Social Performance Management in Public Secondary Schools in Cameroon: Role of Continuous Training and Career Management - Archive ouverte HAL Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue International Journal of Social Sciences and Management Research E-ISSN Année : 2020

Social Performance Management in Public Secondary Schools in Cameroon: Role of Continuous Training and Career Management

Management de la performance sociale dans les établissements du secondaire public au Cameroun. Rôle de la formation continue et de la gestion des carrières

Résumé

The teacher occupies a prominent place in the training, development and socio-professional integration of the individual. The success of its mission strongly depends on its social performance, of which satisfaction and commitment to work are among the dimensions most used in the literature (Kutche, 2019). This article aims to analyze the effects of human resource development practices on the social performance of public secondary teachers in Cameroon. To achieve this, a quantitative approach conducted using a questionnaire submitted to a simple random sample of 426 teachers was used. Two dimensions of human resource development are operationalized, namely continuous trainingand career management. Descriptive analysis of the data shows that the level of relevance of these practices is quite low in the Cameroonian education system. Furthermore, the simple linear regression under SPSS 23 reveals that continuous training and career management have a significant influence on the social performance of teachers. These results discussed from the perspective of Arcand et al. (2004), Aït Razouk and Bayad (2011), Grensing-Pophal (2003) and Noah (2017), suggest that a better continuous training policy as well as a more equitable and objective management of teachers' careers are essential for their satisfaction and commitment to work. To this end, a structuring of career management based on continuous training is proposed.
L'enseignant occupe une place prépondérante dans la formation, le développement et l'insertion socioprofessionnelle de l'individu. Le succès de sa mission dépend fortement de sa performance sociale, dont la satisfaction et l’engagement au travail figurent parmi les dimensions les plus usitées dans la littérature (Kutche, 2019). Cet article vise à analyser les effets des pratiques de développement des ressources humaines sur la performance sociale des enseignants du secondaire public au Cameroun. Pour y parvenir, une démarche quantitative conduite à laide dun questionnaire soumis à un échantillon aléatoire simple de 426 enseignants a été utilisée. L'analyse descriptive des données montre que le niveau de pertinence des pratiques de développement des RH est assez faible dans le système éducatif camerounais. Par ailleurs, la régression linéaire sous SPSS 23 a révélé que les pratiques relatives à la formation et la gestion des carrières ont une influence significative sur la performance sociale des enseignants. Ces résultats discutés dans la perspective d’Arcand et al. (2004), d’Aït Razouk et Bayad (2011), de Grensing-Pophal (2003) et Noah (2017), suggèrent qu’une meilleure politique de formation ainsi qu’une gestion plus équitable et objective des carrières des enseignants sont indispensables pour leur performance sociale.
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hal-02821672 , version 1 (24-06-2020)

Identifiants

  • HAL Id : hal-02821672 , version 1

Citer

Chevalier de Dieu Kutche Tamghe. Social Performance Management in Public Secondary Schools in Cameroon: Role of Continuous Training and Career Management. International Journal of Social Sciences and Management Research E-ISSN, 2020, 6. ⟨hal-02821672⟩

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