Les interstices de l'interculturel : autorité, sinthome et jouissance chez Lalla Essaydi - Archive ouverte HAL Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue Cahiers du CELEC Année : 2017

The Interstices of the Intercultural: Authority, Sinthome and Enjoyment in Lalla Essaydi

Les interstices de l'interculturel : autorité, sinthome et jouissance chez Lalla Essaydi

Résumé

The pictorial work of Lalla Essaydi, whose distinct mark is the recurring figure of veiled and unveiled Moroccan women dressed in traditional dresses, has an explicit intention claimed by the artist, that is, to thwart the numerous and persistent stereotypes about women from the Maghreb or more generally the Arab world. By so doing, the artist defuses the harmful effects of Western fantasmatic projections on the Arab woman. Thus, Essaydi's artistic commitment is carried out in the name of her desire for deconstructing orientalist prejudices about the Maghrebine woman. Lalla Essaydi has endeavored to loosen the simplifying grip of the orientalist gaze, producing thus a work that seeks to reveal the complexity of the Maghrebine female subject, where it is often reduced, in the reifying, condescending or contemptuous gaze of the orientalist writer or artist, to a fantastical projection, i.e., debased to the status of an object devoid of a proper gaze but offered to the gaze of the other, a "being there" without any subjective productivity or desiring virtualities. Essaydi's art is animated by an ideal of feminine power that seems to circumscribe the artistic project within limits dictated by the issue of identity, at the risk of reducing the transidentity forces great art feeds on in general. This potential tension between the claim to identity, on the one hand, and artistic freedom, on the other, is nevertheless stabilized in the dialogical structure of the work. The otherness (of "speech", of the law...) is nested at the heart of the dialogical (or divided) subject. Identity claims and imaginary temptations are connected in Essaydi's work with this intrinsic dialogism and its unconscious ramifications as identified in the vitality of desire at work and the enigma of the Other's enjoyment.
L'œuvre picturale de Lalla Essaydi, dont la marque patente est la figure récurrente de femmes voilées ou non, vêtues de robes marocaines traditionnelles, a une intention explicite revendiquée par l'artiste, dont le but est de déjouer les stéréotypes nombreux et persistants sur les femmes maghrébines ou arabes, et de désamorcer les effets néfastes des projections fantasmatiques sur ces femmes-là. L'engagement revendicatif d'Essaydi se réalise au nom de la puissante volonté de déconstruire les préjugés orientalistes sur la femme maghrébine. S'évertuant à desserrer l'étau simplificateur du regard orientaliste, Lalla Essaydi produit une oeuvre qui veut révéler la complexité du sujet féminin maghrébin, là où celui-ci est souvent réduit, dans le regard réifiant, condescendant ou méprisant, de l'écrivain ou l'artiste orientaliste, à une projection fantasmatique, c'est-à-dire à un statut d'objet dépourvu d'un regard propre mais offert au regard, un « être-là » sans productivité subjective ni virtualités désirantes. L'art d'Essaydi est animée par un idéal de puissance féminine dont elle se fait la porte-parole, et qui semble circonscrire le projet artistique au sein de limites dictées par une exclusive identitaire, au risque de réduire l'étendue transidentitaire de tout grand art. Cette tension potentielle entre la revendication identitaire et la liberté artistique est néanmoins stabilisée dans la structure dialogique de l'oeuvre. L'altérité (de la "parole", de la loi…) se trouve nichée au coeur du sujet dialogique (ou sujet divisé). L'intérêt identitaire et les tentations imaginaires sont articulés chez Essaydi avec ce dialogisme intrinsèque et ses ramifications inconscientes telles que sous-entendues par la vitalité du désir à l'œuvre et l'énigme de la jouissance de l'Autre.
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Identifiants

  • HAL Id : hal-02897812 , version 1

Citer

Rédouane Mohammed Aboueddahab Abouddahab. Les interstices de l'interculturel : autorité, sinthome et jouissance chez Lalla Essaydi. Cahiers du CELEC, 2017. ⟨hal-02897812⟩
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