De l'oasis de Siwa aux consultationibus de republica cum Ioue
Résumé
This paper aims to examine the religious behaviour of Scipio Africanus, particularly during the Second Punic War. This behaviour proves to be transgressive on several occasions, notably in the context of legends about Scipio’s origines, the talks he has with Jupiter, the withdrawal of the whaters of Cartagena lagoon or the proskynesis he receives. Although they seem to be largely inspired by those of Alexander the Great, Scipio’s transgressions are skilfully masked, not only by himself but also by a major part of Latin tradition. This even though they had been brought to light by Polybius when he exhumed the African’s letter to Philip V, which showed that Scipio had simulated his relationship with the divine. A simulated relationship and therefore a lie, but nevertheless a noble lie, useful to the city.
Cette contribution vise à examiner le comportement religieux de Scipion l’Africain, en particulier au cours de la deuxième guerre punique. Ce comportement s’avère transgressif à plusieurs reprises, notamment dans le cadre des légendes sur les origines de Scipion, des entretiens qu’il a avec Jupiter, du retrait des eaux de la lagune de Carthagène ou encore de la proskynèse qu’il reçoit. Si elles semblent largement inspirées de celles d’Alexandre le Grand, les transgressions de Scipion sont habilement masquées, par lui-même mais aussi par une majeure partie de la tradition latine. Ce alors même qu’elles avaient été mises en lumière par Polybe en exhumant la lettre de l’Africain à Philippe V, qui démontrait que Scipion avait simulé son rapport au divin. Un rapport simulé et donc un mensonge, mais néanmoins un noble mensonge, utile à la cité.