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Autre Publication Scientifique Année : 2013

Does malaria control impact education? A study of the Global Fund in Africa

Maria Kuecken
  • Fonction : Auteur
  • PersonId : 947985
  • IdRef : 15339045X
Josselin Thuilliez

Résumé

We examine the middle-run effects of the Global Fund's malaria control programs on the educational attainment of primary schoolchildren in Sub-Saharan Africa. Using a quasi-experimental approach, we exploit geographic variation in pre-campaign malaria prevalence (malaria ecology) and variation in exogenous exposure to the timing and expenditure of malaria control campaigns, based on individuals' years of birth and year surveyed. In a large majority of countries (14 of 22), we find that the program led to substantial increases in years of schooling and grade level as well as reductions in schooling delay. Moreover, although by and large positive, we find that the marginal returns of the Global Fund disbursements in terms of educational outcomes are decreasing. Our findings, which are robust to both the instrumentation of ecology and use of alternative ecology measures, have important policy implications on the value for money of malaria control efforts.
Cet article évalue les effets des programmes de lutte contre le paludisme menés par le Fonds Mondial sur l'éducation primaire dans les pays d'Afrique Sub-Saharienne ayant bénéficié d'une intervention. A partir de données individuelles et d'enquêtes DHS menées à des dates différentes, nous menons une expérience quasi-expérimentale et exploitons la variabilité géographique du risque palustre pré-intervention ainsi que l'exposition exogène aux dépenses effectuées par le Fonds Mondial et à la variabilité temporelle de ces dépenses entre 2002 et 2011. Dans une large majorité de pays (14 sur 22), nos résultats montrent que les programmes de contrôle du paludisme financés par le Fonds Mondial induisent des externalités positives en termes d'éducation. Le nombre d'années d'école, le niveau scolaire et le retard scolaire sont fortement impactés par ces programmes. Par ailleurs, nous précisons la nature de cet impact positif en montrant que les rendements marginaux de ces programmes sont décroissants. Nos résultats, robustes à différentes spécifications et à l'utilisation de différents instruments, ont une implication politique importante quant aux retours sur investissement des actions de santé publique de grande envergure.
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Origine : Fichiers produits par l'(les) auteur(s)

Dates et versions

halshs-00881371 , version 1 (08-11-2013)
halshs-00881371 , version 2 (29-10-2015)

Identifiants

  • HAL Id : halshs-00881371 , version 1

Citer

Maria Kuecken, Josselin Thuilliez, Marie-Anne Valfort. Does malaria control impact education? A study of the Global Fund in Africa. 2013. ⟨halshs-00881371v1⟩
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