M. Romero, Analyser les apprentissages à partir des traces, vol.26, 2019.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-02903321

, Nous sommes face à des chantiers d'envergure afin que l'analyse des traces d'apprentissages médiatisées (Learning Analytics) devienne un atout pour le soutien aux processus d'enseignement et d'apprentissage, tout en respectant les enjeux éthiques liés à la récolte

T. J. Bruneau, Time, change, and sociocultural communication : A chronemic perspective. ?????????-Sign Systems Studies, vol.35, pp.89-117, 2007.

R. Cerezo, M. Esteban, M. Sánchez-santillán, and J. C. Et-núñez, Procrastinating Behavior in Computer-Based Learning Environments to Predict Performance : A Case Study in Moodle, Frontiers in Psychology, vol.8, 1403.

D. Blanco, Á. Serrano, Á. Freire, M. Martínez-ortiz, I. Fernández-manjón et al., E-Learning standards and learning analytics. Can data collection be improved by using standard data models ? Dans, IEEE, pp.1255-1261, 2013.

B. Fallery, Les trois visions de la formation ouverte et leurs propositions de normes, Standardiser les contenus, les activités ou les interfaces ? Systèmes d'information et Management, vol.9, pp.11-31, 2004.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00775873

E. Gebers and M. Arnaud, Standards et suivi des apprenants, Distances et savoirs, vol.2, issue.4, pp.451-485, 2004.

Y. Goda, M. Yamada, H. Kato, T. Matsuda, Y. Saito et al., Procrastination and other learning behavioral types in e-learning and their relationship with learning outcomes. Learning and Individual Differences, vol.37, pp.72-80, 2015.

Y. M. Kalman, L. E. Scissors, A. J. Gill, and D. Et-gergle, Online chronemics convey social information, Computers in Human Behavior, vol.29, issue.3, pp.1260-1269, 2013.

D. Y. Liu, C. E. Taylor, A. J. Bridgeman, K. Bartimote-aufflick, and A. Pardo, Empowering Instructors Through Customizable Collection and Analyses of Actionable Information, pp.3-9, 2016.

J. M. Luna, C. Castro, and C. Romero, MDM tool : A data mining framework integrated into Moodle, Computer Applications in Engineering Education, vol.25, issue.1, pp.90-102, 2017.

D. Paquelin, D'une université campus à une université multi-modale. Analyse d'une dynamique québécoise, le cas de l'Université Laval. Distances et médiations des savoirs, p.16, 2016.

D. Peraya, Distances et médiations des savoirs, vol.25, 2019.

M. Romero, Gestion du temps dans les activités projet médiatisées à distance : le facteur temporel en e-learning, 2010.

M. Romero, A. Lepage, and B. Lille, Computational thinking development through creative programming in higher education, International Journal of Educational Technology in Higher Education, vol.14, issue.1, p.42, 2017.

L. Shyles, Authenticating, Identifying, and Monitoring Learners in the Virtual Classroom : Academic Integrity in Distance Learning. Presented at the National Communication Association, 2002.

E. C. Westgate, S. V. Wormington, K. C. Oleson, and K. P. Lindgren, Productive procrastination : academic procrastination style predicts academic and alcohol outcomes : Productive procrastination and alcohol, Journal of Applied Social Psychology, vol.47, issue.3, pp.124-135, 2017.