Authority relationship between teachers and students with “behaviour problems”: looking for pedagogical answers
Relation d’autorité et troubles du comportement : quels choix pédagogiques pour les enseignants ?
Résumé
Some pedagogical practices may maintain or even increase “behaviour problems”, while others
may help contain or reduce them. Drawing from this hypothesis, the author first investigates
available definitions of “behaviour problems” and the kind of pedagogical answers these
definitions suggest. He then analyses the links between the kinds of authority he problematized
(authoritarian, shrugged off and educative) and the pedagogical options favoured by teachers
coping with students with “behaviour problems”, depending on the form of authority they tend
to favour. After showing that authoritarian and shrugged off authority lead to dead ends, he
emphasizes the consistence between educative authority and institutional pedagogy.
Certaines pratiques pédagogiques sont susceptibles de maintenir voire d’aggraver des troubles du comportement, d’autres de les contenir voire de les réduire. Partant de cette hypothèse, l’auteur se demande d’abord ce que les définitions des troubles du comportement nous indiquent comme pistes pédagogiques possibles. Puis, il met en relation les trois conceptions de la relation d’autorité (autoritariste, évacuée et éducative) qu’il a développées avec les choix pédagogiques correspondants à chacune, qui s’offrent aux enseignants confrontés à des élèves troublés. Ayant montré que les deux premières conceptions conduisent à des impasses, il insiste sur la compatibilité de la relation d’autorité éducative avec la pédagogie institutionnelle.
Origine : Accord explicite pour ce dépôt