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Ouvrages Année : 2006

The cognitive artifacts of designing

Résumé

The Cognitive Artifacts of Designing presents a new perspective in cognitive design research: design is most appropriately characterized as the construction of representations (internal and external). This viewpoint constitutes an alternative to today's main theoretical approaches, i.e. the classical cognitive-psychology viewpoint (represented by Simon's symbolic information processing model) and the situativity standpoint (which, in design studies, generally takes the form of Schön's reflective practice framework). With respect to methodology, breaking with the classical cognitive-psychology approach, where research is mostly conducted in artificially restricted conditions, we claim the necessity to characterize design on the basis of data collected on designers' actual working activity in professional design projects. We characterize the different representational structures and the activities operating on them; an outline is sketched of directions regarding functional linkages between these structures and activities. We discuss different aspects of the representational structures—e.g., their form and function—and their variations according to the phases of the design process: representations at the source of a design project (requirements or "design problems"), intermediate representations, and representations at the end of a design project (specifications or "design solutions"). The construction of representations is a high-level cognitive activity, which is implemented through three main types of activities, i.e. generation, transformation, and evaluation of representations. These activities resort themselves to other activities and operations, such as interpretation, association, integration, exploration, inference, restructuring, combining, hypothesizing, and also drawing (sketching and other forms) and gesturing (pointing, delimiting, tracing, and other forms). We defend an augmented cognitively oriented "generic-design hypothesis." There are both significant similarities between the design activities implemented in different situations and crucial differences between these and other cognitive activities; yet, characteristics of a design situation (related to the designers, the artifact, and other task variables influencing these two) introduce specificities in the cognitive activities and structures that are used. We propose some candidates for dimensions underlying differences between such forms of design.
The Cognitive Artifacts of Designing présente une nouvelle perspective sur la conception : d'un point de vue cognitif, la conception mise en œuvre par des concepteurs pendant leur travail est caractérisée ici en termes de construction de représentations. L'auteure propose ainsi une alternative aux deux principales approches adoptées jusqu'ici dans les recherches d'orientation cognitive sur la conception ("cognitive design research"). La première est l'approche classique en psychologie cognitive, représentée par le modèle de traitement symbolique de l'information de Newell et Simon, appliqué par Simon à la conception dans son célèbre ouvrage The Sciences of the Artificial. L'autre est celle de la "situativité" (action située et cognition située), représentée par Schön pour le domaine de la conception (The Reflective Practitioner: How Professionals Think in Action). Willemien Visser caractérise les différentes structures et activités de représentation mises en œuvre dans la conception et esquisse des pistes concernant les relations entre ces structures et activités. Elle discute divers aspects des structures représentatives —tels que leurs forme et fonction—et leur variation selon les étapes du processus de conception : les représentations au départ d'un projet ("spécifications des besoins" ou "problème"), les représentations intermédiaires et celles qui résultent du projet ("spécifications de la réalisation" ou "solutions"). La construction de représentations est une activité cognitive de haut niveau, qui est mise en œuvre à travers trois types d'activités majeurs, à savoir la génération, la transformation et l'évaluation de représentations. Ces activités sont réalisées à partir d'autres activités et opérations telles que l'interprétation, l'association, l'exploration, l'inférence, la restructuration, la combinaison, la présomption et aussi le dessin (l'esquisse notamment) et la gestualité (par ex. indiquer, délimiter et tracer). Visser défend une version cognitive étendue de l'"hypothèse de la conception générique": il y a des similitudes entre des activités de conception mises en œuvre dans des situations différentes, et des différences cruciales entre ces activités et d'autres activités cognitives ; néanmoins, certaines caractéristiques d'une situation de conception (liées aux concepteurs, à l'artefact et à d'autres variables situationnelles qui influencent ces deux premières variables) introduisent des spécificités dans les activités et les structures cognitives utilisées. Elle propose quelques candidats pour les dimensions qui sous-tendent ces différentes formes de conception.
Fichier non déposé

Dates et versions

inria-00526069 , version 1 (13-10-2010)

Identifiants

  • HAL Id : inria-00526069 , version 1

Citer

Willemien Visser. The cognitive artifacts of designing. Lawrence Erlbaum Associates, pp.264, 2006, 0805855114. ⟨inria-00526069⟩
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