La politique de l’intime: impérialisme et conjugalité dans Oh les beaux jours /Happy Days et Comédie / Play de Samuel Beckett - Archive ouverte HAL Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue Samuel Beckett Today/Aujourd'hui Année : 2023

La politique de l’intime: impérialisme et conjugalité dans Oh les beaux jours /Happy Days et Comédie / Play de Samuel Beckett

Hélène Lecossois

Résumé

This article reads Happy Days (1961) and Play (1964) with the historical context of their inception: France’s swift modernization, the withdrawal into the private sphere, and the crumbling of the colonial empire. Its focus is on the intersection of the domestic and the political. The conflation of the bourgeois drawing-room and the empire encourages apprehending the metropolis and the colonies not as separate imperial spaces, as they have been constructed, but as contiguous places. It highlights the fundamentally political nature of the domestic sphere, as well as its links to an ideology of domination.
Fichier non déposé

Dates et versions

hal-03760985 , version 1 (25-08-2022)

Identifiants

  • HAL Id : hal-03760985 , version 1

Citer

Hélène Lecossois. La politique de l’intime: impérialisme et conjugalité dans Oh les beaux jours /Happy Days et Comédie / Play de Samuel Beckett. Samuel Beckett Today/Aujourd'hui, 2023, 35, pp.288-301. ⟨hal-03760985⟩

Collections

UNIV-LILLE
31 Consultations
0 Téléchargements

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More