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Poster De Conférence Année : 2022

A War on Sediment? Understanding and Managing Solid Transport in the Rhone Watershed (1840-1920)

La guerre aux sédiments ? Comprendre et gérer le transport solide dans le bassin versant du Rhône (1840-1920)

Résumé

Today, sediments are increasingly politicised, notably through the integration of sediment continuity into the principles of 'ecological' river management. Although this politicisation can be seen as an extension of the rise of a greater concern for environmental preservation that began in scientific, militant, and political circles in the 1970s, we will show that the political dimension of sediments is in fact much older. The particles carried by rivers have been at the heart of state planning concerns since the development of the public authorities' prerogative over the organisation of the territory in the 19th century. A brief review of the trajectories of the politicisation of sediments illustrates the idea of state hostility towards the sedimentary deposits of the Rhône, which were considered excessive and problematic for the development of economic activities involving the river. In this context, the manipulation, but above all the strict limitation of sedimentary processes, became a relevant political objective throughout the 19th and 20th centuries. The history of sediment management provides a basis for historicising the contemporary process of sediment 'starvation.' This process can be understood as much as the consequence of the technical development of industrial engineering as the ecological translation of a political undertaking defended since the 19th century.
Les sédiments font aujourd’hui l’objet d’une politisation croissante, traduite notamment par l’intégration de la continuité sédimentaire aux principes de gestion « écologique » des cours d’eau. Si cette politisation peut être lue comme le prolongement de l’essor d’un souci accru pour la préservation de l’environnement amorcé dans les milieux scientifiques, militants et politiques à partir des années 1970, nous montrerons que la dimension politique des sédiments est en fait bien plus ancienne. Les particules charriées par les cours d’eau sont au cœur des préoccupations de l’aménagement d’Etat depuis le développement de la prérogative des pouvoirs publics sur l’organisation de l’espace au XIXe siècle. Un bilan succinct des trajectoires de politisation des sédiments illustre l’idée d’une hostilité de l’Etat vis-à-vis du charriage du Rhône, jugé excessif et problématique pour le développement des activités économiques impliquant l’espace fluvial. Dans ce cadre, la manipulation, mais surtout la stricte limitation des processus sédimentaires s’affirme au fil du XIXe siècle, puis au XXe siècle, comme un objectif politique pertinent. L’histoire du gouvernement des sédiments offre des pistes de réflexion pour historiciser le processus contemporain d’ « affamement » sédimentaire. Ce processus peut se comprendre autant comme la conséquence du développement technique de l’aménagement que comme la traduction écologique d’une entreprise politique défendue depuis le XIXe siècle.

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Dates et versions

hal-03754599 , version 1 (19-08-2022)

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Citer

Titouan Souquet, Santiago Gorostiza, Giacomo Parrinello. A War on Sediment? Understanding and Managing Solid Transport in the Rhone Watershed (1840-1920). International Symposium of LabEx DRIIHM 2022, Jun 2022, Nantes, France. , 2022, ⟨10.34972/driihm-a8385f⟩. ⟨hal-03754599⟩
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