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Ouvrages Année : 2021

American Dramaturgies for the 21st Century

Julie Vatain

Résumé

If all the world is a stage, the stage of the 21st century must be a site of remarkable anxiety—at once global and splintered, intensely up-front and relentlessly mediatized, ever fragmenting the collective and seeking to build it anew. How can theater, an art of intimate presence, rethink its aesthetics and reassert its mission on such a stage? More specifically, how have American dramaturgies chosen to engage with our new millennium? Relying on a broad understanding of “dramaturgy” as a dynamic process, this book explores some of the inspiring trends and arresting innovations of contemporary theater in the US, investigating both playwriting and performance-making in order to delineate formal experiments, the imprint of socio-political themes, and new configurations in spectatorship. The chapters of the present volume delve into various aspects of theater-making, from courses in playwriting to controversies in casting or discussions about the democratic function of theater. The wide range of examples studied include development practices at the Eugene O’Neill Theatre Center, the work of experimental companies (Ping Chong + Company, The Industry, New York City Players), and many plays by contemporary authors (Clare Barron, Jackie Sibblies Drury, David Levine, Charles Mee, Dominique Morisseau, Sarah Ruhl, Andrew Schneider, Paula Vogel, Mac Wellman). Conversations with Young Jean Lee and Richard Maxwell add the playwright’s viewpoint to the prismatic perspective of the volume, which is dedicated to performances in the US but written from a decidedly international angle, thus implicitly querying what makes up the American identity of this rich body of work.
Si le monde entier, comme le suppose le titre de cette collection, est un théâtre, la scène du 21e siècle ne peut être que celle d’une remarquable anxiété : à la fois globale et morcelée, intensément directe et inexorablement médiatisée, fracturant sans cesse le collectif pour mieux le reconstruire. Comment le théâtre, cet art de la présence intime, peut-il repenser son esthétique et réaffirmer sa mission sur une pareille scène ? Plus spécifiquement, comment les dramaturgies américaines ont-elles choisi d’affronter notre nouveau millénaire ? Partant d’une définition large de la dramaturgie comme processus dynamique, cet ouvrage explore certaines des tendances stimulantes et des innovations marquantes du théâtre contemporain aux États-Unis, s’intéressant tant à l’écriture qu’à la mise en acte et à la performance, afin d’esquisser la silhouette d’expérimentations formelles, l’empreinte des débats socio-politiques, et les reconfigurations du dispositif spectatoriel. Les chapitres du présent volume se penchent sur différents aspects de la création, depuis les cours d’écriture théâtrale jusqu’aux polémiques de casting ou aux discussions sur la fonction démocratique du théâtre. Le large éventail des exemples étudiés comprend les pratiques d’accompagnement du Eugene O’Neill Theater Center, les travaux de compagnies expérimentales (Ping Chong + Company, The Industry, New York City Players), et de nombreuses pièces d’auteurs contemporains (Clare Barron, Jackie Sibblies Drury, David Levine, Charles Mee, Dominique Morisseau, Sarah Ruhl, Andrew Schneider, Paula Vogel, Mac Wellman). Des conversations avec Young Jean Lee et Richard Maxwell ajoutent le point de vue de l’auteur à la perspective prismatique de l’ouvrage, qui se consacre à la scène des États-Unis tout en adoptant une approche critique résolument internationale, interrogeant ainsi en filigrane l’identité américaine de ce riche ensemble de créations.
Fichier non déposé

Dates et versions

hal-03857162 , version 1 (17-11-2022)

Identifiants

  • HAL Id : hal-03857162 , version 1

Citer

Julie Vatain (Dir.). American Dramaturgies for the 21st Century. 2021, 979-10-231-1793-6. ⟨hal-03857162⟩
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