The didactic effects of semiotic microphenomena in mathematics - Archive ouverte HAL Accéder directement au contenu
Chapitre D'ouvrage Année : 2022

The didactic effects of semiotic microphenomena in mathematics

Des effets didactiques de microphénomènes sémiotiques en mathématiques

Édith Petitfour

Résumé

This chapter presents semiotic analyses of phenomena that can shed light on certain teaching-learning difficulties in mathematics, particularly in special education. It is based on the study of two teaching situations, one dealing with the notion of area for a visually impaired pupil included in an ordinary class, and the other with decimal numbering for pupils in a medical-educational institute.
Ce chapitre présente des analyses sémiotiques de phénomènes pouvant éclairer certaines difficultés d’enseignement-apprentissage en mathématiques, notamment dans l’enseignement spécialisé. Il s’appuie sur l’étude de deux situations d’enseignement, l’une porte sur la notion d’aire à un élève malvoyant inclus en classe ordinaire, l’autre sur la numération décimale à des élèves d’un Institut Médico-éducatif.
Fichier non déposé

Dates et versions

hal-03675915 , version 1 (23-05-2022)

Identifiants

  • HAL Id : hal-03675915 , version 1

Citer

Édith Petitfour, Catherine Houdement. The didactic effects of semiotic microphenomena in mathematics. Catherine Houdement, Cécile de Hosson, Christophe Hache. Semiotic Approaches in Science Didactics, ISTE Editions / Wiley, pp.209-246, 2022, 9781789450705. ⟨hal-03675915⟩
56 Consultations
0 Téléchargements

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More