Social Inequalities in French Secondary Schools : From Figures to Theories - Archive ouverte HAL Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue British journal of sociology of education Année : 1996

Social Inequalities in French Secondary Schools : From Figures to Theories

Résumé

In spite of the unified type of junior secondary school (the "college") implemented in France since 1975, significant social inequalities of school careers can be observed today. A specific longitudinal study sheds some light on the variety of mechanisms which generate these social inequalities. Difference in academic progress is one mechanism, but parents' strategies are also important. Finally, another aspect of social inequality arises from the school attended, some schools being more selective at the streaming points, these "school effects' being related to the social characteristics of the pupils of the catchment area. All these facts and figures have some relevance with regard to different sociological theories about social inequalities in school careers. They also bring into question the educational policies implemented in France over the last 15 years.
Les inégalités sociales dans l'enseignement secondaire français : des chiffres à la théorie. On observe aujourd'hui en France, en dépit de l'instauration du collège unique en 1975, des inégalités sociales significatives dans le déroulement de la scolarité. Une étude longitudinale spécifique met en lumière la variété des mécanismes qui génèrent ces inégalités sociales. Des différences dans les progressions constituent l'un des mécanismes, mais les stratégies des parents sont également importantes. Enfin, un autre aspect de l'inégalité sociale provient du comportement des collèges, certains étant plus sélectifs au palier d'orientation, ces "effets-école" étant liés aux caractéristiques sociales des élèves du secteur de recrutement. Ces faits et ces chiffres sont à mettre en relation avec les différentes théories sociologiques sur les inégalités sociales à l'école. Ils amènent également à discuter les politiques éducatives françaises au cours des quinze dernières années.
Fichier non déposé

Dates et versions

hal-03206869 , version 1 (23-04-2021)

Identifiants

  • HAL Id : hal-03206869 , version 1

Citer

Marie Duru-Bellat. Social Inequalities in French Secondary Schools : From Figures to Theories. British journal of sociology of education, 1996, 17 (3), pp.341-350. ⟨hal-03206869⟩
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