How the "Lejabys" came into being : artists and workers in struggle. A spatio-temporal odyssey between mobilising and organising. - Archive ouverte HAL Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue M@n@gement Année : 2022

How the "Lejabys" came into being : artists and workers in struggle. A spatio-temporal odyssey between mobilising and organising.

La fabrique des Lejaby : artistes et ouvrières en lutte - Entre "mobilizing" et "organizing", une odyssée spatio-temporelle.

Résumé

Art and other creative approaches can be a resource or a mobilizing strategy for activists and artists. Little work has been done, however, on what happens in the interactions between artists and activists in the daily life of a conflict. We suggest that social mobilizations may be seen as organizing processes as well as mobilizing actions, and we analyze how creative and artistic approaches may contribute to this organizing/mobilizing reciprocal relationship. Based on an analysis of the conflict that accompanied the announcement of the Lejaby plant closure in Yssingeaux in 2012, and which inspired several artists, we show that these approaches, by their capacity to grasp sensitive dimensions, favour spatio-temporal episodes that structure the struggle: some constitute protected spaces, which can correspond to an intimate reflexive time or to a collective moment of synchronization of subjective temporalities ; others correspond to hybridized spaces, which can be sometimes empowering, sometimes theatrical. We thus contribute both to the field of social movement analysis, and to the role of art and creativity in the organization and mobilization within these movements; we also contribute to a relational reading of the spatial and temporal dimensions of organization and collective action, in the tradition of Lefebvre and Massey.
Les démarches créatives ou artistiques peuvent constituer des ressources ou des stratégies de mobilisation pour les activistes et les artistes. La littérature s’est peu intéressée néanmoins aux interactions entre les artistes et les activistes dans le quotidien d’un conflit. Nous suggérons de voir les luttes sociales comme des processus organisants (organizing) autant que comme des actions de mobilisation (mobilizing) et d’analyser en quoi les démarches créatives et artistiques contribuent à cette relation réciproque organizing/mobilizing. A partir d’une analyse du conflit qui a accompagné l’annonce de la fermeture de l’usine Lejaby à Yssingeaux en 2012, et qui a inspiré plusieurs démarches artistiques et créatives, nous montrons que ces démarches, par leur capacité à s’emparer de dimensions sensibles, favorisent des épisodes spatio-temporels structurants pour la lutte : certains constituent des espaces protégés, qui peuvent correspondre à un temps réflexif intime ou à un moment collectif de synchronisation des temporalités subjectives, d’autres correspondent à des espaces hybridés, qui peuvent être tantôt capacitants, tantôt théâtralisés. Nous contribuons à la fois au champ de l’analyse des mouvements sociaux, et du rôle de l’art et de la créativité dans l’organisation et la mobilisation de ces mouvements, mais également à une lecture relationnelle des dimensions spatiales et temporelles de l’organisation et de l’action collective, dans la lignée de Lefebvre et Massey.
Fichier principal
Vignette du fichier
ARTICLE ENGL How the Lejabys came into being.pdf (13.1 Mo) Télécharger le fichier
APPENDIXES Tables How the Lejabys came into being.pdf (317.43 Ko) Télécharger le fichier
Origine : Fichiers produits par l'(les) auteur(s)
Origine : Fichiers produits par l'(les) auteur(s)

Dates et versions

hal-03507126 , version 1 (03-01-2022)

Identifiants

  • HAL Id : hal-03507126 , version 1

Citer

Géraldine Schmidt, Damien Mourey, Natalia Bobadilla. How the "Lejabys" came into being : artists and workers in struggle. A spatio-temporal odyssey between mobilising and organising.. M@n@gement, 2022. ⟨hal-03507126⟩
84 Consultations
59 Téléchargements

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More