Segregation against well-being: toward a school of care
Ségrégation contre bien-être : pour une école du care
Résumé
The French school is characterized by very poor welfare indicators and children’s feeling that they are at home in school. This article analyzes a school reconstruction process in a poor neighborhood of a French medium-size town. The ethnographic and sociological research is based on the constitution and the follow-up of a group that includes various stakeholders from the neighborhood involved in the school. This experimental approach sheds light to the potential and obstacles to open the game especially to associations, parents, and children. To move towards a School of Care, the authors offer to politicise practical issues of the educational community’s everyday life (courtyard, security, health) and to bypass theorical top-down controversies around school values.
L’École française se caractérise par des indicateurs très médiocres concernant le bien-être et le sentiment des enfants d’être chez eux à l’école. Cet article analyse une démarche de reconstruction d’une école dans un quartier défavorisé d’une ville française de taille moyenne. La recherche ethnographique et sociologique est fondée sur la constitution et le suivi d’un groupe comprenant les différents acteurs du quartier concernés par l’école. Cette démarche expérimentale montre les potentialités et les obstacles d’une ouverture de l’école à de nouveaux objets et de nouveaux acteurs. Les auteurs proposent, pour avancer vers une école du care, de politiser des enjeux pragmatiques quotidiens de la communauté éducative et de contourner les polémiques théoricistes autour des valeurs de l’école.