Value creation and influence of motivational climate on social marketing experience. The case of Quantified-Self and Quantified-Self 2.0. - Archive ouverte HAL Accéder directement au contenu
Proceedings/Recueil Des Communications Année : 2019

Value creation and influence of motivational climate on social marketing experience. The case of Quantified-Self and Quantified-Self 2.0.

Résumé

Offering value to end users through services is an evolving topic in both marketing services and social marketing literature. Listed in this work, this study seeks to identify the sources of value creation of quantified-self (QS) and quantified-self 2.0 (QS2.0) when individuals objectify weight control by food hygiene. Consumer registration in QS and / or QS2.0 experience submit him/her to certain sources of value creation that influence a motivational climate that impacts behavioral intent. A qualitative study, conducted by netnography based on a content analysis of forum posts and exchanges of 2045 users revealed two sources of value creation where the individual is the beneficiary component of a feedback, namely the exposure to self-quantification and integration of co-participants. These qualitative results provide key insights on the value construction schema to the QS and QS2.0 members; it provides the foundation for the quantitative study to define the motivational climate present in this type of experience while contributing to the understanding of behavioral intention in the field of social marketing.
Proposer à ses utilisateurs de la valeur grâce aux services est un sujet en évolution à la fois dans la littérature sur le marketing des services et le marketing social. Inscrite dans ce cadre d’expression, cette étude cherche à identifier les sources de création de valeur du quantified-self (QS) et quantifiedself 2.0 (QS2.0) lorsque l’individu objective la régulation pondérale par l’hygiène alimentaire. L’inscription du consommateur dans une expérience de QS et/ou QS2.0 le soumet à certaines sources de création de valeur qui influencent un climat motivationnel venant impacter l’intention comportementale. Une étude qualitative, menée par netnographie sur la base d’une analyse de contenu de postes et d’échanges de 2045 utilisateurs a révélé deux sources de création de valeur ou l’individu est la composante bénéficiaire d’un feedback, à savoir l’exposition à self-quantification et l’intégration des coparticipants. Si ces résultats qualitatifs proposent des indications clefs sur le schéma de construction de la valeur pour les membres du QS et QS2.0, ils constituent le socle de l’étude quantitative qui vise à définir le climat motivationnel présent dans ce type d’expérience, tout en contribuant à la compréhension de l’intention comportementale dans le domaine du marketing social.
Fichier non déposé

Dates et versions

hal-02569900 , version 1 (11-05-2020)

Identifiants

  • HAL Id : hal-02569900 , version 1

Citer

Dominique Crié, Christelle Quero. Value creation and influence of motivational climate on social marketing experience. The case of Quantified-Self and Quantified-Self 2.0.. Jean-Claude Andreani (ed.); Umberto Collesei (ed.). 18th International Marketing Trends Conference, Jan 2019, Venice, Italy. Paris-Venice Marketing Trends Association, 2019, 9782953281125. ⟨hal-02569900⟩
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