Connecting cultures and participation through WhatsApp: assessing students’ perception in the ClerKing telecollaborative project - Archive ouverte HAL Accéder directement au contenu
Chapitre D'ouvrage Année : 2020

Connecting cultures and participation through WhatsApp: assessing students’ perception in the ClerKing telecollaborative project

Connecter les cultures et la participation via WhatsApp: évaluer la perception des étudiants dans le projet de télécollaboration ClerKing

Anne-Laure Foucher

Résumé

Mobile Instant Messaging (MIM) has become very trendy in the field of language learning; however, while there are many studies that include WhatsApp, used here to connect cultures and/or broaden participation, very few articulate how students view it or its impact in acquiring and developing linguistic, cultural, and intercultural competencies. This paper reports on ClerKing, a Franco-Jamaican telecollaborative project, which occurred in two phases between Applied Foreign Languages (AFL) students from University Clermont Auvergne (UCA), France, and Modern Languages students of French from Shortwood Teachers' College (STC), Jamaica. WhatsApp was used in both phases. Using the exploratory approach, this study seeks to provide insight on students' perception of the use of the WhatsApp in the project, as well as potential moments of learning sequences. Preliminary findings show that WhatsApp is considered to be practical, popular, and preferable. Students acquired knowledge about religion and homosexuality, improved on expressions, and strengthened their grammar.
La messagerie instantanée mobile (MIM) est devenue très à la mode dans le domaine de l'apprentissage des langues-cultures ; cependant, bien qu'il existe de nombreuses études qui incluent WhatsApp, utilisé dans ce contexte pour connecter les cultures et / ou élargir la participation, très peu expliquent comment les étudiants le perçoivent ou son impact dans l'acquisition et le développement de compétences linguistiques, culturelles et interculturelles. Cet article se focalise sur ClerKing, un projet de télécollaboration franco-jamaïcain, qui s'est déroulé en deux phases entre des étudiants en langues étrangères appliquées (LEA) de l'Université Clermont Auvergne (UCA), en France, et des étudiants de français de Shortwood Teachers' College (STC), Jamaïque. WhatsApp a été utilisé dans les deux phases. En utilisant l'approche exploratoire, cette étude cherche à donner un aperçu de la perception des étudiants de l'utilisation de WhatsApp dans le projet, ainsi que des moments de séquences potentiellement acquisitionnelles. Les résultats préliminaires montrent que WhatsApp est considéré comme une application pratique, populaire et préférable. Les étudiants ont acquis des connaissances sur la religion et l'homosexualité, ont amélioré les expressions et ont renforcé leur grammaire.
Fichier principal
Vignette du fichier
2020 MADDEN_FOUCHER Connecting cultures and participation through whatsapp.pdf (391.7 Ko) Télécharger le fichier
Origine : Fichiers produits par l'(les) auteur(s)

Dates et versions

hal-03065484 , version 1 (14-12-2020)

Identifiants

Citer

Oneil Nathaniel Madden, Anne-Laure Foucher. Connecting cultures and participation through WhatsApp: assessing students’ perception in the ClerKing telecollaborative project. CALL for widening participation: short papers from EUROCALL 2020, 1, Research-publishing.net, pp.201-207, 2020, ⟨10.14705/rpnet.2020.48.1189⟩. ⟨hal-03065484⟩
84 Consultations
191 Téléchargements

Altmetric

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More