Skip to Main content Skip to Navigation
Journal articles

BORGÉ N. (2017). « La figure du conseiller pédagogique en didactique des langues », Recherches et Applications n°62. Agir éthique en didactique du FLE/FLS. Le Français dans le monde, numéro coordonné par F. Cicurel et V. Spaëth, pp. 61-71.

Abstract : Abstract This article tackles the ethical dimension of the professional training of the future teachers of French as a foreign and second language. In the light of the analysis of data, collected within the frame of the teaching practice of the Master 1 in didactics of languages of the University Sorbonne Nouvelle, we will confront and examine different representations on the functions and tasks of the pedagogical counsellor. If the practice supposes for the trainees a transforming apprenticeship, which may, in some cases, imply « a professional teenage crisis (Boissard, 2001) or a feeling of insecurity, particularly with the migrant trainees (Duchesne, 2010), it also generates the necessity of an ethical attitude of reflexivity for the pedagogical counsellor.
Complete list of metadata

Cited literature [23 references]  Display  Hide  Download

https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-02539767
Contributor : Nathalie Borgé <>
Submitted on : Friday, April 10, 2020 - 12:40:15 PM
Last modification on : Tuesday, June 22, 2021 - 3:50:56 AM

File

Article Borgé Ethique et resp...
Files produced by the author(s)

Identifiers

  • HAL Id : hal-02539767, version 1

Collections

Citation

Nathalie Borgé. BORGÉ N. (2017). « La figure du conseiller pédagogique en didactique des langues », Recherches et Applications n°62. Agir éthique en didactique du FLE/FLS. Le Français dans le monde, numéro coordonné par F. Cicurel et V. Spaëth, pp. 61-71.. Le Français dans le monde. Recherches et applications, CLE International / Français dans le monde, 2017. ⟨hal-02539767⟩

Share

Metrics

Record views

85

Files downloads

68