S’initier à la robotique/informatique en classe de grande section de maternelle – une expérimentation autour du jeu sérieux Blue Bot - Archive ouverte HAL Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue Review of science, mathematics and ICT education Année : 2019

S’initier à la robotique/informatique en classe de grande section de maternelle – une expérimentation autour du jeu sérieux Blue Bot

Katell Bellegarde
Julie Boyaval
  • Fonction : Auteur
  • PersonId : 1100232
Julian Alvarez

Résumé

This paper presents a comparative study of cognitive mediations at work in the scope of pedagogical device dedicated to introduce robotic/computer science to learners of last section of kindergarten (5-6 years old). The device used for the experiment is a robot named «Blue Bot» and presents three modalities in the scope of proposed serious games: the body, the robot and digital tablet. This study highlights on how mediator-instruments influence the reception and learning of learners through their performances, strategies and conceptions built during programming activities. Beyond this observation, this contribution proposes to apprehend these differences taking into account specificities of the mediator-instruments and their gap from the learner physical reality.
Fichier non déposé

Dates et versions

hal-03657333 , version 1 (02-05-2022)

Identifiants

  • HAL Id : hal-03657333 , version 1

Citer

Katell Bellegarde, Julie Boyaval, Julian Alvarez. S’initier à la robotique/informatique en classe de grande section de maternelle – une expérimentation autour du jeu sérieux Blue Bot. Review of science, mathematics and ICT education, 2019. ⟨hal-03657333⟩
40 Consultations
0 Téléchargements

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More