Explaining different aspects of word knowledge: A multimodal analysis of lexical explanation sequences during online French tutoring sessions
Résumé
This is a study on lexical explanation sequences that emerge naturally from online French tutoring sessions. From a 15.5-hour corpus of videoconferencing-based pedagogical interaction between seven tutors in France and twelve learners in Ireland, we identified nearly three hundred lexical explanation sequences. These were analyzed using a multimodal approach in order to determine which resources were used by the tutors to focus on the different aspects of knowing a word: form, meaning, and usage. In addition, we analyzed the ways in which tutors fostered the learners’ cognitive and socio-affective involvement in the explanation sequences. Our descriptive statistics are accompanied by examples that illustrate typical and innovative uses of the affordances offered by the videoconferencing platform.
Cette étude porte sur des séquences d’explication lexicale qui émergent naturellement de l’interaction pédagogique médiatisée par visioconférence. À partir d’un corpus de quinze heures et demie d’interactions pédagogiques entre sept apprentis-enseignants en France et douze apprenants en Irlande, nous avons repéré près de trois cents séquences d’explication lexicale. Celles-ci ont été analysées par une approche multimodale afin de déterminer quelles ressources ont été utilisées par les apprentis-enseignants pour se focaliser sur les différents aspects des items lexicaux : la forme, le sens, et l’usage. Nous avons aussi analysé les procédés par lesquels les apprentis-enseignants ont assuré l’implication cognitive et socioaffective des apprenants lors des séquences d’explication. Nos statistiques descriptives sont accompagnées d’exemples qui illustrent des usages typiques et innovants des affordances de la plateforme de visioconférence.
Origine : Fichiers éditeurs autorisés sur une archive ouverte