Where lol is: function and position of lol used as a discourse marker in YouTube comments - Archive ouverte HAL Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue Discours - Revue de linguistique, psycholinguistique et informatique Année : 2020

Where lol is: function and position of lol used as a discourse marker in YouTube comments

Résumé

Lol is probably one of the most popular words in computer-mediated communication. It is generally taken to be the acronym of “laughing out loud”, but it is not always used to indicate a humorous response; rather, it is multifunctional. Drawing on previous studies of the different functions of lol, this paper explores a possible correlation between the position and function of non-lexicalized lol in the specific context of YouTube comments. The hypothesis is that the function of lol largely depends on its position: clause-initial lol is not used with the same functions as clause-final lol. The data for the study come from the comment threads of three popular YouTube videos posted in 2017, 2018 and 2019 on the channel Miranda Sings, a channel posting humorous videos, which has a very wide audience and 10 million subscribers. The complete comment threads total 20 287 comments and 886 distinct occurrences of non-lexicalized lol. The analysis of the occurrences is both quantitative, aimed at determining the proportions of each use and position, and qualitative. Using the tools of discourse analysis and pragmatics, the study examines the functions of lol on two levels: the level of discourse organization and the level of social interaction.
Lol est probablement un des mots les plus caractéristiques du discours médié par ordinateur. Il est généralement présenté comme l’acronyme de « laughing out loud », qui signifie rire fort en anglais, mais il n’est pourtant pas toujours utilisé pour indiquer une réaction amusée et ses fonctions sont en réalité multiples. En s’appuyant sur les études précédentes qui se sont penchées sur le fonctionnement de lol, cet article explore la corrélation possible entre la position et la fonction des formes non-lexicalisées de lol dans le contexte particulier des commentaires postés en réaction à des vidéos sur YouTube. Il vérifie l’hypothèse selon laquelle la fonction de lol dépend largement de sa position : un lol utilisé en début de proposition n’a pas la même fonction qu’un lol utilisé en fin de proposition. Le corpus de l’étude est constitué des fils de commentaires de trois vidéos postées en 2017, 2018 et 2019 sur la chaîne YouTube humoristique Miranda Sings, qui compte 10 millions d’abonnés. Ces trois fils de commentaires représentent un total de 20 287 commentaires, où on trouve 887 occurrences d’utilisations non-lexicalisées de lol. L’analyse de ces occurrences est à la fois quantitative, elle cherche à déterminer la proportion de chaque fonction et position, et qualitative. A l’aide des outils de l’analyse du discours et de la pragmatique, l’étude examine les fonctions de lol à deux niveaux distincts : le niveau de l’organisation du discours et celui de l’interaction sociale.
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Dates et versions

hal-03048148 , version 1 (11-08-2023)

Identifiants

  • HAL Id : hal-03048148 , version 1

Citer

Célia Schneebeli. Where lol is: function and position of lol used as a discourse marker in YouTube comments. Discours - Revue de linguistique, psycholinguistique et informatique, 2020, 27. ⟨hal-03048148⟩

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