Inequality and School Effects : School Effectiveness Research in France - Archive ouverte HAL Accéder directement au contenu
Chapitre D'ouvrage Année : 1999

Inequality and School Effects : School Effectiveness Research in France

Résumé

This book presents the current trends and results of school effectiveness research in several countries in the world, from all continents. The chapter devoted to France offers a synthesis of research in this country on school effectiveness and process. It dwells on the specificities of French approaches (more emphasis on academic social inequalities,for instance) and results (a less important effect of schoolheads role, of teachers coordination) and also on what could be inspiring for other countries.
Cet ouvrage présente les résultats et les tendances actuelles de la recherche sur l'efficacité des établissements scolaires dans de nombreux pays en Amérique, Afrique, Asie et Europe. Le chapitre sur la France propose une synthèse des diverses études conduites dans notre pays sur le fonctionnement et l'efficacité des établissements, en insistant sur ce qui distingue ses approches (l'accent mis sur l'étude des inégalités, par exemple), ses résultats (le rôle des chefs d'établissements et de la coordination des enseignants est, par exemple, plus faible qu'ailleurs), en indiquant aussi ce qu'elle peut apporter à la recherche des autres pays.
Fichier non déposé

Dates et versions

hal-03267406 , version 1 (22-06-2021)

Identifiants

  • HAL Id : hal-03267406 , version 1

Citer

Denis Meuret. Inequality and School Effects : School Effectiveness Research in France. Townsend, Tony and Clarke, Paul and Ainscow, Mel. Third Millenium Schools : A World of Difference in Effectiveness and Improvement, Swets and Zeitlinger Publishers, pp.125-142, 1999, 90-265-1541-3. ⟨hal-03267406⟩
19 Consultations
0 Téléchargements

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More