Quelle gouvernance régionale du transport de marchandises ? Nouvelle-Aquitaine et Occitanie - Archive ouverte HAL Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue Géotransports Année : 2018

What regional governance of freight transport ? Nouvelle-Aquitaine and Occitanie

Quelle gouvernance régionale du transport de marchandises ? Nouvelle-Aquitaine et Occitanie

Résumé

The weakness of logistic governance is often underlinedat the European and national scale on the one hand and at the metropolitan scale on the other hand. Regional scale is more rarely mentioned and questioned. French institutional regions don’t benefit fromclear competences in the field of logistics. They still conduct various actions linked to logistic issues through both their economic and transportation competences. During the past decades, most of the Regions have invested these fields in order to support some local economic sectors or to improve the efficiency of railway and harbor infrastructures. Few have tried to create a strategic policy with mid-term objectives like modal shift by promoting projects as a rolling motorway. Before the fusion of French regions, the South West of France was composed of five administrative entities which policies in the field of logistic were quite different. The regions of Aquitaine and Languedoc-Roussillon had strong ambitions of modal shift due to the existence of a strong freight corridor and to the presence of regional harbors. On the opposite, Midi-Pyrénées and Limousin which are geographically more isolated, led more local and sectorial policies. The weakness of the local industry and of the production and the lack of a major harbor explain why logistic issues were focused on transit facilities. The territorial reform of 2016 has reduced their number from five to two and has also reorganized some of their competences concerning railway infrastructures. The two factors incline the new regions, Nouvelle-Aquitaine and Occitanie, to define a more ambitious strategy on logistic issues. Railway freight constitutes the major part of this strategy with the will of sustaining modal shift. However, this new ambition is limited by the lack of cooperation among actors at the national and European level. The first logistical projects led by the Region after the fusion are concentrated at a very local scale with a shortline railway infrastructure. The Region tries to overtake a territorial leadership and to overstep the simple counter role with the other territorial collectivities. Eventually, they promote new forms of governance to sustain the routine maintenance of infrastructures.
Si les faiblesses de la gouvernance du secteur logistique sont fréquemment évoquées aux échelles européennes, nationales ou métropolitaines, l’action des collectivités régionales dans ce domaine est plus rarement questionnée. Bien qu’elles ne possèdent pas de compétences clairement définies dans le transport de marchandises, les régions sont impliquées à des degrés divers dans des projets touchant à des enjeux logistiques. Durant les dernières décennies, la plupart d’entre elles se sont ainsi contentées d’opérations opportunistes pour répondre à des intérêts localisés en lien avec une filière économique, le soutien à un port ou des investissements dans le réseau ferroviaire. D’autres se sont montrées plus volontaristes et ont esquissé de véritables stratégies à moyen terme. Les cinq régions qui composent le grand Sud-Ouest français avant la fusion régionale de 2016 sont à ce titre caractéristiques de la diversité de ces interventions au sein d’un espace où les enjeux logistiques restent modestes. La dernière réforme territoriale, en modifiant aussi bien les périmètres que les compétences des Régions a conduit les deux nouvelles entités à réinterroger leurs actions en matière de transport de marchandises. Le fret ferroviaire constitue ainsi un levier privilégié d’intervention afin de favoriser le report modal. Si une stratégie globale se dessine, sa concrétisation reste sujette à de nombreuses incertitudes liées aux faiblesses de la gouvernance de ce secteur aux échelles nationales et européennes.Cela conduit les deux Régions considérées à donner la priorité à une approche par les infrastructures
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Dates et versions

hal-02925129 , version 1 (28-08-2020)

Licence

Paternité - Pas d'utilisation commerciale - Pas de modification

Identifiants

  • HAL Id : hal-02925129 , version 1

Citer

Bruno Revelli. Quelle gouvernance régionale du transport de marchandises ? Nouvelle-Aquitaine et Occitanie. Géotransports, 2018, Territoires et gouvernance logistique, 11, pp.41-57. ⟨hal-02925129⟩
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