Funerary luxury and austerity in pre-classical Argos and Corinth: The making of citizen communities - Archive ouverte HAL Accéder directement au contenu
Chapitre D'ouvrage Année : 2021

Funerary luxury and austerity in pre-classical Argos and Corinth: The making of citizen communities

Résumé

In Archaic Greece, each city had its own citizen habitus, defining a variety of idiosyncratic patterns of behaviours that allowed individuals to be identified as citizens in their own community. Here, I propose to apply this conception of Archaic citizenship to the burial customs of Argos and Corinth. Accordingly, pre-Classical Argive and Corinthian burial customs functioned as citizen habitus, as behavioural ways of including or excluding people from the community, with the approval of all its members. Their chronological variations therefore reflect the evolving habitus of these communities, if not their changing composition, with new groups of insiders trying to re-define burial customs to their own advantage. In this sense, the seventh-century break in the funerary record of both Corinth and Argos does not reflect any particular ethnic, social or economic crisis, nor any sumptuary legislation. After the lavish burials of the previous period and the probable social instability that they reflect, the funerary restrictions and austerity imply a more strictly stratified and closed society, which materially isolated citizen insiders in death from non-citizen outsiders. Conversely, the reappearance of some sort of funerary luxury in sixth-century Argive and Corinthian tombs reveals the changing behaviours of these citizen communities, and probably a more competitive and open conception of them.
En Grèce archaïque, chaque cité avait son propre habitus civique, définissant une variété de modèles de comportements particuliers qui permettaient aux individus d'être identifiés comme citoyens dans leur propre communauté. Je propose ici d'appliquer cette conception de la citoyenneté archaïque aux coutumes funéraires d'Argos et de Corinthe. En conséquence, les coutumes funéraires argiennes et corinthiennes préclassiques fonctionnaient comme des habitus civiques, comme des moyens comportementaux d'inclure ou d'exclure des personnes de la communauté, avec l'approbation de tous ses membres. Leurs variations chronologiques reflètent donc l'évolution de l'habitus de ces communautés, si ce n'est l'évolution de leur composition, avec de nouveaux groupes d'initiés qui tentent de redéfinir les coutumes funéraires à leur avantage. En ce sens, la rupture du VIIe siècle dans les données funéraires de Corinthe et d'Argos ne reflète aucune crise ethnique, sociale ou économique particulière, ni aucune législation somptuaire. Après les sépultures somptueuses de la période précédente et la probable instabilité sociale qu'elles reflètent, les restrictions funéraires et l'austérité impliquent une société plus strictement stratifiée et fermée, qui isolait matériellement dans la mort les citoyens des étrangers non citoyens. À l'inverse, la réapparition d'une certaine forme de luxe funéraire dans les tombes argiennes et corinthiennes du VIe siècle révèle l'évolution des comportements de ces communautés civiques, et probablement une conception plus compétitive et plus ouverte de celles-ci.
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Citer

Alain Duplouy. Funerary luxury and austerity in pre-classical Argos and Corinth: The making of citizen communities. Stephen Hodkinson; Chrysanthi Gallou. Luxury and Wealth in Sparta and the Peloponnese, The Classical Press of Wales, pp.139-159, 2021, 9781910589830. ⟨hal-03737212⟩
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