-4_1

O. Klein, C. Marchal, and N. Van-der-linden, L'analyse de médiation en psychologie sociale expérimentale : une introduction non technique, pp.53-62, 2008.

I. Kollar, F. Fischer, and F. W. Hesse, Collaboration Scripts ??? A Conceptual Analysis, Educational Psychology Review, vol.17, issue.1, pp.159-185, 2006.
DOI : 10.1007/s10648-006-9007-2

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00190642

J. Korczak, Le Droit de l'enfant au respect, 1979.

R. E. Kraut, R. Fish, R. Root, and B. Chalfonte, Informal communication in organizations : Form, function, and technology, Human reactions to technology : Claremont symposium on applied social psychology, pp.145-199, 1990.

T. Laferrière, Apprendre ensemble : choisir nos mots pour discourir sur des pratiques émergentes Apprendre avec des pairs et des TIC : Quels environnements pour quels impacts ? Sainte-Foy : Presses de l, 2003.

J. Laflaquière and Y. Prié, Des traces modélisées, un nouveau support pédagogique, Actes de la 4ème conférence scientifique de Lornet, pp.1-10, 2007.

L. Lafont and P. Ensergueix, La question de la formation d'??l??ves tuteurs??: consid??rations g??n??rales, application au cas des habilet??s motrices, Carrefours de l'??ducation, vol.27, issue.1, pp.37-52, 2009.
DOI : 10.3917/cdle.027.0037

J. Lave and E. Wenger, Situated learning : Legitimate Peripheral Participation, 1991.
DOI : 10.1017/CBO9780511815355

N. Law, J. Yuen, W. O. Wong, and J. Leng, Understanding Learners??? Knowledge Building Trajectory Through Visualizations of Multiple Automated Analyses, Analyzing Interactions in CSCL, pp.47-82, 2011.
DOI : 10.1007/978-1-4419-7710-6_3

B. Lebelle, Construire un tableau de bord pertinent sous Excel : théorie, méthodologie et mise en oeuvre, 2011.

M. Lebrun, Théories et méthodes pédagogiques pour enseigner et apprendre : Quelle place pour les TIC dans l'éducation ? Bruxelles, 2007.
DOI : 10.3917/dbu.lebru.2007.02

D. Leclercq, Pour une Pédagogie Universitaire de Qualité, 1998.

D. Leclercq and M. Poumay, Comment savoir ce que l'on sait ? : Psychologie éducationnelle de l'adolescent et du jeune adulte, 2007.

P. Leinonen, S. Järvelä, and P. Häkkinen, Conceptualizing the Awareness of Collaboration: A Qualitative Study of a Global Virtual Team, Computer Supported Cooperative Work (CSCW), vol.1, issue.1, pp.301-322, 2005.
DOI : 10.1007/s10606-005-9002-z

A. Léon, Manuel de psychopédagogie expérimentale, 1977.

G. Leshed, Automated language-based feedback for teamwork behaviors, Thèse de doctorat en sciences de l'information, 2009.

J. Leyens and V. Yzerbyt, Psychologie sociale, 2005.

R. Lombard and B. Biglan, Implications of Role Play and Team Teaching as Strategies for Information Technology Pedagogy, Information Systems Éducation Journal, vol.7, issue.20, pp.1-20, 2009.

M. Loiseau, D. Dupré, and P. Dessus, Pensum, un système d'aide à la compréhension de cours à distance, M. Bétrancourt C. Depover V. Luengo B, 2011.

J. Lonchamp, Un cadre conceptuel et logiciel pour la construction d'environnements d'apprentissage collaboratifs, Sciences et Technologies de l´Information et de la Communication pour l´Éducation et la Formation, pp.1-20, 2007.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/inria-00291828

K. Lund, What we know about CSCL and implementing it in higher education, pp.167-198, 2004.

B. Mak and D. Coniam, Using wikis to enhance and develop writing skills among secondary school students in Hong Kong, System, vol.36, issue.3, pp.437-455, 2008.
DOI : 10.1016/j.system.2008.02.004

F. Mangenot, Forums et formation à distance : une étude de cas. Éducation permanente, pp.109-119, 2002.

F. Mangenot, Tasks and cooperation within two university level open and distance learning environments, Alsic. Apprentissage des Langues et Systèmes d'Information et de Communication, pp.109-125, 2003.
DOI : 10.4000/alsic.2167

M. Marcoccia, L'analyse conversationnelle des forums de discussion : questionnements méthodologiques, Les Carnets du Cediscor, vol.8, pp.23-37, 2004.

R. Martinez, J. Kay, J. R. Wallace, and K. Yacef, Modelling Symmetry of Activity as an Indicator of Collocated Group Collaboration, 2011.
DOI : 10.1007/s00779-009-0241-8

M. May, Using tracking data as reflexive tools to support tutors and learners in distance learning situations : an application to computer-mediated communications, Thèse de doctorat en sciences informatiques, Institut national des sciences appliquées de Lyon, 2010.

R. Mayer, Apprentissage et technologie, Comment apprend-on!? La recherche au service de la pratique, pp.191-211, 2010.

C. Michel, S. George, and E. Garrot, Activit??s collectives et instrumentation. Etude de pratiques dans l'enseignement sup??rieur, Distances et savoirs, vol.5, issue.4, pp.527-546, 2007.
DOI : 10.3166/ds.5.527-546

N. Michinov, C. Primois, and M. Gravey, Scénarisation et accompagnement d'une action de formation collaborative à distance : Une Dynamique d'un groupe en ligne illustration de la méthode Cl@p, ISDM, vol.10, pp.1-16, 2003.

N. Michinov and C. Primois, Improving productivity and creativity in online groups through social comparison process: New evidence for asynchronous electronic brainstorming, Computers in Human Behavior, vol.21, issue.1, pp.11-28, 2005.
DOI : 10.1016/j.chb.2004.02.004

T. Mochizuki, K. Hiroshi, Y. Kazaru, N. Tomoko, N. Toshihisa et al., Promotion of self-assessment for learners in online discussion using the visualization software, Proceedings of the 2005 conference on Computer support for collaborative learning : learning 2005: the next 10 years! : International Society of the Learning Sciences, pp.440-449, 2005.

. P. Moeglin, L'industrialisation de la formation : état de la question, 1998.

J. Mondoux, P. Auderset, and P. Dillenbourg, Abstraction and transfer in collaborative learning, Proceedings of the 6th international conference on Learning sciences Santa Monica : International Society of the Learning Sciences, pp.358-363, 2004.

M. G. Moore, Editorial: Is teaching like Flying? A total systems view of distance education, American Journal of Distance Education, vol.7, issue.1, pp.1-10, 1993.
DOI : 10.1080/08923649309526806

G. Mugny, D. Oberlé, and J. Beauvois, Relations humaines, groupes et influence sociale, 1995.

M. Musial, F. Pradere, and A. Tricot, Comment concevoir un enseignement!?, 2012.

D. L. Neumann and M. Hood, The effects of using a wiki on student engagement and learning of report writing skills in a university statistics course, Australasian Journal of Educational Technology, vol.25, issue.3, pp.382-398, 2009.
DOI : 10.14742/ajet.1141

O. Donnell, A. M. Dansereau, and D. F. , Scripted cooperation in student dyads: A method for analyzing and enhancing academic learning and performance. In Interaction in cooperative groups : The theoretical anatomy of group learning, pp.120-141, 1995.

G. Paichelier, Psychologie des influences sociales : contraindre, convaincre, persuader, 1985.

G. Paquette, L'ingénierie pédagogique pour construire l'apprentissage en réseau. Sainte-Foix, 2002.

S. G. Paris and J. C. Turner, Situated motivation, Student motivation, cognition, and learning: Essays in honor of Wilbert J. McKeachie, pp.213-237, 1994.

C. Pavitt, Small group communication : a theoretical approach, 1998.

R. Pea, Practices of distributed intelligence and designs for education, Distributed Cognitions : Psychological and Educational Considerations, pp.47-87, 1996.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00190571

D. Peraya, M??diation et m??diatisation: Le campus virtuel, Herm??s, vol.25, issue.25, pp.153-167, 1999.
DOI : 10.4267/2042/14983

D. N. Perkins, L'individu-plus. Une vision distribu??e de la pens??e et de l'apprentissage, Revue fran??aise de p??dagogie, vol.111, issue.1, pp.57-71, 1995.
DOI : 10.3406/rfp.1995.1232

J. Pernin and A. Lejeune, Dispositifs d'apprentissage instrumentes par les technologies : vers une ingénierie centrée sur les scénarios In Actes du colloque TICE Compiègne, pp.407-414, 2004.

A. Perret-clermont, La construction de l'intelligence dans l'interaction sociale, 1996.

J. Piaget, Biologie et connaissance, 1992.

L. P. Poirier-proulx, La résolution de problèmes en enseignement : cadre référentiel et outils de formation, 1999.

J. Pourtois and H. Desmet, Epistémologie et instrumentation en sciences humaines, 2007.

F. Pozzi, S. Manca, D. Persico, and L. Sarti, A general framework for tracking and analysing learning processes in computer???supported collaborative learning environments, Innovations in Éducation and Teaching International, pp.169-179, 1080.
DOI : 10.1207/s15327809jls0303_3

J. J. Quintin and C. Depover, Design pédagogique d' un environnement de formation à distance : éléments méthodologiques, pp.31-45, 2003.

J. Quintin, Effet des modalités de tutorat et de scénarisation dans un dispositif de formation à distance. Mémoire de DEA en Sciences de l'éducation, 2005.

J. Quintin, C. Depover, and C. Degache, Le rôle du scénario pédagogique dans l'analyse d'une formation à distance Analyse d'un scénario pédagogique à partir d'éléments de caractérisation définis, Le cas de la formation Galanet, 2005.

J. Quintin, Accompagnement tutoral d'une formation collective via internet ; analyse des effets de cinq modalités d'intervention tutorale sur l'apprentissage en groupe restreint, Thèse de doctorat en Sciences de l'éducation, 2008.

J. Quintin and M. Masperi, Reliance, liance et alliance??: op??rationnalit?? des concepts dans l'analyse du climat socio-relationnel de groupes restreints d'apprentissage en ligne, Alsic, vol.13, issue.Vol. 13, 2010.
DOI : 10.4000/alsic.1702

J. Quintin, L'efficacité des modalités d'intervention tutorale et leurs effets sur le climat socio-relationnel des groupes restreints, Le tutorat en formation à distance, pp.61-86, 2011.

P. Rabardel, Les hommes et les technologies Une approche cognitive des instruments contemporains, 1995.

M. Raman, T. Ryan, and L. Olfman, Designing Knowledge Management Systems for Teaching and Learning with Wiki Technology, Journal of Information Systems Éducation, vol.16, issue.3, pp.311-321, 2005.

A. Raynal and . F. Rieunier, Pédagogie, dictionnaire des concepts clés, 2009.

Y. Reuter, Dictionnaire des concepts fondamentaux des didactiques, 2007.
DOI : 10.3917/dbu.reute.2013.01

P. Reyes and P. Tchounikine, Redefining the Turn-Taking Notion in Mediated Communication of Virtual Learning Communities, 2005.
DOI : 10.1007/978-3-540-30139-4_28

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01434487

M. Riel and L. Polin, Online Learning Communities, Designing for virtual communities in the service of learning, pp.16-50, 2004.
DOI : 10.1017/CBO9780511805080.006

B. Rienties, D. Tempelaar, P. Van-den-bossche, W. Gijselaers, and M. Segers, The role of academic motivation in Computer-Supported Collaborative Learning, Computers in Human Behavior, vol.25, issue.6, pp.25-1195, 2009.
DOI : 10.1016/j.chb.2009.05.012

J. Rodet, Propositions pour l'ingénierie tutorale, 2010.

M. Romero, A. Tricot, and C. Mariné, Effects of a context awareness tool on students' cognition of their team-mates learning time in a distance learning project activity, Proceedings of the 9th international conference on Computer supported collaborative learning, CSCL'09, 2009.
DOI : 10.3115/1600053.1600145

J. Roschelle and S. D. Teasley, The Construction of Shared Knowledge in Collaborative Problem Solving, Computer Supported Collaborative Learning, pp.69-97, 1995.
DOI : 10.1007/978-3-642-85098-1_5

J. Rouet and A. Tricot, Recherche d'informations dans les systèmes hypertextes : des représentations de la tâche à un modèle de l'activité cognitive, Sciences et Techniques Educatives, vol.2, issue.3, pp.307-332, 1995.

N. Saab, Team regulation, regulation of social activities or co-regulation: Different labels for effective regulation of learning in CSCL, Metacognition and Learning, pp.1-6, 2012.
DOI : 10.1007/s11409-011-9085-5

C. Salavastru, Logique, argumentation, interprétation. Paris : Editions L'Harmattan, 2008.

M. Sangin, Peer Knowledge Modeling in Computer Supported Collaborative Learning, Thèse de doctorat en sciences informatiques, 2009.

M. Scardamalia, Knowledge building environments: Extending the limits of the possible in education and knowledge work, Encyclopedia of distributed learning, pp.269-272, 2003.

T. Schellens, Studying in a blended learning environment: Researching congruency between learning environment and student characteristics and the impact of CSCL on knowledge construction, Thèse de doctorat en sciences pédagogiques, 2002.

T. Schellens, H. Van-keer, and M. Valcke, The Impact of Role Assignment on Knowledge Construction in Asynchronous Discussion Groups: A Multilevel Analysis, Small Group Research, vol.36, issue.6, pp.704-745, 2005.
DOI : 10.1177/1046496405281771

T. Schellens and M. Valcke, Fostering knowledge construction in university students through asynchronous discussion groups, Computers & Education, vol.46, issue.4, pp.349-370, 2006.
DOI : 10.1016/j.compedu.2004.07.010

T. Schellens, H. V. Keer, B. D. Wever, and M. Valcke, Scripting by assigning roles: Does it improve knowledge construction in asynchronous discussion groups?, International Journal of Computer-Supported Collaborative Learning, vol.6, issue.2, pp.225-246, 2007.
DOI : 10.1007/s11412-007-9016-2

D. Schiffrin, Discourse Markers, 1988.
DOI : 10.1017/CBO9780511611841

H. Shachar, Who gains what from cooperative learning": an overview of eight studies Cooperative Learning: The Social and Intellectual Outcomes of Learning in Groups, 2003.

P. D. Shen, T. Lee, and C. Tsai, Applying Web-enabled problem-based learning and self-regulated learning to enhance computing skills of Taiwan's vocational students : A quasi-experimental study of a short-term module, Electronic Journal of e-Learning, vol.5, issue.2, pp.147-56, 2007.

J. Short, E. Williams, and B. Christie, Social Psychology of Telecommunications, 1976.

G. Siemens and P. Long, Penetrating the Fog: Analytics in Learning and Education, EDUCAUSE, vol.46, issue.5, pp.30-32, 2011.

R. Slavin, A Model of Effective Instruction. The Educational Forum, pp.166-176, 1995.

R. Slavin, L'apprentissage coopératif : pourquoi ça marche, Comment apprend-on!? La recherche au service de la pratique, pp.171-188, 2010.

B. Slof, G. Erkens, P. Kirschner, J. Jaspers, and J. Janssen, Guiding students??? online complex learning-task behavior through representational scripting, Computers in Human Behavior, vol.26, issue.5, pp.927-939, 2010.
DOI : 10.1016/j.chb.2010.02.007

URL : http://dspace.ou.nl/bitstream/1820/2426/4/Guiding%20Students%27%20Online%20Complex%20Learning-task%20Behavior%20through%20Representational%20Scripting.pdf

J. Stafford and P. Bodson, L'analyse multivariée avec SPSS. Sainte-Foy : Presses de l, 2006.

G. Stahl, T. Koschmann, and D. Suthers, Computer-supported collaborative learning: An historical perspective Cambridge, Cambridge handbook of the learning sciences, pp.409-426, 2006.

W. Strijbos, Computer Support for Interaction Regulation in Collaborative Problem-Solving, Thèse de doctorat en Sciences de l'éduction, 2004.

J. Strijbos and M. F. De-laat, Developing the role concept for computer-supported collaborative learning: An explorative synthesis, Computers in Human Behavior, vol.26, issue.4, pp.495-505, 2010.
DOI : 10.1016/j.chb.2009.08.014

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00703894

J. Sweller, Cognitive load theory, learning difficulty, and instructional design. Learning and Instruction, pp.295-312, 1994.

I. Tapiero, Situation Models And Levels of Coherence: Toward a Definition of Comprehension, 2007.

J. Tardif, Pour un enseignement stratégique : L'apport de la psychologie cognitive, Montréal : Editions Logiques, 1998.

P. Tchounikine, Pour une ingénierie des Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain. Revue I3 information-interaction-intelligence, 2002.

S. Timmers, M. Valcke, K. De-mil, and W. Baeyens, The impact of computer supported collaborative learning on internship outcomes of pharmacy students, Interactive Learning Environments, vol.23, issue.2, pp.131-141, 2008.
DOI : 10.1007/s11251-004-2322-4

Y. Tourneur, Effets des objectifs dans l'apprentissage. Bruxelles : Ministère de l'éducation nationale -Direction générale de l'organisation des études, 1975.

A. Tricot, F. Plégat-soutjis, J. Camps, A. Amiel, G. Lutz et al., Utilité, utilisabilité, acceptabilité : interpréter les relations entre trois dimensions de l'évaluation des EIAH, Environnements informatiques pour l'apprentissage humain, pp.391-402, 2003.

E. Tufte, The Visual Display of Quantitative Information, 2001.

E. Uyttebrouck, Le flexibilite temporelle dans une formation continuée a distance. Revue de l'Éducation à Distance, pp.16-34, 2004.

E. Uyttebrouck, G. Temperman, G. Fonteyne, J. Cambier, F. D-'hautcourt et al., Usages et perceptions des forums dans des contextes universitaires diversifi??s, Interagir et apprendre en ligne, 2011.
DOI : 10.4000/books.ugaeditions.1193

C. Van-boxtel, J. Van-der-linden, and G. Kanselaar, Collaborative learning tasks and the elaboration of conceptual knowledge. Learning and Instruction, pp.311-330, 2000.

W. Van-der-aalst and K. Van-hee, Workflow Management : Models, Methods, and Systems, 2002.

J. Van-der-maren, Méthodes de recherche pour l'éducation, 1997.

M. Valcke, Onderwijskunde als ontwerwetenschap, 2007.

A. L. Veerman, J. E. Andriessen, and G. Kanselaar, Collaborative argumentation in academic education, Instructional Science, vol.30, issue.3, pp.155-186, 2002.
DOI : 10.1023/A:1015100631027

J. Velkovska and V. Beaudouin, Constitution d'un espace de communication sur Internet, Réseaux, vol.17, issue.7, pp.121-177, 1999.

R. Viau, La motivation en contexte scolaire, 2005.

F. B. Viégas, M. Wattenberg, and K. Dave, visualizations, Proceedings of the 2004 conference on Human factors in computing systems , CHI '04, pp.575-582, 2004.
DOI : 10.1145/985692.985765

M. Walckiers and T. De-praetere, L'apprentissage collaboratif en ligne, huit avantages qui en font un must, Distances et savoirs, 2004.
DOI : 10.3166/ds.2.53-75

H. Wang, C. Lu, J. Yang, H. Hu, G. Chiou et al., An empirical exploration of using wiki in an English as a second language course, Proceedings of the Fifth IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies, pp.155-157, 2005.

. Taiwan, doi : 10.1109/ICALT, p.51, 2005.

N. M. Webb, Task-Related Verbal Interaction and Mathematics Learning in Small Groups, Journal for Research in Mathematics Education, vol.22, issue.5, pp.366-89, 1991.
DOI : 10.2307/749186

A. Weinberger, B. Ertl, F. Fischer, and H. Mandl, Epistemic and social scripts in computer?supported collaborative learning, Instructional Science, vol.18, issue.2, pp.1-30, 2005.
DOI : 10.1007/s11251-004-2322-4

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00190644

E. Wenger, Communities of Practice: Learning, Meaning, and Identity, 1999.
DOI : 10.1017/CBO9780511803932

S. Wichadee, Using Wikis To Develop Summary Writing Abilities Of Students In An EFL Class, Journal of College Teaching & Learning (TLC), vol.7, issue.12, pp.5-10, 2010.
DOI : 10.19030/tlc.v7i12.951

D. Wiley, A proposed measure of discussion activity in threaded discussion spaces. En ligne http, 2002.

A. F. Wise, F. Marbouti, Y. Hsiao, and S. Hausknecht, A Survey of Factors Contributing to Learners' ???Listening??? Behaviors in Asynchronous Online Discussions, Journal of Educational Computing Research, vol.60, issue.1, pp.461-480, 2012.
DOI : 10.1037/0033-295X.95.2.256

I. Zigurs and K. Kozar, An exploratory study of roles in computersupported groups, MIS Quarterly, vol.4, issue.1, pp.277-297, 1994.

J. Zumbach, A. Hillers, and P. Reimann, Supporting Distributed Problem-Based Learning, Online Collaborative Learning : Theory and Practice, pp.86-102, 2003.
DOI : 10.4018/978-1-59140-174-2.ch004