La conscience comme origine et comme fin Une déduction Teilhardienne du singulier à l'universel
Résumé
Since the time of Aristotle, the method of scientific knowledge consists in
derivin singular cases from a universal proposition, after the universal
proposition has been extracted as an invariant of a set of particular situations.
Teilhard de Chardin practiced this method, but he also knew its limits. The
main limitation of the scientific method is that it has nothing to say about
"phenomenal consciousness", about pure experience, about such exceptional
fact that only occurs in the first person singular.
To tackle phenomenal consciousness, Teilhard de Chardin then reverses the
order of scientific deductions. The only way to approach consciousness,
according to him, is to ‘discover the universal under the exceptional’. This
strategy leads him to grant a cosmic extension to consciousness, in the name
of its being absolutely obvious and primary for each of us. The validity of
this reversed method is evaluated, after comparison with its equivalent in
Bergson, Whitehead, Ruyer, and Merleau-Ponty. Teilhard de Chardin’s
conclusion is distinguished from contemporary panpsychism.
Depuis Aristote, la méthode de la connaissance scientifique consiste à dériver
des cas singuliers à partir d’une proposition universelle, après que la
proposition universelle ait été élaborée comme invariant d’un ensemble de
situations particulières. Teilhard de Chardin a pratiqué cette méthode, mais il
connaît aussi ses limites. Sa limite principale est qu’elle n’a rien à dire sur la
« conscience phénoménale », sur l’expérience pure, sur ce fait des faits qui ne
se présente qu’à la première personne du singulier.
Pour l’aborder, Teilhard de Chardin inverse l’ordre des raisons scientifiques.
Le seul moyen d’aborder la conscience est selon lui de « découvrir
l’universel sous l’exceptionnel ». Cela le conduit à accorder une extension
cosmique à la conscience, au nom de son évidence absolue en nous. La
validité de cette méthode inversée est évaluée, après comparaison avec son
équivalent chez Bergson, Whitehead, Ruyer, et Merleau-Ponty. Son résultat
est distingué de celui du panpsychisme contemporain.
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