Façade maritime centrale du Maghreb et transport maritime : des stratégies diversifiées. - Archive ouverte HAL Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue Territoires d'Afrique Année : 2022

Façade maritime centrale du Maghreb et transport maritime : des stratégies diversifiées.

Résumé

This paper uses a deductive approach to focus on the Mediterranean shores of North Africa, and essentially on the central facade of the Arab Maghreb (Tunisia, Algeria, and Morocco), which extends over nearly 3,000 km along the Mediterranean and the Atlantic Ocean. The aforementioned is a port facade which is distinguished by its strategic position that favors a direct opening onto the main East-West sea road, stretching from North America to East Asia via the Mediterranean crossroads. Today, this geographical privilege that the Maghreb countries enjoy is put into question, with the new strategy in China, the first exporter in the world, which built a road consisting of a recreation of the continental silk route. Therefore, the Maghreb countries find themselves facing a major challenge before this dragon, which is defending their in-terests with their main trading partner: The European Union. This large European market has, today, become the adjustment variable for the trade war between coun-tries seeking a better position to keep their advantages with this single market (the United States, China and neighboring countries). This work aims deciphering the spatial organization of this facade, and presenting the role of port infrastructure in the regional, or even global, integration of this portion of African maritime facades. An-other interesting concern, raised by this paper, will be devoted to the position of the Maghreb countries not only in the face of new international challenges, but also in the face of the trade war which will generate a deep restructuring in international trade relations, marked by new ambitions. Global governance will upset the traditional ori-entation of the flow of goods with a new map that is made in China. This will relegate the position of the Maghreb to the outskirts, after having been at the heart of the main trade route.
Ce travail s’intéresse, à l’aide d’une approche déductive, à la façade centrale du Ma-ghreb Arabe (la Tunisie, l’Algérie et le Maroc) qui s’étend sur environ 3 000 Km de la Péninsule Tingitane au golfe de Gabès. La façade portuaire se distingue par une position stratégique favorisant l’ouverture directe sur la grande route maritime Est-Ouest qui relie l’Europe à l’Asie orientale. Mais malgré cette position stratégique les ports maghrébins n’ont pas pu arracher une part du trafic de transbordement qu’à partir de 2007, avec la création du hub de Tanger Med. Ce privilège géographique des pays maghrébins est réactivé par les routes de la soie initiées par la Chine. Nous essayerons de décrypter l’organisation spatiale de cette façade maritime et de présenter le rôle des infrastructures portuaires dans l’insertion régionale et interna-tionale. L’autre question que nous soulevons dans cet article portera sur le position-nement des pays du Maghreb face aux nouveaux itinéraires qui privilégient les ports du Pirée et de Venise pour irriguer le marché européen. Tout ceci bouleverse l’orientation traditionnelle des flux de marchandises avec une nouvelle carte made in China qui place le Maghreb en périphérie de la principale route maritime. Par ail-leurs, on tentera à ce niveau de montrer les réponses de ces pays aux nouvelles ambitions chinoises.
Fichier non déposé

Dates et versions

hal-03708884 , version 1 (29-06-2022)

Identifiants

  • HAL Id : hal-03708884 , version 1

Citer

Michel Desse, Simon Charrier. Façade maritime centrale du Maghreb et transport maritime : des stratégies diversifiées.. Territoires d'Afrique, 2022, Dynamismes des façades et planifications terrestre et maritime en Afrique., 11. ⟨hal-03708884⟩
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