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Article Dans Une Revue Urban Design Année : 2017

Divergent heritages

Cédric Avenier

Résumé

« Patrimony » from the Latin « patrimonium » relates to what is inherited from one’s father or ancestors, as conveyed through its synonym « heritage », a term more commonly used in English. Why does a building fall apart? Because those responsible for it no longer know its utility and are unable to find a use for it other than practical. And the ruin become an architectural vanity, especially since architecture, sometimes intended for eternal glory, is probably one of the most ephemeral arts. The ruin is not merely a « setting for elegiac poetics » but instead, as stated by Walter Benjamin in his Theses on the Philosophy of History, represents « the visibility of societies in times of distress ». Our collapsing civilisation produces ruins that become foundations for a new society in the making, and this seems logical, but these appear as the scripted, merchandised, products of a society of the spectacle as evoked by Guy Debord. Finally, holes give to the ruin the evocative power that the poet alone is capable of expressing, preparing ways to see more than can be merely observed.
Le « patrimoine », du latin patrimonium, est l’héritage du père. C’est ce qui nous est parvenu et cela se dit d’ailleurs heritage en anglais. Mais alors pourquoi un édifice tombe en ruine ? Parce que celui qui en a la charge ne sait plus en voir l’utilité possible et ne sait pas lui trouver un usage autre que matérialiste. La ruine devient alors une vanité architecturale d’autant que l’architecture, cet art commandité parfois pour la gloire éternelle, est probablement le plus éphémère des arts. Et la ruine n’est pas seulement un « décor pour une poétique élégiaque » c’est encore, comme le dit Walter Benjamin dans ses Thèses sur la philosophie de l'histoire, « la visibilité des sociétés en temps de détresse ». Notre civilisation qui s’effrondre produit des ruines en forme de fondations pour une nouvelle société en devenir, logique, mais cela ressemble à des ruines scénarisées, marchandisées, produits de la société du spectacle à la Guy Debord. Finalement, les trous confèrent à la ruine la puissance évocatrice dont le poète est seul capable, en préparant à voir ce qu’ils ne donnent pas à regarder.

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Dates et versions

hal-03348959 , version 1 (20-09-2021)

Identifiants

  • HAL Id : hal-03348959 , version 1

Citer

Cédric Avenier. Divergent heritages: holes in the ruin. Urban Design, 2017, Autumn 2017 (144), pp.17-18. ⟨hal-03348959⟩

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