B. N. Glatron-s, Du paysage urbain dans les politiques nationales d'urbanisme et d'environnement", L'Espace Géographique, pp.75-90, 2005.

B. M. Salvati-n and . Orsini-n, Multilevel model for analizing people's daily movement behavior, Journal of geographical system, vol.8, pp.97-108, 2006.

B. R. Ferras-r and T. H. , Les mots de la géographie : dictionnaire critique, 1993.

C. C. Roche-s, Vers une typologie des représentations spatiales", L'Espace géographique, pp.1-12, 2001.

C. E. Russo-f and V. F. Vitetta-a, A model of route perception in urban road networks, Transportation Research ? B, vol.36, pp.7-577, 2002.

C. C. and C. Z. Daniilidis-k, Usagers et représentations cognitives de la ville Exemples à Strasbourg" in L'espace géographique des villes, pour une synergie multistrates (coor, par Reymond H., Cauvin C. et Kleinschmager R, pp.300-346, 1998.

C. R. Kockelman-k, Travel demand and the 3Ds: density, diversity, and design, Transportation Research Part D, vol.3, pp.199-219, 1997.

C. K. Handy-s, Qualitative methods in travel behaviour research, Transport survey quality and innovation (ed. By Stopher P. and Jones P.), pp.283-302, 2001.

. Conseil-de-l-'europe, Convention européenne du paysage, consultable sur le site suivant : http://www.coe.int, Les activités cognitives. Raisonnement, décision et résolution de problèmes, 2000.

C. K. Miessen-m, Spaces of uncertainty, 2002.

D. J. Langlois-p, Anamorphosis mapping, Cybergeo, vol.49, pp.1-16, 1998.
DOI : 10.4000/cybergeo.129

D. J. Duxbury-e, Axial maps and visibility analysis, Proceedings of the 3rd International Space Syntax Symposium, 2001.

D. M. Vidakovic-v, Travel time ration :the key factor of spatial reach, Transportation, vol.27, pp.179-199, 2000.

D. Meo and G. , Que voulons-nous dire quand nous parlons d'espace ?, Logiques de l'espace, pp.37-48, 2000.

D. Meo, G. , and P. J. , Territoire vécu et contradictions sociales : le cas de la vallée d'Aspe (Pyrénées occidentales), Les territoires du quotidien (éd. par Di Méo G.), l'Harmattan, pp.51-86, 1996.

D. Pellecuer-c, La programmation urbaine", in L'aménageur urbain face à la crise de la ville (Club des maîtres d'ouvrage d'opérations complexes), pp.121-137, 1996.

D. J. Caplain-p, Transformations urbaines. Points de vue de directions départementales de l'équipement", in Qui fait la ville aujourd'hui ? Intervention de la puissance publique dans les processus de production urbaine, pp.221-224, 1997.

F. J. Genre-grandpierre and H. H. Flitti-m, Structures urbaines, offres de transport et comportement de mobilité, Rapport de recherche ACI Ville, 2002.

F. L. Pivo-g, Impacts of mixed use and density on utilization of three modes of travel : single occupant vehicle, transit, and walking, Transportation research record, vol.1466, pp.44-52, 1994.

F. P. , M. A. Bruch-h, and J. D. Tannier-c, Simulating settlement pattern dynamics by modelling subjective attractivity evaluation of agents, 37th meeting on Western Regional Science Association, 1998.

G. Y. Ademe and D. , Mobilité, diversité, inégalité, Actes du colloque Se déplacer au quotidien dans trente ans : éléments pour un débat, pp.35-40, 1995.

G. M. Faure-a, La recherche et la formation dans le domaine des déplacements non motorisés, 1996.

G. J. Hole-a, Tests for the consistency of three-level nested logit models with utility maximization, Economics Letters, vol.85, issue.3, pp.133-137, 2004.

G. C. , C. D. Lange-e, . Nagel-k, and . Schmid-w, A pedestrian simulation for very large scale applications, Multi-Agenten-Systeme in der Geographie (Klagenfurter Geographische Schriften), pp.167-188, 2003.

G. P. Richardson-a, Gasoline consumption and cities: a reply, Journal of the American Planning Association, vol.55, issue.3, pp.342-346, 1989.

G. M. Nageleisen-s, Quantifier le paysage au long d'un itinéraire à partir d'un échantillonnage photographique au sol, Cybergéo, 2003.

G. O. Cohen-m and R. M. , Les déplacements des franciliens en 1997-1998 : enquête globale de transport, Direction Régionale de l, 2001.

H. P. Chorley-r, Network analysis in geography, 1969.

H. M. , O. , S. D. Thurstain-goodwin-m, and . Schelhorn-t, So go downtown : simulating pedestrian movement in town centres, Environment and planning B : Planning and design, pp.343-359, 2001.

H. S. Cao-x and . Mokhtarian-p, Correlation or causality between the built environment and travel behaviour ? Evidence from Northern California, Transportation research. Part D, vol.10, pp.427-444, 2005.

H. K. and W. R. Hoff-g, Attitudes and behavior of drivers regarding route diversion, Highway Research Record, vol.363, pp.18-26, 1971.

H. De and L. X. , Les singularités paysagères de l'urbain", Les Cahiers de la Méditerranée, dossier « paysages urbains, pp.1-11, 1999.

J. F. Theriault-m, . Villeneuve-p, and . Begin-f, Une procédure multicritère pour évaluer l'accessibilité aux lieux d'activité, Revue internationale de géomatique, pp.69-104, 2001.

J. A. , C. J. Mattei, and M. , La marche dans les déplacements quotidiens des citadins, pp.87-95, 2003.

K. D. Tversky-a, Choices, values and frames, 2000.

K. J. Hine-j and . Wigan-m, Agent-based modelling of pedestrian movements : the questions that need to be asked and answered, Environment and planning B : Planning and design, pp.327-341, 2001.

K. R. Netzer-o and . Srinivasan-v, Alternative models for capturing the compromise effects, Journal of marketing research, vol.41, pp.237-257, 2004.

K. F. Sethi-v, Closed-form discrete-choice models, Handbook of Transport Modelling, pp.211-227, 2000.

L. A. Ademe and D. , Organisation de l'espace urbain : un scénario et des alternatives, Actes du colloque Se déplacer au quotidien dans trente ans : éléments pour un débat, pp.77-83, 1995.

L. I. Santi-g and T. O. Et, La notion de proximités urbaines : quels apports ?, La ville ou la proximité organisée (dir. par Huriot J. M.), Economica, pp.199-209, 1998.

L. T. , B. R. Demopoulos-b, E. N. , F. A. Laidlaw-d, and F. K. Maddox-h, Pedestrian and bicycle planning. A guide to best practices, Victoria Transport Policy Institute, 2003.

L. J. Mangin and . Panerai-p, La gestion urbaine : de nouveaux défis pour les aménageurs ?", in e à la crise de la ville ns complexes), Ed. (Club des maîtres d'ouvrage d'opératio, 1996.

D. Mcfadden, Disaggregate Behavioural Travel Demand's RUM Side, Travel behaviour research, the leading edge (dir. Hensher D. A.), pp.17-63, 2000.
DOI : 10.1016/B978-008043924-2/50001-8

D. Mcfadden, Rationality for Economists?, Journal of Risk and Uncertainty, pp.73-105, 1996.
DOI : 10.1007/978-94-017-1406-8_4

D. Mcfadden, Econometric analysis of qualitative response models, Handbook of econometrics, pp.1395-1457, 1984.

N. J. Raman-b, Capturing impressions of pedestrian landscapes used for healing purposes with decision tree learning, Landscape and Urban Planning, vol.73, pp.155-166, 2005.

N. P. Kenworthy-j, Gasoline consumption and cities: a comparison of US cities with a global survey, Journal of the American Planning Association, vol.55, pp.24-37, 1989.

N. S. , P. S. Et, and G. M. , Implicit enumeration of hyperpaths in a logit model for transit networks, Transportation Science, vol.32, issue.1, pp.54-64, 1998.

N. J. Pochet-p and P. H. , Mobilité urbaine et développement durable : quels outils de mesure pour quels enjeux ?, pp.53-76, 2002.

O. J. Ademe and D. , Trois futurs pour la mobilité et pour la ville, Actes du colloque Se déplacer au quotidien dans trente ans : éléments pour un débat, pp.41-50, 1995.

O. L. Olaussen-e, PROMPT. New means to promote pedestrian traffic in cities. Pedestrian comfort synthesis report, PROMPT National reports Norway, 2004.

O. L. and R. E. Stene-t, PROMPT. New means to promote pedestrian traffic in cities. Safety and accessibility, PROMPT National reports Norway, 2002.

. Parsons-brinkerhoff-quade and I. Douglas, The Pedestrian Environment, LUTRAQ Project, 1000 Friends of Oregon, 1993.

P. D. Saint-julien, L'analyse spatiale, localisations dans l'espace, 1997.

R. H. and C. C. Kleinschmager-r, L'espace géographique des villes : pour une synergie multistrates, 1998.

R. G. Beroutchachvili-n, Géosystèmes et paysages : bilan et méthodes, 1991.

S. R. Axhausen-k, Habitual travel behaviour: Evidence from a six-week travel diary, Transportation, vol.30, pp.13-36, 2003.

T. A. Simonson-i, Context-dependent preferences, Management Science, pp.1179-1189, 1993.

V. A. Hess-p, . C. Snyder-m, and . Stanilov-k, Effects of site design on pedestrian travel in mixed-use, medium-density environments, 1997.

V. Der and M. D. , Mobilité douce : nostalgie passéiste ou perspective d'avenir ?, Presses polytechniques et universitaires romandes, pp.209-224, 2004.

V. P. Bekhor-s, The link-nested logit model of route choice : overcoming the route overlapping problem, Transportation research record, vol.1645, pp.133-142, 1998.

W. H. , C. J. Morrison-a, . Alsop-r, and . Evans-a, Pedestrian activity and accident risk, Rapport pour la AA Foundation for Road Safety Research, 1994.

Z. J. , T. H. Borgers-a, and W. D. , Modeling traveler choice behavior using the concepts of relative utility and relative interest, Transportation Research Part B, vol.38, issue.3, pp.215-234, 2004.