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Communication Dans Un Congrès Année : 2019

The polychromy of ancient sculpture: experimental reconstructions in permanent museum displays

Résumé

There are only few published critical discussions of research based, experimental reconstructions of the polychromy of ancient sculpture. Such reconstructions now figure with increasing frequency in professional contexts (in publications and exhibitions) and a discussion of their use and usefulness is therefore needed. Here, focus is on the role of experimental reconstructions in communicating sculptural polychromy to the public in permanent gallery installations. The history of such displays is outlined, and a brief survey of contemporary practice is given. On this background, the strengths and weaknesses of present practice will be discussed and suggestions for the future put forward.
Les discussions critiques publiées concernant les reconstitutions expérimentales liées à la recherche sur la polychromie de la sculpture antique sont à ce jour extrêmement rares. Ces dispositifs expérimentaux se développent pourtant largement dans les expositions aussi bien que dans les publications ; et une discussion solide sur leur utilisation et leur utilité semble donc nécessaire. Dans cet article, l’accent est mis sur le rôle de ces reconstitutions expérimentales dans la diffusion du phénomène de la polychromie de la sculpture antique auprès du public au sein des installations permanentes. Un historique des parcours muséographiques permanents y est présenté, suivi d’un bref aperçu des pratiques actuelles. Les forces et les faiblesses de ces pratiques seront ensuite discutées et des suggestions pour l’avenir présentées.
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Dates et versions

hal-03153556 , version 1 (26-02-2021)
hal-03153556 , version 2 (02-03-2021)

Licence

Paternité - Pas d'utilisation commerciale - Pas de modification

Identifiants

  • HAL Id : hal-03153556 , version 2

Citer

Jan Stubbe Ostergaard. The polychromy of ancient sculpture: experimental reconstructions in permanent museum displays. Virtual Retrospect 2017, Maud Mulliez; Caroline Delevoie, Nov 2017, Pessac, France. pp.187-197. ⟨hal-03153556v2⟩

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