Façade maritime centrale du Maghreb et transport maritime : des stratégies diversifiées.
Résumé
This paper uses a deductive approach to focus on
the Mediterranean shores of North Africa, and essentially
on the central facade of the Arab Maghreb
(Tunisia, Algeria, and Morocco), which extends over
nearly 3,000 km along the Mediterranean and the Atlantic
Ocean. The aforementioned is a port facade
which is distinguished by its strategic position that
favors a direct opening onto the main East-West sea
road, stretching from North America to East Asia via
the Mediterranean crossroads. Today, this geographical
privilege that the Maghreb countries enjoy is
put into question, with the new strategy in China, the
first exporter in the world, which built a road consisting
of a recreation of the continental silk route. Therefore,
the Maghreb countries find themselves facing
a major challenge before this dragon, which is defending
their in-terests with their main trading partner:
The European Union. This large European
market has, today, become the adjustment variable
for the trade war between coun-tries seeking a better
position to keep their advantages with this single
market (the United States, China and neighboring
countries). This work aims deciphering the spatial organization
of this facade, and presenting the role of
port infrastructure in the regional, or even global, integration
of this portion of African maritime facades.
An-other interesting concern, raised by this paper,
will be devoted to the position of the Maghreb countries
not only in the face of new international challenges,
but also in the face of the trade war which
will generate a deep restructuring in international
trade relations, marked by new ambitions. Global governance
will upset the traditional ori-entation of the
flow of goods with a new map that is made in China.
This will relegate the position of the Maghreb to the
outskirts, after having been at the heart of the main
trade route.
Ce travail s’intéresse, à l’aide d’une approche déductive,
à la façade centrale du Ma-ghreb Arabe (la
Tunisie, l’Algérie et le Maroc) qui s’étend sur environ
3 000 Km de la Péninsule Tingitane au golfe de
Gabès. La façade portuaire se distingue par une position
stratégique favorisant l’ouverture directe sur la
grande route maritime Est-Ouest qui relie l’Europe à
l’Asie orientale. Mais malgré cette position stratégique
les ports maghrébins n’ont pas pu arracher
une part du trafic de transbordement qu’à partir de
2007, avec la création du hub de Tanger Med. Ce
privilège géographique des pays maghrébins est
réactivé par les routes de la soie initiées par la
Chine. Nous essayerons de décrypter l’organisation
spatiale de cette façade maritime et de présenter le
rôle des infrastructures portuaires dans l’insertion régionale
et interna-tionale. L’autre question que nous
soulevons dans cet article portera sur le position-nement
des pays du Maghreb face aux nouveaux itinéraires
qui privilégient les ports du Pirée et de
Venise pour irriguer le marché européen. Tout ceci
bouleverse l’orientation traditionnelle des flux de
marchandises avec une nouvelle carte made in
China qui place le Maghreb en périphérie de la principale
route maritime. Par ail-leurs, on tentera à ce
niveau de montrer les réponses de ces pays aux
nouvelles ambitions chinoises.