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Article Dans Une Revue Sciences de la société : Les cahiers du LERASS Année : 1998

Gestion publique et gestion marchande du transport ferroviaire

Résumé

Public management and commercial management of railway transport The purpose of this article is to reply to several questions concerning the public management of the railway system by confronting the French model and the emergent European model. Characteristic of an industrial development model dominant in the 1960's, the "French style public service" can't pretend to serve as a basis for an European model. At the same time, the model of universal service is neither the answer to the crisis in the public enterprises nor to that in the services of general interest. The elaboration of an alternative model must be built on a redefinition of the relationship public/private. This reflection must be based on the connection between market and non-market systems of management and control.
Gestión publica y gestión mercantil del tranporte ferroviario Este articulo trata de resolver varios problemas relacionados con la gestión publica del transporte ferroviario, comparando el modelo francés y el modelo europeo que se esta desarrollando. El "servicio publico francés", caractenstico de un modelo de desarrollo industrial mayoritario en los años 1960, no puede pretender ser un ejemplo para el modelo europeo. A1 mismo tiempo, el modelo de servicio universal tam-poco permite resolver la crisis de las empresas publicas, ni la crisis de los servicios de interés general. Un modelo alternativo tiene que elaborarse a partir de una nueva definición de la relación privado/ publico, procedente de una reflexión sobre la articulación de las formas mercantiles y no mercantiles de gestión y de regulación.
L'article étudie le modèle français de gestion publique du transport ferroviaire, établi dans les années 60, et en crise à la fin des années 70. Il s'intéresse ensuite aux fondements théoriques du modèle européen d'appel aux forces du marché puis aux modalités de l'organisation ferroviaire qui en découlent.Il met alors en exergue les dangers de l'approche marchande privilégiée par les autorités européennes et esquisse les contours d'un modèle alternatif.
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Citer

Christian Barrère. Gestion publique et gestion marchande du transport ferroviaire. Sciences de la société : Les cahiers du LERASS, 1998, n° 43, Février 1998 (1), pp.25-49. ⟨10.3406/sciso.1998.1361⟩. ⟨hal-02627202⟩
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