Formation initiale des enseignants en Afrique subsaharienne (au Gabon et au Sénégal) : une étude comparée avec la France.
Résumé
Many disparities and common concerns in initial teachers’ training are observed in a study conducted with beginners and trainers collectives in Sub-Saharan Africa, particularly in Gabon and Senegal, compared to the French situation.
The cross-view of these different contexts seems to reveal different levels of novice involvement in the implementation of the "take and learn" tools learned in initial training in observed classroom practice situations. If all new teachers are concerned about the effectiveness of their own activity in a real classroom situation with a view to student learning, the observation device implemented reveal differences between countries in understanding the relationship between what is learned in formation and what is necessary to understand from the context in order to "class". This paper proposes an analysis of the situation of education in primary schools, which is comparable in principle to their subject of instruction or to the method used in each of the Gabonese, Senegalese and French contexts. For example, the process ‟La Martinière” learned in training as an effective tool to pilot large group learning.
La formation professionnelle des professeurs débutants est conçue sur le principe de l’alternance théorie/pratique entre institut de formation et milieu professionnel lors des stages pratiques, soit dans des écoles élémentaires dans le cas du premier degré. Quelles que soient les finalités de l’alternance, elles renvoient à la problématique de l’apprentissage orienté vers l’agir. La logique de la formation et de la pratique soutient les modalités plurielles d’accompagnement de cette appropriation. C’est sur la nature de ces questions et leurs implications pratiques mais également épistémologiques qu’il s’agit de porter notre interrogation (Vanhulle, Merhan & Ronveaux, 2007), à travers la mise en œuvre des outils par les professeurs débutants en situation réelle de classe dans différents contextes.