Eligibility dress code on 2020 municipal election posters - Archive ouverte HAL Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue Images du travail, travail des images Année : 2022

Eligibility dress code on 2020 municipal election posters

Les apparats d’éligibilité sur les affiches des élections municipales de 2020

Résumé

The article examines a singular dimension of the work of political representation during electoral competitions: clothes worn by candidates on campaign posters. It is a question of showing oneself in eligible appearances. By examining more than 300 posters from the 2020 municipal elections, the article analyzes the different normative sources of clothing. On campaign posters, candidates dress according to the rules of the political world, following gendered codes, depending on their backgrounds, positions and partisan markers, tracking fashion and the expectations of their electorate. These clothing idioms are standardized, oriented, harmonized and adjusted. Clothes are as much about making candidates outstanding as they are about incorporating them into collectives. In period of election campaign, clothes take part in the work on the image of oneself in a relation to the others whose voters observe the campaign posters.
L’article examine une dimension singulière du travail de représentation politique lors des compétitions électorales : les vêtements portés par les candidats sur les affiches de campagne. Il s’agit de se donner à voir sous des traits éligibles. En examinant plus de 300 affiches lors des élections municipales de 2020, l’article analyse les différentes sources normatives en matière vestimentaire. Sur les affiches, les candidats s’habillent selon les règles du monde politique, selon des codes genrés, en fonction de leurs parcours, de leurs positionnements et des marqueurs partisans, en suivant la mode et les attentes de leur électorat. Ces idiomes vestimentaires sont normés, orientés, harmonisés et ajustés. Les vêtements sont autant mis à contribution pour rendre les candidats remarquables que de les incorporer dans des collectifs. En période de campagne électorale, les vêtements participent au travail sur l’image de soi dans une relation aux autres dont les électeurs observateurs des affiches de campagne.
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Dates et versions

hal-03793398 , version 1 (27-06-2023)

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Citer

Michel Catlla. Eligibility dress code on 2020 municipal election posters. Images du travail, travail des images, 2022, 13, ⟨10.4000/itti.2879⟩. ⟨hal-03793398⟩
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